کاهش رانت با استفاده از سیستم کاداستر در بخش معدن

کاهش رانت با استفاده از سیستم کاداستر در بخش معدن گروه معدن و زمین -کاداستر یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداریی که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان براساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. با توجه به مشکل روزافزون زمین‌خواری چه در استان‌های کشور و چه در معادن یکی از پایه‌های توسعه هر […]

کاهش رانت با استفاده از سیستم کاداستر در بخش معدن

گروه معدن و زمین -کاداستر یا حدنگاری نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداریی که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان براساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد. با توجه به مشکل روزافزون زمین‌خواری چه در استان‌های کشور و چه در معادن یکی از پایه‌های توسعه هر کشور اجرای طرح کاداستر است، زیرا اطلاعاتی که در کاداستر ثبت می‌شود، بر مبنای برداشت طول و عرض جغرافیایی از اماکن و زمین‌های مورد نظر به وسیله GPS و ثبت آن در سامانه کاداستر است که در اختیار دولت و قوه‌قضاییه (ثبت اسناد و املاک) قرار می‌گیرد و با این اطلاعات می‌توان برنامه‌ریزی‌های درستی در حوزه ثبتی در کشور انجام داد.

هدف کاداستر، تثبیت مالکیت است

 عملیات تهیه نقشه‌های ثبتی را می‌توان به مواردی چون تهیه نقشه از تمام یا قسمتی از شهرها، تهیه نقشه از روستاها، تهیه نقشه از زمین‌ها و املاک در شهر‌ها و روستا‌ها و تهیه نقشه از مزارع و مراتع نام برد. هدف کاداستر، تثبیت مالکیت است. با جمع‌آوری دقیق اطلاعات املاک و ثبت و نگهداری دقیق آن در یک سیستم، مالکیت اشخاص محفوظ می‌ماند. این هدف در ازای کسب درآمد، حکومت، تحکیم مالکیت افراد را تضمین می‌کند. تقسیمات کاداستر شامل کاداستر ملکی و کاداستر عمومی است. از اهداف کیفی آن می‌توان به بهره‌وری بهینه از نظام اطلاعات کاداستری در ارایه خدمات و اطلاعات کاداستری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین توسعه علم و فناوری کاداستر، بومی کردن و کاربردی کردن آن در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد.

بستر اینترنتی مناسب برای ثبت درخواست کاربران سامانه کاداستر معادن

طی چند سال گذشته که این سامانه راه‌اندازی شده است بستر اینترنتی مناسب برای ثبت درخواست کاربران سامانه کاداسترمعدن به‌وجود آمده است. لیست خدماتی که در کاداستر معادن ارایه می‌شود شامل موارد زیر می‌باشد:

-نمایش آنلاین تمامی محدوده‌های معدنی در کشور

 -ثبت درخواست‌های اکتشافی در کل کشور به‌صورت آنلاین بدون محدودیت زمانی

 -صدور پروانه اکتشاف

 -صدور گواهی کشف

 -صدور پروانه بهره‌برداری

 -تمدید پروانه اکتشاف

 -انتقال پروانه اکتشاف

 -ابطال گواهی کشف

 -انتقال گواهی کشف

 -سلب صلاحیت گواهی کشف

-انتقال پروانه بهره‌برداری

 -سلب صلاحیت پروانه بهره‌برداری

 -صدور مجوز برداشت به‌دلیل عدم کفایت ذخیره

 اطلاع‌رسانی مزایده‌های درحال برگزاری در سازمان‌های صنعت، ‌معدن و تجارت استان‌ها

-صدور و تمدید انواع مجوز برداشت

– ارایه آمار تولید

-محاسبه حقوق دولتی و جرایم دیرکرد

 -تمدید پروانه بهره‌برداری

– ارایه تسهیلات اکتشافی و بهره‌برداری می‌باشد

واگذاری محدوده امیدبخش معدنی را در مهرماه جاری حرکتی رو به جلو در بخش معدن

 این در حالی است که وزارت صنعت‌ومعدن چندی پیش اقدام به‌ آزادسازی محدوده‌های معدنی، پهنه‌ها و طرح‌های مطالعاتی کشور کرد. که به گفته کارشناسان این حوزه آزادسازی، واگذاری محدوده امیدبخش معدنی را در مهرماه جاری حرکتی روبه جلو در بخش معدن کشور و فرصت طلایی برای اکتشاف می‌دانند و معتقد هستند که در این واگذاری‌ها مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معادن کشور صورت می‌گیرد که می‌تواند به تکمیل اکتشافات و در نتیجه توسعه معادن کشور کمک شایانی کند. بنابراین می‌توان گفت این یک فرصت طلایی است که دولت در اختیار فعالان معدنی کشور گذاشته است.

بیش از ۹۰درصد از معادن را در کشور می‌توان با نگاه و تعریف کاداستر تعریف کرد

در این‌باره محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن با اشاره به کاهش رانت بعد از استفاده از سیستم کاداستر در بخش معدن تأکید کرد: سیستم کاداستر یکی از افتخارات معدن کشور بوده است.

رییس خانه‌معدن ایران در همین مورد توضیح داد: شناسنامه‌دار کردن معدن کار ساده‌ای نبود، با این حال این مسأله یکی از درخواست‌های مهم فعالان بخش معدن بود که با اجرای این سیستم انجام پذیرفت.

بهرامن در توضیح این سیستم اضافه کرد: در حال‌حاضر بیش از ۹۰ درصد از معادن را در کشور می‌توان با نگاه و تعریف کاداستر تعریف کرد و این سیستم می‌تواند تا حد زیادی جلوی رانت و سوءاستفاده از اطلاعات و فرصت‌‌ها را بگیرد.

وی همچنین استفاده از این سیستم در واگذاری ۲۰۰ محدوده امیدبخش معدنی را اتفاق مثبتی دانست و گفت: این‌که در اختصاص ۲۰۰ محدوده امیدبخش معدنی هم از این سیستم استفاده شد، نشان می‌دهد که در این طرح نیز رانت و استفاده از اطلاعات و فرصت‌‌ها به حداقل رسیده و امنیت این واگذاری‌ها توسط این سیستم تأمین شده است.

رییس خانه‌معدن ایران تصریح کرد: سیستم کاداستر تداخل را قطعاً نشان خواهد داد و اگر دو محدوده از نظر مختصات روی هم سوار شوند با استفاده از این سیستم می‌توان مرتفع کرد. بنابراین باید به بخش اکتشافات برای اجرایی کردن این سیستم تبریک گفت.

به گفته وی، با حمایت از سرمایه‌گذاران و تکیه بر سیستم‌هایی مثل کاداستر می‌توان اکتشافات واقعی ایجاد کرد.