ایجاد کنسرسیوم برقی برای حضور در بازارهای بین‌المللی

ایجاد کنسرسیوم برقی برای حضور در بازارهای بین‌المللی  سمیه مهدوی- ماراتن نشست‌های صنعت برق در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق در حالی کلید خورده است که محوریت اصلی در تمام محافل خبری مذکور حول‌وحوش بخش‌خصوصی می‌گردد. حضور فعال این بخش در صادرات و بازار فروش و تولید می‌تواند در شرایط حساس کنونی بسیار مثمرثمر باشد. معاون […]

ایجاد کنسرسیوم برقی برای حضور در بازارهای بین‌المللی 

سمیه مهدوی- ماراتن نشست‌های صنعت برق در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی برق در حالی کلید خورده است که محوریت اصلی در تمام محافل خبری مذکور حول‌وحوش بخش‌خصوصی می‌گردد. حضور فعال این بخش در صادرات و بازار فروش و تولید می‌تواند در شرایط حساس کنونی بسیار مثمرثمر باشد.

معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو در این خصوص نظر جالب‌توجهی دارد به اعتقاد او باید با ایجاد کنسرسیوم بخش‌خصوصی بتواند خودی نشان دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌بختیار گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا میزان صادرات برق افزایش پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ میزان صادرات برق به ۳۳میلیارد دلار برسد.

او با اشاره به برنامه سندیکای صنعت برق با عنوان نقشه راه در این حوزه، گفت: ۳سناریو برای این موضوع تعریف شده که تا سال۱۴۰۴ میزان صادرات برق به ۱۷میلیارددلار، ۲۲میلیارد دلار و ۳۳میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود: لازم است که برای تحقق این مسأله دولت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند و اگر در جایی نیاز به مصوبه دولت و مجلس شورای‌اسلامی است از آنها بهره بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت نیرو با تأکید بر این مسأله که در حوزه صادرات برق توانمندی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: دلیل این مسأله ساختار موجود در مجموعه صنعت برق و کیفیت کالا‌ها و خدماتی است که از صنعت برق ایران ارایه می‌شود به گونه‌ای که در بخش‌دولتی و در بخش‌خصوصی صنعت برق توانسته موقعیتی را ایجاد کند که در هردوی این عرصه‌ها رتبه بالایی را داشته باشیم.

ایجاد یک پروسه رقابتی در بازار

بختیار با بیان این‌که کیفیت کالا و خدمات صنعت برق از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است، تأکید کرد: این دو شاخصه‌ مهم دلیل توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی است، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که این دو مقوله به تنهایی نمی‌تواند برای صادرات خدمات صنعت برق کافی باشد چرا که در حال‌حاضر ما نیازمند قدرت رقابت هستیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی امور اقتصادی وزارت‌نیرو، وجود یک پروسه رقابتی، امکان حضور در بازارهای بین‌المللی را افزایش می‌دهد لذا پیشنهاد ما تشکیل کنسرسیوم‌ است، چرا که با ایجاد یک کنسرسیوم می‌توانیم علاوه بر افزایش قابلیت‌ها، از رقابت مخرب هم جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بی‌شک صنعت برق نیازمند حمایت دولت در تمام زمینه‌هاست، بنابراین باید با تقویت بخش‌خصوصی به فکر افزایش صادرات و ارزآوری بود.

مرز ارگان‌ها برداشته شود

محمودحقی‌فام از دیگر مسؤولان وزارت نیرو در مورد قراردادهایی که با بخش‌خصوصی منعقد شده است، گفت: در اجرای پروژه‌های صنعت برق، کالا‌ها تا ۳برابر افزایش قیمت ‌یافته و ما نمی‌توانیم قرارداد‌ها را لغو کنیم؛ بنابراین باید در یک کار مشترک با نهادهای ذی‌ربط مانند بانک‌مرکزی و سازمان‌های نظارتی این مشکلات را حل کنیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: مرز بین مجلس، بانک‌مرکزی، وزارت‌نیرو و بخش‌خصوصی باید برداشته و این معضل به عنوان یک چالش همگانی پذیرفته شود و هر کدام از ما در این مسیر گام ‌برداریم که چگونه می‌توانیم این مسأله مشترک را حل کنیم.

حقی‌فام در این خصوص افزود: قیمت تمام‌شده برق به عنوان یک کالا، حتی هزینه نگهداری و انشعاب را هم تأمین نمی‌کند؛ به عنوان نمونه، هزینه‌های صنعت برق برای هر انشعاب دو تا ۳برابر دریافتی‌های صنعت برق از مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: اگر اقتصاد صنعت برق درست شود، می‌توانیم بیکاری در مهندسی کشور را تعدیل کنیم؛ بهترین نیروهای انسانی ما به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد برق وجود دارد، با مشکل بیکاری مواجه‌اند.

«وقتی می‌گوییم ۴۰هزار میلیارد تومان به بخش‌خصوصی بدهکاریم و ۳هزار میلیارد تومان پروژه در این زمینه متوقف شده، به این معنی است که نیروی انسانی مهندسی ما بیکار شده است.»

مهیا شدن سازوکار دریافت مطالبات عراقی

وی مطالبات ایران از عراق بابت صادرات عراق را یک‌میلیارد دلار بیان کرد و گفت: سازوکار دریافت این مطالبات در حال انجام است که در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود.

معاون شرکت توانیر اظهار داشت: طرف عراقی محدودیت‌های مختلفی برای پرداخت مطالبات ایران دارد که وزارت‌نیرو به توانیر مسؤولیت داده است که دریافت این مطالبات را تسریع کند.

وی در مورد صادرات خدمات فنی مهندسی در صنعت برق گفت: این رقم در سال‌های گذشته کاهش یافته است و اکنون نسبت به ۲۰ میلیارددلار ظرفیتی که سندیکای صنعت برق ایران برآورد کرده است، با ظرفیت یک‌بیستم انجام می‌شود.