سهم ۷۳درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از استخراج معادن

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد سهم ۷۳درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از استخراج معادن محمد قره داغلی-طبق آمارهای بانک‌جهانی و اتحادیه اروپا، از هر ۵شغل ۴مورد مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند. این در حالی است که ۹۸٫۳درصد معادن در اختیار SME‌ها هستند که عمدتاً در دنیا به شکل خوشه‌ای فعالیت می‌کنند. به این […]

رییس خانه معدن ایران مطرح کرد

سهم ۷۳درصدی بنگاه‌های کوچک و متوسط از استخراج معادن

محمد قره داغلی-طبق آمارهای بانک‌جهانی و اتحادیه اروپا، از هر ۵شغل ۴مورد مربوط به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند. این در حالی است که ۹۸٫۳درصد معادن در اختیار SME‌ها هستند که عمدتاً در دنیا به شکل خوشه‌ای فعالیت می‌کنند. به این صورت که شرکت‌های بزرگ به عنوان قله و سایر شرکت‌های کوچک و متوسط به‌صورت کوهپایه عمل می‌کنند. SME‌ها ۸۵درصد در میزان اشتغال و ۶۵درصد در تولید موادمعدنی نقش دارند. گفتنی است که عیار، میزان ذخیره و دور بودن از معادن دیگر از جمله چالش‌های اصلی پیش‌روی این کسب‌وکار‌های معدنی کوچک و متوسط است.

در این‌باره محمدرضابهرامن، رییس خانه‌معدن ایران با اشاره به نمایشگاه بین‌المللی ایران کانمین ۲۰۱۸ گفت‌: پیش‌بینی می‌شد به دلیل تحریم‌ها، استقبال چندانی از سوی خارجی‌ها شاهد نباشیم، اما ۴۰ شرکت خارجی از ۶ کشور به‌ویژه با شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) در آن حضور یافتند.

وی درباره اهمیت و تأثیر این بنگاه‌ها در حوزه معدن ایران بیان داشت: می‌توان به سهم ۸۵درصدی آنها در اشتغالزایی اشاره کرد، همچنین ۷۳درصد از استخراج معادن کشور مربوط به بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ۶۵درصد تولید کشور نیز از طریق این بنگاه‌ها تأمین می‌شود.

بهرامن افزود: از طرفی بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم بالایی از بخش‌خصوصی در ایران را به خود اختصاص داده‌اند و در حقیقت پرداختن و بها دادن به بنگاه‌های کوچک و متوسط، می‌توانند حرکت‌دهنده سیاست‌های دولت باشند. اما در کشورمان به این بنگاه‌ها به چشم «یارانه‌بگیر» نگاه شده است.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم برخی بنگاه‌های کوچک و متوسط سال‌های قبل، به رشدی باور نکردنی دست‌یافته‌اند و به فعالیت‌هایی ورود کرده‌اند که تا ۱۰سال قبل فقط از بخش‌دولتی یا خصولتی انتظار می‌رفت.

رییس خانه‌معدن ایران خاطرنشان کرد: تحقق این مهم، حاصل حضور نیروی انسانی متعهد و ورود سرمایه‌ها به بخش معدن است و براین اساس باید شرایطی را با توجه به قوانین و مقررات ایجاد کنیم که افراد متعهد و علاقه‌مند از مسیر خارج نشوند.

معدن، بخشی است که روح قانون بر آن حاکم است

این فعال معدنی با تأکید بر لزوم نگاه جامعه‌شناسی مسؤولان در سرمایه‌گذاری‌های کلان، تصریح کرد: باید یک‌بار برای همیشه تصمیم بگیریم که فضای اقتصادی کشور را سالم کرده و فساد را از محیط‌های کاری برچینیم.

وی همچنین خواستار استفاده از تشکل‌ها و ان.‌جی.‌او‌ها و باور به آنها شد و گفت: معدن، بخشی است که روح قانون بر آن حاکم است و ابزار قانون برای آن باید پیش برنده و نه بازدارنده باشد.

رییس خانه‌معدن ایران تأکید کرد: مسؤولان باید این حضور پرشور خارجی‌ها را ببینند، اما بدانند که خواسته اصلی و به‌حق همه فعالان معدنی داخلی و خارجی بهبود فضای کسب‌وکار است.

بهرامن گفت: در مقایسه با ادوار گذشته، حضور صنایع معدنی از جمله تأمین‌کنندگان ماشین‌آلات در نمایشگاه بسیار پررنگ است، همچنین امروز خارجی‌ها به عرصه فرآوری معدنی ورود کرده‌اند و نیاز است ما نیز در داخل خود را با آخرین فناوری‌ها در این زمینه تطبیق دهیم.

وی با بیان این‌که دانش فنی در بخش‌های مختلف اکتشاف از دیگر حلقه‌های مغفول‌مانده در زنجیره معادن است و از آنجایی‌که عمق اکتشافات ما هیچ تناسبی با عمق اکتشافات صورت گرفته در جهان ندارد، اظهار داشت: این مهم نیازمند کسب دانش فنی و همراه شدن با شرکت‌های دارای این توانمندی و دانش است.

با ورود ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی، معادن کشور سیرتحول جدیدی را تجربه می‌کنند

 بهرامن تأکید کرد: مطمئناً با ورود ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی، معادن کشور سیرتحول جدیدی را تجربه می‌کنند و قدم بزرگی در راستای نوسازی معادن ایران برداشته می‌شود.

وی درخصوص راهکارهای جلب و جذب سرمایه در بخش معدن، افزود: با وجود ظرفیت‌های فراوان در کشور از جمله نقدینگی بیش از ۱۶۴۶هزار میلیارد ریالی، اما قادر به جذب آن در بخش تولید نیستیم، در حالی که اگر مدیریت‌شده و به سمت تولید سوق داده شود، رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته وی، اگر با برنامه‌ریزی شرایطی فراهم کنیم که سرمایه احساس امنیت کند یا محیط کسب‌وکارمان را شفاف کنیم، چنین نگرانی درخصوص نقدینگی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این صورت، نقدینگی به جای ورود به بخش‌های غیرمولد و غیرتولیدی که التهاب‌زاست، وارد عرصه تولید و اشتغالزایی شده و می‌تواند کاهش تورم را به دنبال داشته باشد.

بهرامن اظهار داشت: امروز از استاندارد مدیریت که مورد نیاز هر جامعه است فاصله پیدا کرده‌ایم، همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه از بین رفته است و محیط‌های آکادمیک از شرایط لازم برای همراه شدن با بخش تولید برای شکوفایی صنعتی برخوردار نیستند.