تهاتر ۶ هزار میلیارد تومانی بدهی وزارت نیرو با بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی اعلام کرد تهاتر ۶ هزار میلیارد تومانی بدهی وزارت نیرو با بخش خصوصی ضرورت تأمین ۵۰۰ میلیون یورو منابع ارزی سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به بدهی‌های وزارت نیرو گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو در تهاتر بدهی‌ها با بخش خصوصی و […]

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی اعلام کرد

تهاتر ۶ هزار میلیارد تومانی بدهی وزارت نیرو با بخش خصوصی

ضرورت تأمین ۵۰۰ میلیون یورو منابع ارزی

سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به بدهی‌های وزارت نیرو گفت: از ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو در تهاتر بدهی‌ها با بخش خصوصی و بانک‌ها، سهم برق حرارتی از ظرفیت تهاتر‌ها ۶ هزار میلیارد تومان است.

به ‌گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محسن‌طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: در حال حاضر ظرفیت منصوبه تولید برق کشور از مرز ۸۰ هزار مگاوات گذشته است.

وی افزود: مجموع تولید برق ایران در سال ۹۶ بالغ بر ۲۸۸ میلیارد کیلووات ساعت بوده که در مقایسه با تولید ۲۶۵ میلیارد کیلووات ساعتی سال ۹۵، رشدی ۸ تا ۹ درصدی داشته است.

طرزطلب تصریح‌کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری میزان تولید برق کشور بیش از ۱۸۵ میلیارد کیلووات ساعت بوده که ۹۶٫۲ درصد آن در نیروگاه‌های حرارتی تولید شده است.

افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت نیروگاهی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف سوخت نیروگاهی کشور گفت: در ۶ ماه نخست امسال، ۹۵٫۵ درصد از مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور با استفاده از گازطبیعی تأمین شده و تنها ۴٫۵ درصد آن سوخت مایع بوده که از این ۴٫۵ درصد نیز فقط ۲٫۳ درصد سوخت مازوت بوده است.

وی افزود: آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در تابستان سال جاری مثل تابستان سال گذشته بیش از ۹۹ درصد بود و از میزان ۵۳ هزار مگاوات تولید برق کشور در زمان پیک مصرف برق تابستان امسال، ۴۸ هزار مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی تولید شد.

طرزطلب میزان پیک مصرف برق تابستان ۹۸ را بیش از ۶۱ هزار مگاوات پیش‌بینی کرد و گفت: این میزان در مقایسه با تولید ۵۳ هزار مگاواتی برق در پیک مصرف تابستان ۹۷، بالغ بر ۸ هزار مگاوات کسری دارد که پیش‌بینی شده با به بهره‌برداری رسیده ۲۵ واحد جدید نیروگاهی و بهسازی و ارتقای توان دو واحد نیروگاهی در مجموع ۵ هزار و ۲۲۳ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق حرارتی به ظرفیت اسمی تولید برق کشور افزوده شود که از این میزان حدود ۴۲۰۰ مگاوات، ظرفیت عملی تولید برق خواهد بود.

افزایش راندمان تولید برق حرارتی

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان‌کرد: در سال جاری تولید برق حرارتی نسبت به سال گذشته ۴٫۳ درصد افزایش داشته اما مصرف سوخت رشدی نداشته، این نشان می‌دهد که راندمان تولید برق حرارتی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متوسط راندمان تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور ۳۷٫۹ درصد است که باید این رقم به ۴۰ درصد برسد.

طرزطلب تصریح‌کرد: از مجموع ۵۲۲۳ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق که قرار است در بخش برق حرارتی تا پیش از پیک تابستان ۹۸ به مدار بهره‌برداری وارد شود، ۱۶۰۰ مگاوات مربوط به تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی و به مدار آمدن واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ساده فعلی است که با بهره‌برداری از این واحدها، نیم درصد به راندمان تولید برق حرارتی افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین واحدهای جدید نیروگاهی با راندمانی بالاتر از متوسط راندمان فعلی به مدار می‌آیند که این مسأله نیز موجب افزایش نیم درصدی راندمان تولید برق حرارتی شده و با احتساب این نیم درصد، تا یک سال آینده، یک درصد به متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور افزوده می‌شود.

نیاز ۷۰۰۰ میلیارد تومان به منابع ریالی

طرزطلب در خصوص اعتبارات مالی مورد نیاز تحقق برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید برق حرارتی در یک سال آینده گفت: به دولت اعلام کرده‌ایم که نیاز داریم از محل فروش برق به مردم، ۷۰۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و همچنین ۵۰۰ میلیون یورو منابع ارزی در اختیار ما قرار گیرد تا این برنامه‌ها محقق شود.

وی افزود: ۵۰۰ میلیون یورو منابع ارزی از سوی دولت تخصیص یافته و منتظر تخصیص ۷۰۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی هستیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به این‌که برنامه‌هایی به منظور کاهش مصرف آب نیروگاه‌ها در دست اقدام است، گفت: در نیروگاه شهید مفتح همدان، با تبدیل برج تر به برج خشک توانستیم مصرف آب نیروگاه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم که این‌ کار برای واحد دوم این نیروگاه نیز در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین این طرح در نیروگاه اصفهان و نیروگاه بیستون کرمانشاه نیز در حال انجام است تا واحد خنک‌کننده تر این نیروگاه‌ها در واحد نخست آنها از برج تر به برج خشک تبدیل شود.

ارایه ضمانتنامه دولتی به سرمایه‌گذار یونیت

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در پاسخ به این‌که سرمایه‌گذاری شرکت یونیت برای ساخت نیروگاه در ایران به چه نتیجه‌ای رسید، گفت: ضمانتنامه دولتی برای جذب منابع مالی، حدود یک و نیم ماه گذشته به این سرمایه‌گذار داده شده، منتها شرکت یونیت اعلام کرده که منتظر شفاف شدن شرایط بین‌المللی است تا بتواند ضمانت‌نامه دولتی ایران را به بانک‌های خارجی برای گرفتن تسهیلات ارایه کند.

وی ادامه‌داد: در وهله فعلی نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که آیا این شرکت موفق به سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های ایران خواهد شد یا خیر، اما مذاکرات در این زمینه ادامه دارد و شرکت یونیت ۹۵ درصد متن ضمانتنامه دولتی ارایه شده را مورد موافقت قرارداده و تنها روی چند بند، نکاتی را عنوان کرده است.

طرزطلب در خصوص تعیین تکلیف ۷۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برقی که قرار بود با تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی و بدون استفاده از سوخت ایجاد شود، گفت: از این مقدار، ۳۵۰۰ مگاوات را با بخش خصوصی با امضای قرارداد پیش بردیم و یک به یک نیروگاه‌های این قرارداد‌ها در حال تکمیل و وارد شدن به مدار هستند.

امضا ۶٫۳ میلیارد دلار تفاهمنامه با خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص میزان مذاکرات انجام شده با شرکت‌های خارجی در چند سال اخیر گفت: در مجموع در ۳ سال گذشته، به میزان ۶٫۳ میلیارد یورو مجموع مذاکرات، تفاهمنامه‌ها و قراردادهای امضا شده با شرکت‌های خارجی برای احداث نیروگاه در ایران بوده که تا امروز به جز خط فاینانس روسیه، هیچ مذاکره و خط فاینانس دیگری گشوده نشده است.

طرزطلب با بیان این‌که میزان بدهی‌های برق حرارتی به بانک‌ها و بخش خصوصی از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته، گفت: تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ ظرفیتی را برای تهاتر بدهی‌ها و مطالبات در اختیار دولت گذاشته که بانک مرکزی میزان استفاده از این ظرفیت را ۸۷ هزار میلیارد تومان تعیین کرده، از این میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو خواهد بود که از این ۱۰ هزار میلیارد تومان، ۶ هزار میلیارد تومان ظرفیت تهاتر بدهی‌ها برای برق حرارتی است.