شرایط دریافت تخفیف نیم بها برای ترافیک سایت‌های داخلی

شرایط دریافت تخفیف نیم بها برای ترافیک سایت‌های داخلی گروه فناوری اطلاعات سایت‌های داخلی برای دریافت تخفیف نیم بهای پهنای باند باید آدرس IP خود را در پورتال سازمان فناوری اطلاعات به ثبت برسانند و همچنین کاربران نیز نباید از فیلترشکن استفاده کنند. در این سامانه دارندگان ترافیک داخلی که متقاضی استفاده از تعرفه‌ ترجیحی […]

شرایط دریافت تخفیف نیم بها برای ترافیک سایت‌های داخلی

گروه فناوری اطلاعات

سایت‌های داخلی برای دریافت تخفیف نیم بهای پهنای باند باید آدرس IP خود را در پورتال سازمان فناوری اطلاعات به ثبت برسانند و همچنین کاربران نیز نباید از فیلترشکن استفاده کنند.

در این سامانه دارندگان ترافیک داخلی که متقاضی استفاده از تعرفه‌ ترجیحی هستند نسبت به ثبت نام دامنه و آدرس IP خود اقدام می‌کنند. سپس در صورت داشتن شرایط لازم و تأیید IPهای آنها این IP‌ها در اختیار اپراتورهای (ثابت و سیار) قرار می‌گیرد و اپراتور‌ها موظف هستند تعرفه‌ حجم مصرفی این ترافیک‌‌ها را ۵۰درصد کم‌تر نسبت به سایر ترافیک‌‌ها محاسبه کنند.

الزام وزارت ICT

درباره عدم محاسبه تخفیف نیم بهای اینترنت برای سایت‌های داخلی از سوی اپراتورهای اینترنت شورای فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصوبه‌ای، تمامی سایت‌های داخلی را ملزم کرده است که در پورتال سازمان فناوری اطلاعات، IP آدرس خود را به ثبت برسانند.

هم‌اکنون بیش از یکهزار وب‌سایت داخلی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و از تخفیف نیم بهای پهنای باند برخوردار می‌شوند.

ثبت نام کنید!

در همین راستا حسین‌فلاح‌جوشقانی گفت: سایر وب‌سایت‌های داخلی نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند تا اپراتور‌ها براساس این لیست، تخفیف مدنظر را برای این وب‌سایت‌ها و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند، لحاظ کنند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در محاسبه تخفیف نیم بهای اینترنت برای وب‌سایت‌های داخلی وجود دارد، این است که این سایت‌ها به‌طور مداوم آدرس IP خود را تغییر می‌دهند و با وجودی که حتی یک بار، در سامانه به ثبت رسیده‌اند اما به دلیل تغییر IP آدرس، اپراتور‌ها اطلاعی از داخلی بودن آنها ندارند و ترافیکشان نیم بها محاسبه نمی‌شود.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که این وب‌سایت‌ها باید مرتب نسبت به‌روزرسانی آدرس سایت خود در سامانه اقدام کنند، گفت: در غیراینصورت کاربران، زمانی که به این وب‌سایت‌ها متصل می‌شوند به دلیل نبودن آدرس در لیست، شامل تخفیف نیم بها نمی‌شوند.

مشکل از سمت کاربران؟!

فلاح جوشقانی ادامه‌داد: بخش دیگری از عدم محاسبه تخفیف نیم بها برای ترافیک داخلی پهنای باند، به استفاده کاربران از فیلترشکن و VPN برمی‌گردد. چرا که در این صورت هم حتی اگر کاربر وارد وب‌سایت‌های داخلی شود، ترافیک پهنای باند از خارج از کشور وارد شده و تخفیف پهنای باند شامل آن نمی‌شود.

معاون وزیر ارتباطات از کاربران خواست در زمان استفاده از سایت‌های داخل کشور، از خاموش بودن فیلترشکن و VPN خود اطمینان داشته باشند تا ترافیک پهنای باند آنها به عنوان ترافیک خارجی محاسبه نشده و شامل تخفیف پهنای باند برای استفاده از وب‌سایت‌های داخلی شود.

چه سایت‌هایی را می‌توان در سامانه تخفیف ثبت کرد؟

کلیه پورتال‌ها، سایت‌ها، برنامه‌ها و بازی‌هایی که کلیه‌ عملیات میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود و دارای شرایط لازم هست می‌توانند درخواست ثبت ارایه کنند. IPهای ثبت شده‌ای تأیید می‌شوند که دارای شرایط زیر باشند:

* IP‌های وارد شده، IP‌های داخل کشور ایران بوده و به عنوان IPداخلی در سامانه‌ منابع اینترنتی کشور ثبت شده باشد.

* پورتال، وب‌سایت، اپلیکیشن یا بازی وارد شده در سامانه مصادیق جرایم رایانه‌ای موجود در قانون نباشد.

* پورتال، وب‌سایت، اپلیکیشن فاقد نرم‌افزارهایی نظیر پروکسی، فیلترشکن، دانلود نرم‌افزار‌های کرک شده، بدافزار و نظایر آن باشد.

* پورتال، وب‌سایت، اپلیکیشن یا بازی که IP‌های آن در سامانه وارد می‌شود کلیه قوانین مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران را رعایت می‌کند و در صورت نیاز به مجوز، مجوز‌های لازم را اخذ کرده است.

چگونه IP خود را در سامانه‌ منابع اینترنتی کشور ثبت کنیم؟

کلیه‌ کسانی که به عنوان LIR در کشور فعالیت می‌کنند مطابق مصوبات ۱۰۶ و ۱۷۲ کمیسیون موظف به ثبت نام در سامانه‌ مذکور هستند، این کار لزوماً توسط دارنده محتوا انجام نمی‌شود، مالک IP باید این کار را انجام دهد که ممکن است دیتاسنتر یا فراهم‌کننده اینترنت و… باشد

دامنه غیر.irمی‌توانم ثبت کنم؟

بله. هر دامنه‌ای اعم از .COM، .NET و… که میزبانی آن در داخل کشور انجام می‌شود؛ میتوانند در این سایت ثبت شوند.

یک کلام: دامنه مهم نیست، مهم میزبانی داخلی است!

——–

منابع: مهر؛ سایت سازمان IT و سایت وزارت ICT