تخصیص ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های سد و نیروگاه سازی

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیرو در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد تخصیص ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های سدو نیروگاه سازی بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها سمیه مهدوی- یکی از چالش‌های موجود در صنعت سدسازی مشکلات مالی و عدم تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه‌های مذبور است. در این راستا سرپرست شرکت […]

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیرو در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

تخصیص ۴۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های سدو نیروگاه سازی

بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها

سمیه مهدوی- یکی از چالش‌های موجود در صنعت سدسازی مشکلات مالی و عدم تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه‌های مذبور است.

در این راستا سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در یک کنفرانس خبری از مطالبات و وضع مالی این مجموعه رونمایی کرد.

پرداخت عمده طلب پیمانکاران؛ نقدی

بهروزمرادی، سرپرست یکی از کارفرمایان اصلی در حوزه سد و نیروگاه‌سازی در پاسخ به خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده در خصوص مراودات مالی این شرکت با پیمانکاران بیان‌کرد: در حال حاضر به میزان بدهی یکی از شرکت‌های پیمانکاری (سپاسد) به ۲۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که ۲۰ میلیارد تومان آن را نقدی پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال مابقی طلبشان را تسویه می‌کنیم.

 وی افزود: بخش عمده مطالبات پیمانکاران نقدی پرداخت شده است و بخش دیگر از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی نیز به این شرکت برای اجرای طرح‌ها اختصاص یافت که بخشی از آن عملیاتی شده است.

۸ هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شد

مرادی در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص بودجه که به این شرکت تخصیص پیدا کرده است، گفت: بودجه سال ۹۷ این شرکت ۸ هزار میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۴۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مرادی در زمینه بدهی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز گفت: دو هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکاریم که با محاسبه جریمه دیرکرد آن باید ۶ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کنیم که با استفاده از تبصره ۵ آن را تهاتر و تسویه خواهیم کرد.

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تا پایان امسال همه ۱۲ طرح در حال اجرا در این شرکت به پایان می‌رسد.

تأثیر تحریم در اجرای طرح‌ها

وی در زمینه تأثیر تحریم‌ها در اجرای طرح‌ها نیز گفت: قبلاً نیز این شرایط را تجربه و از آن عبور کردیم و در تحریم‌های جدید از طریق خطوط­ LC اروپایی که باز می‌شود از تحریم‌ها عبور می‌کنیم و مشکلی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

مذاکره با کره و ژاپن

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در زمینه سد بختیاری بلند‌‌ترین سد کشور نیز گفت: با توجه به روند بارش‌های ۱۵ سال اخیر ارتفاع این سد از ۳۱۵ متر به ۲۷۰ متر کاهش یافت که این موضوع موجب شد تا از برنامه کمی عقب افتادیم اما بحث فاینانس طرح تمام شده و آماده اجراست.

وی افزود: تونل انحراف و راه‌های این طرح نیز اجرا شده است.

مرادی گفت: پیش تر برای فاینانس سد بختیاری با کشور کره و ژاپن مذاکراتی انجام شده بود اما به دلیل وجود شرایط خاص تحریم نتوانستیم از فاینانس این کشور‌‌ها استفاده کنیم و هم‌اکنون چین طرح سد بختیاری را فاینانس کرده است.

مرادی گفت: هم‌اکنون ۱۵ درصد ظرفیت نصب شده کشور مربوط به نیروگاه‌های برق آبی است و طرح‌های بزرگ آبرسانی علاوه بر ساخت سد نیز جزو فعالیت‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بوده است.

سرپرست شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عمان، تاجیکستان و کوبا مذاکره‌هایی به عنوان تسهیل‌کننده بخش خصوصی داشتیم و قرار است نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در کشور تاجیکستان اجرا کنیم.

تعیین پیمانکار برای دوفاز گتوند

مرادی در زمینه سد گتوند نیز گفت: دو فاز توسعه گتوند جزو طرح‌هایی است که با پیمانکار داخلی وارد مذاکره شدیم و بانک عامل و پیمانکار مشخص شود این طرح به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه به شوری سد گتوند اشاره کرد و گفت: در مدت حضور در شرکت آب‌نیرو EC‌های مختلف‌ از کارون اندازه‌گیری شده طی چند سال بهره‌برداری کیفیت آب باید به نحوی باشد که از EC 1700 به بالا قابل شرب نخواهد بود. با توجه به این موضوع EC مجاز بعد از آبگیری ۱۳۰۰ بوده است. ما در ۴ مقطع سد را بررسی کردیم EC خروج از گتوند زیر ۹۰۰ و کیفیت آب مطلوب بوده است.

وی ادامه‌داد: باید به فکر ساماندهی کارون از گتوند تا انتها باشیم و تمام کسانی که آلاینده این دریاچه هستند باید سهم خود را بپردازند که البته این سهم سنگین است. در حال حاضر EC دز به‌کارون ۳ هزار است هزینه آن را آلوده‌کننده آب باید بپردازد. شاخه شوشتر ۱۳ هزار است بنابراین همه آلاینده‌ها باید سهم خود را بپردازند و در این صورت کارون مشکلی نخواهد داشت.