دارو ذخیره نکنید!

نگاهی به پدیده این روزهای حوزه درمان دارو ذخیره نکنید! گروه اجتماعی- ذخیره دارو؛ آخرین اقدام عجیب مردم برای رهایی از کمبود احتمالی دارو! به قول جامعه‌شناسان کشور در حال ‌گذار است و در این حال امکان وقوع چنین مسایلی تا جا افتادن فرهنگی کارآمد وجود دارد. هجوم برای خرید بیش از کالا در کشورمان […]

نگاهی به پدیده این روزهای حوزه درمان

دارو ذخیره نکنید!

گروه اجتماعی- ذخیره دارو؛ آخرین اقدام عجیب مردم برای رهایی از کمبود احتمالی دارو! به قول جامعه‌شناسان کشور در حال ‌گذار است و در این حال امکان وقوع چنین مسایلی تا جا افتادن فرهنگی کارآمد وجود دارد. هجوم برای خرید بیش از کالا در کشورمان سابقه دارد و هرازچندگاهی مردم با بالارفتن برخی اقلام همگی به سمت خرید هجوم می‌آورند و نتیجه آن می‌شود که هم کالا برای نیازمندان واقعی نایاب می‌شود و هم قیمتش سربه فلک می‌گذارد. در کنار این که مسؤولان بیش‌ترین تقصیر را در اشاعه این فرهنگ دارند (زیرا نتوانستند کشور را به ثبات اقتصادی برسانند) اما مردم نیز با خریدهایشان باعث سونامی قیمتی می‌شوند. حال خبر رسیده که بخشی از افراد اقدام به خرید بیش از حد دارو از ترس نایاب شدندش می‌کنند و این در حالی است که داروهای گران تنها با تجویز پزشک در دسترس خواهد بود و این یعنی افراد می‌توانند تنها داروهایی را ذخیره کنند که نیازی به نسخه پزشک نداشته باشد.

نگران تأمین دارو نباشید

«نگران تأمین دارو نباشید»، این جمله تکراری مسؤولان ارشد دارویی کشور است. از وزیر بهداشت گرفته تا معاونانش اعلام کرده‌اند که به رغم تحریم‌های آمریکا مردم نگران کمبود دارو نباشند و به دلیل آن که سابقه تحریم دارو را داریم، اقدامات لازم در این خصوص اندیشیده شده است. در همین ارتباط، ایرجحریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: باید از مردم عذرخواهی کنم اگر حتی برای تهیه یک قلم دارو تحت فشار قرار گرفتند، اما برای داروهایی که در لیست دارویی کشور وجود دارند، کمبود یک تا یکونیم درصدی همانند سایر کشورهای دنیا، عدد بالایی نیست و کمبودهای دارویی کشور در حال‌حاضر حدود یکدرصد است اما مردم هیچ نگرانی از بابت تأمین دارو نداشته باشند، چون وضعیت کشور از شرایط ۶ ماه گذشته بدتر نخواهد شد و از ذخیره کردن دارو پرهیز کنند.

کمبود دارویی به کم‌تر از ۳۰ قلم دارو رسیده

حریرچی افزود: اگر یک دارو در کشور تولید شود ۷۰درصد قیمت بهترین برند جهانی را به تولیدکننده پرداخت می‌کنیم که حمایت بسیار خوبی است که در هیچ کشوری وجود ندارد چون ما دشمنان خودمان را به خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم که هدف آنها در مواقع سخت، اختلال در تهیه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است و ریچاردنفیو، طراح تحریم‌های دوره قبل و نویسنده کتاب «هنر تحریم» نیز گفته است که هدف آمریکا اعمال تحریم‌های دردناک در حوزه‌های مختلف از جمله دارو است اما با پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، توطئه‌های دشمنان را نقش برآب کردیم و کمبودهای دارویی کشور در ماه‌های اخیر که اوج تحریم‌ها بود، حدود دو و ۳درصد بود و خوشبختانه در ماه‌های مهر و آبان ماه، کمبود دارویی در کشور به کم‌تر از ۳۰ قلم کاهش پیدا کرده است.

کمبود دارو برای سرطانی‌ها

اما آن روی سکه نشان می‌دهد که کمبود دارو برای برخی بیماری‌ها همچون سرطان جدی است. در همین ارتباط، پوریاعادلی، دبیر انجمن سرطان اصفهان به نسیم گفت: «هزینه شیمی درمانی و تزریقات در استان اصفهان، نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است و در این زمینه بیماران مشکل چندانی ندارند اما در بخش تهیه دارو با مشکلات بسیاری مواجه هستند. با توجه به وجود تحریم‌ها و مسایل دیگر، در بخش انجام شیمی‌درمانی و رادیوتراپی در شهر اصفهان برای بیماران با مشکلاتی مواجه هستیم و لیست‌های طولانی نوبت برای بیماران داریم.»

کمبود دارو برای بیماری صرع

همچنین کمبود دارویی در بحران اقتصادی کشور بیش از یک میلیون مبتلا به صرع در ایران را رنج می‌دهد. در همین رابطه داریوشنسبی‌تهرانی، مدیرعامل انجمن صرع ایران در سومین همایش علمی Brain & Mood Day بیان داشت: داروی بیماران صرع بسیار حیاتی است و قابل صبر و تحمل کردن نیست و حتی یک ساعت‌ هم نباید داروی این بیماران از دسترس خارج شود. تأکید ما این است که دارو همیشه در دسترس بیماران باشد، به‌ویژه داروهایی که در مدتی طولانی توسط بیمار مصرف شده و بدن بیماران با آنها آداپته شده و قابل تغییر نیست. غیر از داروی مهم دپاکین که دچار کمبود شده، تأمین سایر داروهای وارداتی یا تولیدی هم به مشکل برخورد کرده است و اگرچه مدام گفته می‌شود دارو جزو تحریم‌ها نیست اما به‌طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار گرفته است.

به هر حال آن چه مشخص است این که تجربه نشان داده اگر نگرانی از بابت کمبود کالا در کشور به وجود‌ آید، مردم به هر طریقی شده حاضر هستند آن را بخرند و این مسأله درباره دارو نیز صادق است و باید مسؤولان هر چه سریعتر نگرانی‌ها را بابت کمبود دارو از افکار عمومی جامعه دور کنند.