هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ، تشکل‌ها و دولت برای توسعه معادن کوچک

در نشست تخصصی طرح «احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس» مطرح شد هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ، تشکل‌ها و دولت برای توسعه معادن کوچک گروه معدن وزمین -از حدود ۱۰ هزار معدن کشور، ۶ هزار معدن فعال یا نیمه‌فعال است و با توجه به این‌که بیش‌تر این معادن در مناطق محروم و روستایی کشور قرار دارد […]

در نشست تخصصی طرح «احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس» مطرح شد

هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ، تشکل‌ها و دولت برای توسعه معادن کوچک

گروه معدن وزمین -از حدود ۱۰ هزار معدن کشور، ۶ هزار معدن فعال یا نیمه‌فعال است و با توجه به این‌که بیش‌تر این معادن در مناطق محروم و روستایی کشور قرار دارد که فعالسازی آنها می‌تواند به اشتغال و جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها منجر شود.

به همین منظور در نشست تخصصی بررسی طرح «احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس» که با حضور محمدرضابهرامن رییس خانه معدن ایران مهرداد‌اکبریان، رییس انجمن سنگ آهن ایران و خدایار کریم نژاد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران در ایمیدرو برگزار شد. رضاعظیمی، مجری طرح احیا و توسعه معادن کوچک با اشاره به این‌که معادن کوچک یعنی معادنی که یا غیرفعال باشند، یا کم‌تر از ظرفیت خود کار کنند، گفت: بیش از ۴۰ درصد از معادن کل کشور جزو معادن کوچک محسوب می‌شوند.

مجری طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک با بیان این‌که اجرای این طرح از ۵ استان شروع شد، افزود : در گام نخست، این طرح در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی، زنجان، مازندران و سمنان به صورت آزمایشی (پایلوت) انجام شد.

وی با بیان این‌که هدف اصلی توسعه معادن کوچک مقیاس، توسعه اشتغال پایدار در مناطق محروم است، اظهارکرد در این طرح، مشکلاتی همچون اکتشاف، تسهیلات مالی، ماشین‌آلات، زیرساخت‌ها، ‌دانش فنی، نیروی انسانی و بازار مورد بررسی قرار گرفته است.

عظیمی یادآور شد شرکت‌های بزرگ، سازمان‌های صنعت معدن و تجارت و تشکل‌های تخصصی استقبال مناسبی از طرح کرده‌اند و مشغول همکاری با ما هستند.

وی با تأکید بر این‌که هیچ محدودیتی در نوع معادن و نوع فعالیت معدنکاری وجود ندارد و تمامی تشکل‌ها و عناصر معدنی شامل این طرح هستند، افزود تمام خدماتی که به معادن کوچک و متوسط داده می‌شود، رایگان است.

مجری طرح احیا و توسعه معادن کوچک بیان داشت: خط قرمز ما در این طرح، خرید و فروش معادن بخش خصوصی توسط دولت است، حتی اگر ذخایر بالایی داشته باشند، ما تنها بر روی توانمندسازی فعالیت می‌کنیم.

پایه توسعه معادن، استانداردسازی است

در ادامه این نشست محمدرضابهرامن، رییس خانه معدن ایران عنوان‌کرد: این طرح با ایده فعالسازی ۵۰۰ معدن در راستای ایفای مسؤولیت اجتماعی آغاز و به ایمیدرو ارایه شد اما سپس با همگرایی بخش خصوصی و دولتی به صورت یک طرح استراتژیک و کلان‌نگر تبدیل شد.

بهرامن تصریح‌کرد: حضور شرکت‌های بزرگ در این طرح سبب شد تا تفکر حاکم بر احیای این معادن موجب ایجاد یکپارچگی و قرار گرفتن در زنجیره تولید شود.

رییس خانه معدن ایران با بیان این‌که توسعه، ابزار و استاندارد می‌خواهد، فقط با نیت، نمی‌توان به توسعه دست یافت، گفت: پایه توسعه معادن استانداردسازی است، به‌طوری که نتوان با یک تصمیم غیرمنطقی، بسیاری از کسب و کارها را به خطر انداخت.

وی اذعان داشت: امروزه سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره منابع طبیعی به اهمیت توسعه بخش معدن پی برده‌اند.

رییس خانه معدن اظهار‌کرد: در راستای احیای معادن کوچک و متوسط از دولت انتظار می‌رود در بخش نوسازی ماشین‌آلات معدنی و تأمین نقدینگی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: در شرایط تحریم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از بازار کشورهای منطقه حداکثر استفاده را به عمل آوریم.

بهرامن اظهارداشت: اکنون موضوع پیمان‌سپاری ارزی، چالشی جدید برای تولیدکننده و صادرکننده ایجاد کرده است.

وی تصریح‌کرد: نباید فراموش کنیم که تولیدکننده صادرات‌گرا به‌طور طبیعی برای ادامه فعالیت، ارز صادراتی را در جهت چرخه تولید، به کشور بر می‌گرداند.

هم‌افزایی دانش فنی در زنجیره معدن، از جمله ثمرات اجرای طرح است

همچنین خداداد‌کریم‌نژاد، معاون شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران گفت: شورای هماهنگی طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک، با توجه به اختیاراتی که از شورایعالی معادن گرفته، نقش اول را در این طرح ایفا می‌کند.

وی افزود اجرای این طرح، ‌امید و انگیزه را نزد فعالان بخش معدن افزایش می‌دهد.

کریم‌نژاد با بیان این موضوع که هم‌افزایی دانش فنی در زنجیره معدن، از جمله ثمرات اجرای طرح است، تصریح‌کرد: حضور تشکل‌های بخش خصوصی، عاملی برای اعتماد‌سازی معدنداران است.

بسیاری از معادن و ذخایر خدادادی در مناطق کم برخوردار

در پایان مهرداد‌اکبریان، رییس انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: بسیاری از معادن و ذخایر خدادادی در مناطق کم برخوردار همچون جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و جنوب استان فارس واقع شده‌اند.

رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان این‌که بخش خصوصی واقعی در معادن کوچک و متوسط فعالیت دارد، گفت: تکنولوژی‌های جدید، تمرکز خاصی روی مقیاس فعالیت معادن کوچک دارند.

اکبریان تصریح کرد: هم‌افزایی شرکت‌های بزرگ، تشکل‌ها و دولت، یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در مسیر توسعه این معادن رخ داده است.

وی با بیان این‌که کردستان به زودی جزو قطب‌های تولید سنگ‌آهن کشور می‌شود، افزود: سال آینده حرکت بزرگی در این مسیر انجام می‌شود که تحولات بزرگی را رقم می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: تولید؛ برای فروش به بازار داخل یا صادراتی است اما اکنون به سبب مشکلاتی که در اجرای طرح‌های عمرانی داریم، مصرف فولاد کاهش یافته و فروش از بخش معدن را با مشکل مواجه کرده است.