احتمال گوشه‌نشینی پژوهش در دانشگاه‌ها طی سال آینده !!

رؤسای دانشگاه‌ها با توجه به افزایش بودجه آموزش‌عالی عنوان کردند احتمال گوشه‌نشینی پژوهش در دانشگاه‌ها طیسال آینده !! گروه دانش براساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای‌اسلامی بودجه دانشگاه‌های کشور در سال آینده حدود ۱۴درصد رشد خواهد یافت این درحالی است که دانشگاه‌ها با افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان و اساتید مواجه هستند و این امر […]

رؤسای دانشگاه‌ها با توجه به افزایش بودجه آموزش‌عالی عنوان کردند

احتمال گوشه‌نشینی پژوهش در دانشگاه‌ها طیسال آینده !!

گروه دانش

براساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس شورای‌اسلامی بودجه دانشگاه‌های کشور در سال آینده حدود ۱۴درصد رشد خواهد یافت این درحالی است که دانشگاه‌ها با افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان و اساتید مواجه هستند و این امر موجب می‌شود تا افزایش حدود ۱۴درصدی بودجه این مراکز حتی جوابگوی افزایش حقوق و دستمزد‌ها نیز نشود.

دانشگاه‌ها در حال‌حاضر نیز با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند چراکه باتوجه به باقی ماندن ۳ماه از سال باید حدود ۷۵ درصد بودجه به دانشگاه‌ها اختصاص می‌یافت اما تاکنون حدود ۷۰درصد از بودجه این مراکز اختصاص داده شده‌است. این رویه عدم تخصیص‌های به موقع موجب می‌شود تا علاوه بر باقی ماندن مشکلات مالی دانشگاه‌ها در سال‌جاری این وضعیت به سال آینده نیز منتقل شود.

عدم افزایش بودجه متناسب با نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گریبان پژوهش را می‌گیرد چراکه رؤسای دانشگاه‌ها مجبور به کاهش هزینه‌های پژوهشی برای تأمین هزینه‌های جاری هستند.

دانشگاه شریف

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: این دانشگاه در سال آینده رشد بودجه‌ای ۱۰٫۴۵درصدی دارد و این میزان رشد بودجه برای دانشگاه صنعتی شریف رقم بسیار کمی است.

محمودفتوحی تأکید کرد: با توجه به این‌که درصد بسیار بالایی از کل بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد می‌شود بنابراین برای تأمین حقوق‌ها در دانشگاه باید سال آینده از بودجه پژوهشی خود بکاهیم.

دانشگاه امیرکبیر

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است به دلیل همراستا نبودن افزایش بودجه دانشگاه با تورم در سال آینده با مشکل تأمین مواد اولیه آزمایشگاهی و فعالیت پژوهشی مواجه هستیم.

احمدمعتمدی افزود: بودجه دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای سال آینده ۱۳درصد رشد دارد که این میزان رشد به دلیل تورم‌های موجود، موجب لطمه به فعالیت‌های دانشگاه می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این افزایش بودجه کافی نیست و با توجه به این‌که سال آینده حقوق‌ها و دستمزد‌ها باید ۲۰درصد رشد یابد بنابراین برای تأمین این هزینه مجبور به کاهش فعالیت‌های پژوهشی هستیم.

دانشگاه خواجه‌نصیر

رییس دانشگاه خواجه‌نصیر گفت: میزان افزایش بودجه این دانشگاه برای سال آینده نیز مانند دیگر دانشگاه‌ها متناسب با هزینه‌ها تعیین نشده بنابراین نگران افت کیفیت فعالیت‌های آموزشی و دانشجویی هستیم.

علی‌خاکی‌صدیق افزود: براساس بودجه پیش‌بینی‌شده برای این دانشگاه سال آینده در پرداخت حق‌التدریس‌ها و اعطای گرنت‌های پژوهشی با مشکل مواجه خواهیم شد.

رییس دانشگاه خواجه‌نصیر اظهار داشت: در حال‌حاضر با تمام مشکلات مالی ارایه خدمات دانشجویی از جمله تغذیه، خوابگاه و سرویس‌های دانشجویی با کیفیت ارایه می‌شود اما اگر در سال آینده افزایش بودجه متناسب با هزینه‌ها نباشد، قادر نخواهیم بود خدمات دانشجویی را با کیفیت بالا ارایه کنیم.

دانشگاه تربیت مدرس

رییس دانشگاه تربیت مدرس در حال‌حاضر بودجه دانشگاه‌های برتر ایران ۴۰ برابر کم‌تر از دانشگاه‌های بزرگ جهان است اما اساتید و محققان ایرانی می‌جنگند تا در رتبه‌های علمی بین‌المللی بدرخشند.

محمدتقی‌احمدی افزود: بودجه‌ای مناسب و قابل مدیریت است که اجازه دهد، دانشگاه فعالیت‌های اصلی و محوری خود را انجام دهند، زیرا در غیراین صورت به پژوهش دانشگاه‌ها آسیب خواهد رسید.

احمدی با اشاره به این‌که کل مبلغ بودجه دانشگاه‌ها مبلغ زیادی نیست، گفت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان برای بودجه دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که نسبت به بسیاری از اقلام بودجه کشور این مبلغ کم است.

وی عنوان کرد: تبصره‌هایی در قانون بودجه وجود دارد که براساس آن دستگاه‌های اجرایی، پروژه‌های پژوهشی و خدمات علمی فناوری را به سمت دانشگاه‌ها هدایت کنند اما تاکنون اجرای این نوع تبصره‌ها چشمگیر نبوده و به خاطر کاهش منابع درآمدی دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها هنوز به‌طور جدی محقق نشده است. من می‌ترسم برای سال آینده نیز همین اتفاق بیفتد، زیرا دانشگاه‌ها برای تأمین نیازهای رفاهی دانشجویان با یک سری معضلات حاد به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم اخیر که شدت پیدا کرده، مواجه هستند و حتی ممکن است بحران مضاعفی داشته‌ باشند.

دانشگاه شهید بهشتی

رییس دانشگاه شهیدبهشتی نیز گفت: با یک رویکرد تطبیقی و مقایسه‌ای، برای دانشگاه ‌ام‌آی‌تی ۱٫۳ میلیارد دلار، دانشگاه کمبریج ۸٫۱ میلیارد دلار، دانشگاه سوربن یک‌میلیاردو ۴۰۰میلیون دلار و دو دانشگاه ترکیه، ۱۶۰ و ۱۰۰ میلیون دلار، بودجه دولتی‌ در نظر گرفته‌اند. اما آنچه در ایران برای دانشگاهی سطح یک مانند دانشگاه شهید بهشتی در نظر گرفته‌شده، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیارد تومان آن را دانشگاه باید درآمد اختصاصی داشته باشد و بقیه هم بودجه‌ای است که دولت در اختیار قرار می‌دهد آن ‌هم در شرایطی که پس از تصویب، در تخصیص و دریافت به موقع این بودجه واقعاً با مشکل مواجه هستیم

سیدحسن‌صدوق با تأکید بر این‌که این اعداد و ارقام به ما نشان می‌دهد که هرکدام از ما چه سهمی در تأمین درآمد اختصاصی در دانشگاه داریم افزود: بنده در کمیسیون هیأت دولت هم مطرح کردم که وقتی تخصیص‌‌ها به‌موقع پرداخت نمی‌شود، چگونه می‌توان از اساتید خواست که در پردیس‌‌ها دانشجو بپذیرند.

وی افزود: تأخیر در پرداخت‌ها منتج به پرداخت هزینه این دیرکرد می‌شود و آثار تورمی نیز اثربخش است. پس این یک مسأله واقعاً جدی است که سهمی که دولت از درآمد سرانه کشور به دانشگاه‌ها اختصاص می‌دهد هرسال کم‌تر می‌شود و اگر یک‌راه برون‌رفت از این مسأله، جذب درآمد اختصاصی باشد، ناگزیریم که از طریق دانشجوی شهریه پرداز کمبود‌ها را تأمین کنیم.

وزارت علوم

معاون اداری مالی وزارت علوم نیز سال ۹۸ را سالی سخت برای مدیریت دانشگاه‌ها می‌داند چراکه میزان افزایش بودجه این مراکز متناسب با برآوردهای وزارت علوم نبوده است.

محمدتقی‌نظرپور، معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: آن چیزی که در لایحه بودجه سال ۹۸ دیده شده، افزایش حدود ۱۴ درصد است با توجه به افزایش هزینه‌ها، استفاده دانشجویان از سلف سرویس‌ها، خوابگاه‌ها، هزینه طبخ و پخت غذای دانشجویان، خدمات دانشجویی و فرصت مطالعاتی اعضای هیأت‌علمی اصلا امکان مدیریت دانشگاه‌ها برای سال ۹۸ به درستی مسیر نیست.

معاون اداری مالی وزارت علوم تأکید کرد: این پیشنهاد را ارایه دادیم تا سازمان برنامه و بودجه فکری به حال دانشگاه‌ها داشته باشد با این رقم و بودجه، دانشگاه‌های ما سال آینده دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانیم این مشکلات را به‌درستی مدیریت کنیم.

مجتبی‌شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم نیز معتقد است: تمام مراکز آموزش عالی کشور از کمبود اعتبار رنج می‌برند و نمایندگان باید توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

وی افزود: اکنون که آموزش‌های مهارتی جزو سیاست‌های آموزش عالی است باید در بودجه سال ۹۸ به این موضوع توجه کنند.

چشم امید وزیر علوم به مجلس !

نگرانی از آینده فعالیت‌های علمی و آموزشی این روز‌ها تنها مختص رؤسای دانشگاه‌ها نیست بلکه وزیر علوم نیز امیدوار است که شرایط سخت بودجه‌ای دانشگاه‌ها کم‌تر شود.

وی می‌گوید: در لایحه بودجه سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش حقوق در سال آینده این میزان افزایش برای دانشگاه‌ها کافی نخواهد بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد در سال آینده دانشگاه‌ها در بخش‌های هزینه‌ای اعتبار کافی نخواهند داشت.

غلامی اضافه کرد: صحبت‌های زیادی انجام دادیم و پیگیری‌های زیادی نیز در خصوص بودجه دانشگاه‌ها داشته‌ایم و امیدواریم که مجلس کمک کند تا شرایط سخت بودجه دانشگاه‌ها کم‌تر شود.

———

منابع: خبرگزاری مهر؛ خبرگزاری ایسنا