بوئینگ برترین غول هواپیماساز باقی ماند

برای هفتمین سال متوالی بوئینگ برترین غول هواپیماساز باقی ماند گروه راه‌وشهرسازی- سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسیده است. بررسی عملکرد غول‌های هواپیماسازی جهان نشان می‌دهد که شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» با ختلاف از رقیب خود «ایرباس»، همچنان سرآمد سازندگان هواپیماهای مسافربری قرار دارد. این شرکت بزرگ که حدود ۱۰۳ سال از تأسیسش می‌گذرد، هم‌اکنون بیش از […]

برای هفتمین سال متوالی

بوئینگ برترین غول هواپیماساز باقی ماند

گروه راه‌وشهرسازی- سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان رسیده است. بررسی عملکرد غول‌های هواپیماسازی جهان نشان می‌دهد که شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» با ختلاف از رقیب خود «ایرباس»، همچنان سرآمد سازندگان هواپیماهای مسافربری قرار دارد. این شرکت بزرگ که حدود ۱۰۳ سال از تأسیسش می‌گذرد، هم‌اکنون بیش از ۱۵۰۰۰۰پرسنل در بخش‌های مختلف خود دارد. این شرکت در سال گذشته میلادی با تحویل ۸۰۶ فروند انواع هواپیمای مسافربری توانست برای هفتمین سال پیاپی لقب بزرگ‌ترین غول سازنده هواپیماسازی را در اختیار بگیرد. از سویی چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های دنیا یکی از بزرگ‌ترین مشتری‌های این شرکت است. خرید تعداد ۱۰۰۰هواپیما ظرف مدت ۵ سال نشان از برنامه‌های کلان‌هوایی اژدهای زرد، برای توسعه ناوگان هوایی خود دارد و ساخت مشترک هواپیما میان چینی‌ها با بوئینگ مطرح شده است. از سویی این شرکت بزرگ صنعتی و اقتصادی برنامه‌های قابل‌توجهی برای توسعه همکاری با کشورمان داشت که اعمال سیاست‌های ظالمانه تحریم از سوی دولت ترامپ باعث بروز ضررهای قابل‌توجهی به بوئینگ شد. خروج آمریکا از برجام، قراردادهای ۲۰میلیارد دلاری بوئینگ با ایران را دچار مشکل کرد. شرکت بوئینگ آمریکا با شرکت هواپیمایی ایرانایر و آسمان قرارداد به امضا رسانده بود و قرار بود ۸۰ فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد. این قرارداد فعلاً اجرا نمی‌شود و البته باید پیگیر آن بود.

 

بوئینگ نخستین غول هواپیماسازی جهان باقی ماند

شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای هفتمین سال متوالی با تحویل ۸۰۶ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۸ میلادی بار دیگر بزرگ‌ترین و نخستین هواپیماساز جهان شد.

شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و ایرباس اروپا که سال‌هاست از زمان آغاز فعالیت خود با یکدیگر برای اختصاص سهم بیش‌تری از بازارهای مصرف و خریدوفروش هواپیما در جهان به رقابت تنگاتنگی پرداخته‌اند، حالا شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای هفتمین سال متوالی با فروش و تحویل ۸۰۶ فروند هواپیما در سایز و مدل‌های مختلف در سال ۲۰۱۸ میلادی از بزرگ‌ترین و سرسخت‌‌ترین رقیب خود، شرکت اروپایی ایرباس سبقت و پیشی گرفته و توانسته است مقام نخست تولید و فروش هواپیما در جهان را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ایرباس تنها با تحویل ۶ فروند هواپیمای کم‌تر نسبت به بوئینگ یعنی ۸۰۰ فروند هواپیما در سال گذشته میلادی در مقام دوم تولید و فروش جت‌های تجاری و مسافربری قرار گرفته است. افزایش تعداد سفارشات بوئینگ در آخرین ماه از سال گذشته، دسامبر ۲۰۱۸میلادی، موجب شد که این غول هواپیماسازی آمریکایی جایگاه نخست جهان را از آن خود کند و از بزرگ‌ترین رقیب خود، ایرباس جلو بیفتد. براساس گزارش بلومبرگ، رابرت‌استالارد، تحلیلگر مؤسسهVertical Research Partners که در حوزه بازارهای خرید و فروش هواپیما فعالیت می‌کند، در یادداشتی نوشت: با این‌که بوئینگ در مقایسه با ایرباس تعداد هواپیماهای بیش‌تری را تحویل داده و به فروش رسانده است، اما هنوز آمار فروش و سفارشات آنها بسیار ناچیز و کم‌تر از میزان پیش‌بینی شده آن گزارش شده است.

وی در ادامه افزود: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت در کنار بحران‌های اقتصادی و کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی که به کاهش قدرت خرید و استطاعت مالی مردم و ایرلاین‌ها در جهان انجامیده است، میزان خریدوفروش و سفارشات هواپیما در جهان را در سال ۲۰۱۸ میلادی تا حد زیادی کاهش داد که البته بنابر برآوردهای کارشناسان، این روند در سال‌های آتی با توجه به نیاز ایرلاین‌های مختلف در جهان برای نوسازی ناوگان هوایی خود تغییر کرده و رو به افزایش خواهد رفت.

 

 

 

خرید ۱۰۰۰فروند هواپیمای بوئینگ تنها در ۵ سال!

چین در ظرف مدت ۵ سال گذشته ۱۰۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ از این شرکت هواپیماسازی آمریکایی خریداری کرده و تحویل گرفته است.

مدیر منطقه چین شرکت بوئینگ به تازگی اعلام کرده است که این کشور پهناور واقع در شرق آسیا در ۴دهه گذشته بالغ بر ۲۰۰۰ فروند هواپیمای کوچک و بزرگ از شرکت هواپیماسازی بوئینگ خریداری کرده است که ۱۰۰۰ فروند آن تنها در ۵ سال اخیر تحویل ایرلاین‌های مختلف فعال در این کشور داده شده است. وی با اشاره به این‌که بوئینگ ۷۳۷ ماکس که تحویل ایرلاین چینی‌شیامن داده شد، دوهزارمین هواپیمایی بود که در ۴۰سال اخیر از بوئینگ خریداری شده است. بوئینگ همچنین خاطرنشان کرده است که یک فروند از هر ۴فروند هواپیمایی که در خط تولید این شرکت وجود دارد، در نهایت به یک ایرلاین چینی فروخته و تحویل داده می‌شود و این بدان معناست که چین تحت تأثیر جمعیت بسیار بالا، موقعیت ژئوپلتیکی و فعالیت شرکت‌های اقتصادی و تجاری متعدد در این منطقه همچنان بزرگ‌ترین خریدار و مشتری این غول هواپیماسازی آمریکایی محسوب می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که در سال‌های آینده این روند همچنان روبه افزایش باشد و ایرلاین‌های چینی به منظور نوسازی ناوگان هوایی خود و به روزرسانی و افزایش رقابت‌پذیری خود با سایر ایرلاین‌های فعال در جهان تقاضای بیش‌تری در آینده برای خریداری و تهیه هواپیماهای جدید بوئینگ داشته باشند. بوئینگ همچنان برآورد کرده است که چین در ۲۰ سال آینده به حدود ۷۶۹۰ فروند جت و هواپیمای جدید و اقتصادی نیاز خواهد داشت که این میزان می‌تواند از شرکت‌های هواپیماسازی مختلف در جهان نظیر بوئینگ، ایرباس، ای‌تی‌آر و… تهیه شود.

 

تولید هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در چین کلید خورد

شرکت هواپیماسازی بوئینگ با وجود جنگ تجاری چین و آمریکا، اعلام کرد نخستین کارخانه تکمیل و توسعه هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ در چین را افتتاح کرده است. بوئینگ به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماسازی در جهان اعلام کرده است که با وجود جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا در یک اقدام استراتژیک به راه‌اندازی نخستین کارخانه ساخت و توسعه هواپیماهای ۷۳۷ بوئینگ که در منطقه شرق آسیا و علی‌الخصوص چین پرداخته است. رقابت دو غول هواپیماسازی در جهان، ایرباس و بوئینگ در چین بسیار شدیدتر و تنگاتنگ‌تر از سایر بازارهای فروش آنهاست و این طور که به نظر می‌رسد شرکت آمریکایی بوئینگ قصد دارد با راه‌اندازی این کارخانه در چین جای پای خود را در این کشور استحکام بخشد و بدین ترتیب رقیب اروپایی خود، ایرباس را کنار بزند. هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ یک هواپیمای باریکپیکر و تک‌راهرو در سایز کوچک است و یکی از محبوب‌‌ترین هواپیماهای ساخته شده توسط بوئینگ به شمار می‌رود.