برنامه بانک مرکزی برای رمز ارزهای مختلف

برنامه بانک مرکزی برای رمز ارزهای مختلف گروه بانک، بیمه، بورس- تولید و تأیید تراکنش ارز رمزنگاری یا همان رمز ارزها؛ مسأله مهمی در اقتصاد هستند و بی‌شک بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع رمزینه ارز‌ها که مبتنی بر فضای دیجیتال هستند، به‌طور خیلی خلاصه، یک سیستم خصوصی و پول خصوصی برای […]

برنامه بانک مرکزی برای رمز ارزهای مختلف

گروه بانک، بیمه، بورس- تولید و تأیید تراکنش ارز رمزنگاری یا همان رمز ارزها؛ مسأله مهمی در اقتصاد هستند و بی‌شک بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع رمزینه ارز‌ها که مبتنی بر فضای دیجیتال هستند، به‌طور خیلی خلاصه، یک سیستم خصوصی و پول خصوصی برای تسهیل مبادلات بین افراد را تشکیل می‌دهند. بدون آن‌که نیازی به حضور نهاد مرکزی و واسط باشد. تصور کنید روزی خود شما یک پول اختراع کنید و بین افرادی که به شما اعتماد دارند و با شما رابطه دارند، به اشتراک بگذارید. این سیستم قادر خواهد بود روابط و تبادلات مالی بین شما و بقیه را شکل بدهد. این، یک مثال مینیاتوری از پدیده رمز ارزهاست که صد البته در مقیاس‌های بزرگ معنا پیدا می‌کند. حال بانک مرکزی به صورت ویژه روی این پروژه کار می‌کند.

اعلام سیاست‌های بانک مرکزی

در همین ارتباط، ناصرحکیمی معاون بانک مرکزی می‌گوید: رمز ارز‌ها مانند هر پدیده دیگری هم تهدید دارد هم فرصت؛ طبیعی است به صورت فرهنگی و سنتی و شاید به خاطر یک عکس‌العمل عادی انسانی، در برابر تغییر مقاومت می‌کنیم. وی افزود: وقتی یک پدیده جدیدی می‌آید، اولین رویکرد ممکن است، انکار باشد و برای انکار هم طبیعتاً اول بر روی تهدید و مضرات آن تمرکز می‌کنیم. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید بر این‌که همین موضوع درباره رمز ارز‌ها نیز صدق می‌کند، تصریح‌کرد: شاید در مرحله اول دیدگاه محافظه‌کارانه روی مخاطراتی که وجود دارد، تمرکز می‌کند؛ البته این مخاطرات وجود دارند و واقعی هستند. حکیمی ادامه‌داد: اما واقعیت این است که هوشمندی انسان یا سیاست‌گذار را باید به سمتی هدایت کند که از مزایای پدیده جدیدی که می‌آید (و از نظر ما متغیر مستقل است و چه ما بخواهیم و چه نخواهیم باز هم می‌آید)، بهره‌برداری کند و مواظب مخاطرات احتمالی آن هم باشد. وی با بیان این‌که درباره رمز ارز‌ها نیز همین اتفاق در حال روی دادن است، افزود: رمز ارز‌ها در معقولاتی مانند پولشویی، رصدناپذیر بودن برخی از تراکنش‌ها، خروج ارز، اخلالگر در سیستم پولی مخاطراتی دارند که بر کسی پوشیده نیست اما از طرفی فرصت‌هایی را برای سیستم به وجود می‌آورد که بتوانیم با استفاده از آن نظام‌های جایگزین مبادلات پولی را ایجاد کنیم.

 مزایای رمز ارزها

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید بر این‌که رمز ارز‌ها شفافیت فوق‌العاده‌ای در مبادلات پولی ایجاد می‌کند، تصریح‌کرد: همچنین رمز ارز‌ها می‌تواند موجب Securitize (ایمن‌سازی) دارایی‌های غیرمولد هم باشد. وی با بیان این‌که، رمز ارز با توجه به شفافیتی که به همراه دارد، فرصت‌های استثنایی در اختیار سیستم پولی قرار می‌دهد، افزود: این مسأله مخصوصاً در خصوص نقدپذیر کردن یا قابل معامله کردن دارایی‌ها، راه‌حل دیگری در حال حاضر وجود ندارد. حکیمی راه‌حل‌هایی که مبتنی بر نهادسازی باشد را بسیار پیچیده دانست و گفت: به همین دلیل این امر تاکنون محقق نشده است، ولی بلاک‌چین با حذف نهاد واسط و میانی می‌تواند توسعه این محصولات را در قالب رمز ارز و سایر محصولات خیلی راحت انجام دهد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأکیدکرد: بنابراین بیش از هر چیز دیگری ضمن این‌که باید این هوشمندی را داشته باشیم که مخاطرات و تهدید‌ها را شناسایی کرده و در مقابل آن سیاست‌های مناسب را اتخاذ کنیم، نباید فرصت‌ها را به خاطر مخاطرات از دست بدهیم.

رمز ارز در صف بررسی است

وی در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی قبلاً از اعلام سیاست‌های این بانک برای رمز ارز‌ها تا پایان شهریور ۹۷ خبر داده بود؛ ولی در عمل خبری از بانک مرکزی در این خصوص حداقل رسانه‌ای نشد، علت چه بود؟ گفت: برنامه‌ریزی ما این بود که سیاست بانک مرکزی در خصوص رمز ارز‌ها تا آخر شهریور امسال اعلام شود، سیاست‌ها حتی تدوین هم شده است منتهی با توجه به مشغولیت‌های زیادی که نهادهای تصمیم‌گیر در این خصوص دارند، هنوز این سیاست‌ها در صف بررسی است. حکیمی تصریح‌کرد: واقعیت این است که از نظر فنی و تدوینی، کار در همان بازه زمانی شهریورماه به یک جمع‌بندی رسیده بود ولی از آن زمان به بعد توسط سیاست‌گذار و افرادی که باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند، در صف بررسی است. این مقام مسؤول بانک مرکزی همچنین در خصوص وضعیت بررسی رمز ارز ملی در این بانک اینطور پاسخ داد که بنده شاید خیلی با اصطلاح رمز ارز ملی ارتباط برقرار نکنم به این خاطر که ممکن است در کشور برای انواع کاربرد‌ها ارز رمز مختلفی داشته باشیم و لزوماً ارز رمز ملی در کار نباشد. وی ادامه‌داد: من بیش‌تر اصطلاح ارز رمزهای مبتنی بر ریال را به جای ارز رمز ملی استفاده می‌کنم که یک بحث حاکمیت پولی است که اتفاقاً قسمتی از سیاست‌هایی که قبلاً عرض کردم معطوف بر این است که یک ارز رمز مبتنی بر ریال، طلا، ارز و سایر دارایی‌ها و یا ارز رمز خودکفا و خودبنیان با دیدگاه مختص به خودشان داشته باشیم. حکیمی گفت: برای مواجهه با هر کدام از این رمز ارز‌ها باید دیدگاه خاص همان ارز رمز را داشته باشیم، مبنی بر این‌که شامل چه مقرراتی می‌شوند و ناظر آن کدام دستگاه است. وی با تأکید بر این‌که، بنابراین این اصطلاح که رمز ارز ملی وجود داشته باشد و رمز ارز دیگری نداشته باشیم، بحثی خام و ساده‌انگارانه است، افزود: به نظرم سیاست لازم در این خصوص باید مبتنی بر باز کردن فضا و تعیین محدودیت‌ها و چارچوب‌های لازم در حوزه رمز ارز‌ها باشد.

اعلام سیاست‌های بانک مرکزی درباره رمز ارز‌ها تا پایان سال

وی با ابراز امیدواری از اعلام سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص رمز ارز‌ها در ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۷، گفت: گمان می‌کنم این موضوع در همین سال‌جاری، اتفاق بیفتد و سیاست‌های بانک مرکزی اعلام شود؛ اعلام سیاست‌ها، تا حد زیادی موضع سیاست‌گذار پولی را در مورد رمز ارز‌ها مشخص می‌کند و از طرف دیگر فضا را برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، شفاف و همراه با آگاهی از نگاه حاکمیت می‌کند.