واگن‌های مناقصه‌ای مترو روی خط تولید

نگاهی به بهترین وسیله حمل و نقل پایتخت از دیروز تا امروز واگن‌های مناقصه‌ای مترو روی خط تولید گروه اجتماعی- مترو اصلی‌‌ترین وسیله حمل و نقل مردم تهران است و به همین دلیل توسعه مترو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، زیرا تهران با جمعیت ۱۶ میلیون نفری‌‌ دیگر ظرفیتی برای تردد خودرو، موتورسیکلت، مینی‌بوس و حتی اتوبوس […]

نگاهی به بهترین وسیله حمل و نقل پایتخت از دیروز تا امروز

واگن‌های مناقصه‌ای مترو روی خط تولید

گروه اجتماعی- مترو اصلی‌‌ترین وسیله حمل و نقل مردم تهران است و به همین دلیل توسعه مترو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، زیرا تهران با جمعیت ۱۶ میلیون نفری‌‌ دیگر ظرفیتی برای تردد خودرو، موتورسیکلت، مینی‌بوس و حتی اتوبوس ندارد! خیابان‌های پایتخت در حال انفجار هستند و آلودگی‌های ناشی از ترافیک سرسام‌آور دلیلی محکم برای این است که تردد به جای سطح شهر به زیر شهر منتقل شود؛ از همین رو شهرداران تهران تصمیم گرفتند تا مترو را توسعه و مردم را به استفاده از آن ترغیب کنند.

توسعه مترو در تهران

گفتنی است قطارهای مترو در ۶ خط اصلی در حال تردد هستند که ۵ خط آن (۱-۲-۳-۴-۷) درون‌شهری و خطوط دیگر (۵-انشعاب خط ۱) نیز برون‌شهری (میان کرج و تهران و فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) و تهران) هستند. تا بهمن‌ماه ۱۳۹۷ خورشیدی، درازای خطوط متروی بهره‌برداری‌ شده برابر ۲۰۴ کیلومتر با ۱۱۶ ایستگاه است و شمار واگن‌های فعال در مترو تهران بیش از ۱۰۰۰ واگن است که روزانه به‌طور میانگین بیش از ۳ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند. مترو تهران نیز به رکورد جابه‌جایی ۴ میلیون مسافر در روز دست یافته است. آذرماه سال ۱۳۹۶، تعداد سفر با متروی تهران از مرز ۷ میلیارد و ۵۸۷ میلیون سفر گذشت و به این ترتیب توانست تا از رکورد جمعیت فعلی دنیا عبور کند.

کمبود واگن مترو

با توسعه مترو در تهران، استقبال مردم نیز از این وسیله حمل و نقل زیاد شد، به‌طوری که میلیون‌ها نفر در روز از آن برای جا به جایی بهره می‌بردند. با توجه به این موضوع زمان حرکت دو قطار بین شهری کم تر شد تا مردم در ازدحام کشنده گرفتار نشوند، اما به رغم این تمهید یکی از مهم‌ترین معضلات استفاده از مترو، ازدحام بود. هر روز شبکه‌های اجتماعی پر بود از فیلم‌های ازدحام مترو که البته همچنان هم در بسیاری از ایستگاه‌های بین شهری این موضوع دیده می‌شود. مسؤولان مترو بر آن شدند تا با اضافه کردن واگن مترو این معضل را حل کنند.

مناقصه واگن‌های مترو

برای حل موضوع کمبود واگن مترو قرار بر برگزاری مناقصه شد. بر این اساس مناقصه بین‌المللی تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران با استفاده از منابع مالی فاینانس توسط وزارت کشور در اوایل سال ۹۶ آغاز شد و کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های واگن‌سازی تهران و دو شرکت چینی همکار در این مناقصه شرکت کرده و پیشنهاد خود را در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ ارایه کرد و اواخر اسفندماه سال گذشته کنسرسیوم مذکور، از سوی وزارت کشور به عنوان برنده مناقصه اعلام شد.

آغاز تولید واگن مترو

با گذشت قریب به یک سال، قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن در تاریخ ۲۳ دی‌ماه از طرف وزارت کشور به شرکت واگن‌سازی تهران و شرکای خارجی ابلاغ شد و اکنون تولید این تعداد دستگاه واگن آغاز شده است. در همین ارتباط، مجتبی‌گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران می‌گوید: کنسرسیوم یادشده در نظر دارد عمق بومی‌سازی واگن‌های مترو را در این قرارداد به ۵۵ درصد برساند.

ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ میلیون نفر در روز!

متروی تهران با طول شبکه ۲۰۴ کیلومتر رتبه ۲۱ را در بین قطارهای شهری کشورهای جهان دارد و طبق آمار منتشر شده توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد سفرهای صورت گرفته توسط متروی تهران در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۶۳۳ میلیون سفر و از ابتدای راه‌اندازی تا پایان سال ۹۲ به ۵ میلیارد سفر رسیده است. همچنین به ازای هر سفر با مترو ۰٫۶۵ لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین انجام می‌شود که با احتساب تحقق ۵ میلیارد جابه‌جایی توسط مترو تهران تاکنون حدود یک میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف بنزین صورت گرفته است. شایان ذکر است که ظرفیت فنی برای جابه‌جایی تا ۱۰میلیون مسافر در روز با مترو وجود دارد (ولی به دلیل کمبود واگن این امر میسر نشده است. برای این کار بایست تعداد واگن‌‌ها دو برابر شود) که این امر سهم مترو در سفرهای درون‌شهری را به ۵۰ درصد می‌رساند. این در حالی است که در سال ۸۴ سهم مترو تنها ۴درصد بود.