چرخاندن کلید افزایش ارزش‌افزوده‌ها در قفل واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی

چرخاندن کلید افزایش ارزش‌افزوده‌ها در قفل واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی سمیه مهدوی- یکی از بازارهایی که در کسادی فروش محموله‌های نفتی به داد درآمدهای خزانه دولت می‌رسد پتروشیمی است. این صنعت علی‌رغم دست‌اندازهای متعدد همچنان به دنبال افزایش تنوع محصولات و افزایش میزان صادرات آن به بازارهای خارجی است. حال فروش خالص محصولات پتروشیمی در سال‌جاری […]

چرخاندن کلید افزایش ارزش‌افزوده‌ها در قفل واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی

سمیه مهدوی- یکی از بازارهایی که در کسادی فروش محموله‌های نفتی به داد درآمدهای خزانه دولت می‌رسد پتروشیمی است. این صنعت علی‌رغم دست‌اندازهای متعدد همچنان به دنبال افزایش تنوع محصولات و افزایش میزان صادرات آن به بازارهای خارجی است. حال فروش خالص محصولات پتروشیمی در سال‌جاری به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است که ارزش آن به رقمی بیش از ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد. از همین روی باید گفت که در شرایط تحریم این اقدام و تلاش برای استمرار آن می‌تواند بسیار مهم تلقی شود و به مثابه یک استراتژی می‌تواند از موضوع کهنه خام‌فروشی در نفت جلوگیری کند و توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت را گسترش دهد.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، در این شرایط توجه به توسعه طرح‌های پتروشیمی باید در صدر اولویت‌های برنامه شرکت ملی پتروشیمی قرار بگیرد. باید گفت که نقش رگولاتوری در صنعت پتروشیمی از جمله موضوعات مهمی است که اگر سیاستگذاری مهره‌های اجرایی به این سمت‌و‌سو سوق پیدا کند می‌تواند در شفافیت و سالم‌سازی رقابت‌های شرکت‌های خصوصی به‌عنوان بازیگران اصلی این صنعت نقش به‌سزایی ایفا کند.

با به رسمیت شناختن عواملی چون استفاده بهینه از فناوری‌های روز، به‌کارگیری حداکثری توانایی شرکت و پیمانکاران داخلی، فیصله دادن به موضوع قیمت خوراک، به رسمیت شناختن بورس برای فروش محصولات، بسترسازی برای کمرنگ ساختن معضل دامپینگ در بازارهای خارجی و… می‌توان سررشته معضلات و چالش‌ها را به دست گرفت و میزان آن را به حداقل رساند.

پیشرفت صددرصدی ۳ طرح

باید درخصوص افتتاح طرح‌های جدید متانول ایران گفت: از ساخت و بهره‌برداری ۳طرح جدید تولید متانول شامل پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالانه دومیلیونو۳۱۰ هزار تن متانول، پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یکمیلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول و فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید یکمیلیونو۶۵۰ هزار تن متانول، همگی با پیشرفت نزدیک به صددرصد در حال انجام است.

در میان این ۳ طرح طرح متانول کاوه با ۹۹درصد پیشرفت و فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ۹۶درصد پیشرفت امسال وارد مدار تولید خواهند شد.

شیرین‌سازی ۳ فاز پارس‌جنوبی در طرح بوشهر

در فاز نخست طرح بوشهر گازهای دریافتی از فازهای ۶و ۷ و ۸ پارس‌جنوبی شیرین‌سازی می‌شود و گاز غنی به واحد بازیافت اتان ارسال می‌شود و پیش راه‌اندازی واحد اتان نیز انجام شده است و در پایان بهمن‌ماه تفکیک گاز غنی انجام می‌شود.

متان نیز برای سوخت و هم برای خوراک واحد متانول است و نیمه نخست سال ۹۸ شاهد راه‌اندازی واحد متانول پتروشیمی بوشهر تحقق می‌یابد.

براساس این گزارش الفین ایلام با ۹۳درصدو طرح لردگان با ۹۲درصد پیشرفت دیگر طرح‌هایی هستند که سال آینده تولید خود را آغاز خواهند کرد.

راه‌اندازی یک واحد تازه‌نفس ایلام؛ ۳ماه آینده

از میان شرکت‌های پتروشیمی می‌توان گریزی به عملکرد پتروشیمی ایلام زد. این شرکت که طرح‌های متعددی را در دست دارد، می‌تواند ۱۵۰ هزار تن اتیلن مازاد بر مصرف واحد پلی‌اتیلن خود را به خط لوله اتیلن غرب سالانه تزریق کند. در این میان سولفورزدایی از جمله واحدهایی است که پیش راه‌اندازی آن انجام شده است، گفتنی است؛ این واحد خوراک مایع وارد شده را شیرین‌سازی می‌کند و براساس پیش‌بینی‌های مسؤولان تا ۳ماه آینده به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد همچنین واحد الفین نیز سال آینده به تولید خواهد رسید.

استفاده از فناوری‌های نوین

پرواضح است که استفاده از فناوری‌های نوین در سرعت و کیفیت اجرای طرح‌های پتروشیمی بسیار تأثیرگذار است، از همین روی باید گفت براساس آمار ارایه شده توسط مدیران ۷ شرکت در حال تولید کاتالیست هستند و با توجه به سیاست دولت اولویت تأمین نیاز از داخل کشور است و دانش فنی ایرانی در صنعت پتروشیمی افزون بر شرکت‌های یاد شده از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز شاهد تحولی شگرف است.

این درحالی است که سازندگان ایرانی اکنون در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گرفته‌اند و بسیاری از نیازهای داخلی را تأمین می‌کنند.

با توجه به شرایط موجود همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نیز شرکت‌های خصوصی می‌تواند نیازهای موجود را پوشش دهد و برخی از نیازهای پتروشیمی‌ها را تأمین کند.

ارزش‌افزوده‌ها به کجا رسید؟

ارزش‌افزوده در این صنعت از اهمیت خاصی برخوردار است به گونه‌ای که توسعه صنایع پایین‌دستی می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی وعده داده است که از شرکت‌هایی که در مسیر تکمیل زنجیره ارزش گام برمی‌دارند حمایت کند. براین اساس مجوزهای جدید با در نظر گرفتن تکمیل زنجیره داده به شرکت‌ها ارایه خواهد شد، گسترش فعالیت شرکت‌ها برای تولید محصولات نهایی با همکاری وزارت صنعت، معدن‌وتجارت به عنوان یک راهبرد مورد توجه شرکت پتروشیمی ملی قرار دارد.

اعلام آمادگی برای حمایت از بخش‌خصوصی

باتوجه به این‌که توسعه صنایع پایین‌دستی کلید قفل ارزش‌افزوده‌هاست، استارت توسعه این بخش از غرب کشور، عسلویه و ماهشهر با ساخت واحد‌های میاندستی و پاییندستی پتروشیمی زده شده است.

باید تصریح کرد: پتروشیمی‌های ارومیه و مهاباد و کردستان به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های مطلوب می‌توانند با توسعه صنایع پایین‌دستی اقدام و با توجه به مجوزهای داده شده افزون بر تأمین نیازهای داخلی محصولات پایین‌دستی به کشورهای همجوار صادر کنند.

برای حمایت همه جانبه در این بخش دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی برای همکاری و مشاوره برای متقاضیان ساخت واحد‌های پایین‌دستی با هدف تکمیل زنجیره ارزش اعلام آمادگی کرده است، با این تفاسیر بخش‌خصوصی می‌تواند به صورت تمام عیار حساب ویژه‌ای از مجریان باز کنند.