دستیابی به ذخایر ارزشمند معدنی با تکمیل عملیات اکتشافی

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وعده داد دستیابی به ذخایر ارزشمند معدنی با تکمیل عملیات اکتشافی گروه زمین و معدن اکتشاف اصلی‌‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور است. به‌عبارت دیگر، اکتشاف نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی به شمار می‌رود. از این‌رو شناخت مراحل کشف موادمعدنی و زیرساخت‌های لازم، نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی […]

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور وعده داد

دستیابی به ذخایر ارزشمند معدنی با تکمیل عملیات اکتشافی

گروه زمین و معدن

اکتشاف اصلی‌‌ترین مرحله در توسعه معادن کشور است. به‌عبارت دیگر، اکتشاف نخستین حلقه در چرخه فعالیت‌های معدنی به شمار می‌رود. از این‌رو شناخت مراحل کشف موادمعدنی و زیرساخت‌های لازم، نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و تأمین لایه‌های اطلاعاتی و شفاف‌سازی برای دسترسی به اطلاعات مرتبط و توجه هرچه بیش‌تر به علوم زمین دارد.

عباسگل‌محمدی، معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ضمن استناد به سند چشم‌انداز توسعه کشور گفت: ایران در افق ۱۴۰۴ در بخش معدن و صنایع‌معدنی دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۱٫۵میلیون تن بوکسیت، ۴۴۰ هزارتن مس کاتد، ۱۰ تن طلا و ۳۰۰ هزار تن فلز روی را به عنوان اهداف اصلی خود در این سال در نظر گرفته است.

به گفته گل‌محمدی، راه اصلی رسیدن به این افق ترسیمی کلان، توجه هرچه بیش‌تر به علوم زمین و به خصوص شناسایی و اکتشاف پتانسیل‌های جدید مواد معدنی در سراسر ایران است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان متخصص سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی سال‌های اخیر نویدبخش خبرهای بسیار خوبی در زمینه شناسایی منابع جدید بوکسیت، سنگ‌آهن، سرب و روی، طلا و مس و عناصر خاکی نادر است.

وی ضمن استناد به مطالعات اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و انجام عملیات اکتشافی مختلف افزود: براساس فعالیت‌های انجام شده از جمله تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و اکتشافی لازم، برداشت و تهیه نقشه‌های ژئوشیمی اکتشافی و ژئوفیزیکی و حفریات اکتشافی از جمله ترانشه و چاهک و حفاری مغزه‌گیری در برخی مناطق مستعد در استان‌های سیستانوبلوچستان، خراسان‌رضوی و قم به داده‌های مناسبی از کشف ذخایر طلا، مس و پلی‌متال دست یافته‌ایم که با تکمیل عملیات اکتشافی، نوید دستیابی به ذخایر ارزشمندی را به بخش معدن و صنایع‌معدنی کشور می‌دهیم.

معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با اشاره به این‌که عملیات اکتشافی مختلف با توجه به پیشرفت کاری موجود در مناطق مذکور در حال انجام است، گفت: همچنین این سازمان براساس رسالت خود جهت تهیه داده‌های پایه اکتشافی، به نشانه‌های مناسبی از منابع سرب و روی دست‌یافته که با توجه به چالش تأمین مواد اولیه برای کارخانجات فرآوری سرب و روی کشور، اعتماد و تأمین بودجه مناسب برای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور می‌تواند حرکت مناسبی برای اکتشاف سیستماتیک و هدفمند اینگونه پتانسیل‌های شناخته‌شده در کشور باشد و در آینده نیاز صنایع‌معدنی را فراهم کند.

گل‌محمدی، با بیان این‌که کارشناسان معاونت اکتشاف این سازمان منابع زمین‌شناسی مناسبی از کانسنگ آلومینیم(بوکسیت) در سطح کشور کشف کرده‌اند، افزود: با توجه به رخنمون سطحی مناسب و بزرگ موجود، پیش‌بینی دستیابی به بیش از ۲۰ میلیون تن ماده معدنی را در این مناطق داریم که این عدد براساس بررسی دقیق ابعاد رخنمون موجود به دست آمده که به‌طور یقین نیاز به بررسی بیش‌تر برای اعلام ذخیره قطعی و اثبات شده دارد.

این مقام مسؤول تصریح کرد: همچنین برای اولین بار وجود عناصر نادر خاکی با میزان بالا و کانی‌زایی طلا همراه این منابع معدنی کشف شده است که بر توجیه فنی اقتصادی عملیات اکتشاف می‌افزاید و در همین راستا تکمیل عملیات شناسایی و شروع پی‌جویی پس از اخذ مجوزهای لازم در دست اقدام است.

گل‌محمدی با بیان این‌که در حال‌حاضر صنایع آلومینیم کشور دچار مشکل برای تأمین مواد اولیه خود در آینده نزدیک است، خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد شرایط مناسب، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ظرفیت بالایی برای اکتشاف کامل این منابع معدنی را دارد.

همچنین در این زمینه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن‌وتجارت گفت : ذخایر سنگ‌آهن ایران، حداقل دو برابر شده است که این دستاورد، حاصل اکتشافات جدیدی است که انجام داده‌ایم.

وی با بیان این‌که اکتشافات مواد معدنی، مسیر دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تنی فولاد را همواره می‌کند، تصریح کرد: معادن مگاسایز به زودی به معادن کشور اضافه می‌شوند.

رحمانی درباره عملکرد صادرات این بخش گفت: در ۱۰ ماه ۹۷ ارزش صادرات معدن و صنایع‌معدنی از ۹ میلیارد دلار عبور کرد. رحمانی اظهار داشت: برنامه متوازن‌سازی زنجیره‌های تولید در بخش معدن از جمله اقدامات ویژه‌ای است که توسط وزارت صنعت، معدن‌وتجارت پیگیری می‌شود.