۳۰ میلیارد دلار بهره اقتصادی از مسیر احداث جایگاه‌های CNG

در مراسم رونمایی از ۴۰ جایگاه CNGدر کهریزک مطرح شد ۳۰ میلیارد دلار بهره اقتصادی از مسیر احداث جایگاه‌های CNG سمیه مهدوی- بهره‌برداری از ۴۰جایگاه CNGدر حالی به صورت همزمان کلید خورد که مقاماتی اعم از وزارت دفاع و وزارت نفت با ایراد سخنانی از پتانسیل‌های فعال در افزایش بهره‌وری در بازار سوخت با همکاری […]

در مراسم رونمایی از ۴۰ جایگاه CNGدر کهریزک مطرح شد

۳۰ میلیارد دلار بهره اقتصادی از مسیر احداث جایگاه‌های CNG

سمیه مهدوی- بهره‌برداری از ۴۰جایگاه CNGدر حالی به صورت همزمان کلید خورد که مقاماتی اعم از وزارت دفاع و وزارت نفت با ایراد سخنانی از پتانسیل‌های فعال در افزایش بهره‌وری در بازار سوخت با همکاری ارگان‌های فعال رونمایی کردند. روی کار آمدن ۴۰ جایگاه سوخت در شرایطی آغاز شد که برای دستیابی به سهم ۵۰ درصدی در سبد سوخت خودرو‌‌ها یک خیز اساسی برداشته است. در حال حاضر سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت ۱۳ درصد است که برنامه مسؤولان برای افزایش دو برابری آن (سهم ۲۲ درصدی) تا پایان سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

با راه‌اندازی ۴۰ جایگاه مذکور، ظرفیت سوخت‌رسانی صنعت سی‌ان‌جی ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز افزوده خواهد شد که این رقم ظرفیت کلی دو میلیون و ۸ هزار مترمکعبی این صنعت را به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب می‌رساند.

درحال حاضر ۱۲۸ جایگاه در حال ساخت در کشور وجود دارد که ۱۱ جایگاه آن در پایتخت قرار گرفته است، تعداد جایگاه‌ها در کشور به دوهزار و ۴۴۹ باب خواهد رسید.

هیچ اقدامی را بدون دعوت دولت انجام ندادیم

سردار تمیزی، معاون وزیر دفاع در مراسم افتتاح همزمان ۴۰ جایگاه CNG در سراسر کشور اظهارداشت: نیروهای مسلح طی ۴۰ سال گذشته با هدف خدمتگزاری به مردم ورود کرده و همواره کنار مردم بوده است. ما افتخار می‌کنیم که نه برای جنگ بلکه ارایه خدمات به مردم فعالیت کنیم.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، تمیزی با بیان این‌که نیروهای مسلح هیچ اقدامی بدون دعوت دولت برای سازندگی انجام نداده است، تشریح‌کرد: ما توان ارایه کار به جامعه را نداریم و ضعیف هستیم که نتوانستیم خدماتی را به صورت فنی به مردم ارایه دهیم؛ اما مردم به گردن ما حق دارند، از ما معیشت، امنیت و رفاه می‌خواهند. وظیفه دولت این است که این مأموریت را به خوبی انجام دهد.

بازسازی صنایع در دستور کار برنامه‌های وزارت دفاع

یکی از مسولان ارشد قرارگاه خاتم‌الاوصیا اظهارداشت: این طرحی است که ما را از مشکلات و بحرانی که بیگانگان در بحث واردات بنزین برای ما ایجاد کرده‌اند، نجات می‌دهد.

رجا گفت: این طرح موجب می‌شود ۳۰ میلیارد دلار بهره اقتصادی برای کشور حاصل شود. ما باید از این پیچ و گلوگاه تاریخی عبور کنیم و در این راستا از هر امکانی باید بهره ببریم.

وی با بیان این‌که وزارت دفاع بازسازی صنایع را در برنامه اهداف خود قرارداده است، افزود: البته این بدان معنا نیست که بخواهیم جایگزین بخش خصوصی شویم، بلکه برای راه‌اندازی صنایع ورود کرده‌ایم. ما در بخش احداث واحدهای کوچک مقیاس نیز همکاری‌هایی خواهیم داشت و در این راستا ۵۰۰ شهر در قالب ۷۷۰ تجهیز در ۶۶۶ ایستگاه ساخته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح‌ها قدمی برای سازندگی و ایجاد رفاه اجتماعی در جامعه باشد.

اگر ۱۰ درصد گاز ایران در ایتالیا بود…

مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اظهارداشت: از سال ۹۳ تاکنون یک ریال قیمت گاز افزایش پیدا نکرده است. در سال‌های آتی هم فقط کارمزد‌ها تغییر می‌کند که باعث می‌شود دسترسی به CNGراحت‌تر باشد.

در ادامه این مراسم، حمید‌قاسمی‌ده‌چشمه اظهارداشت: با شرکت‌های خارجی و داخلی زیادی مذاکراتی داشته‌ام. روزی مدیر بازرگانی فیات به بنده گفت اگر۱۰ درصد گاز کشور شما در ایتالیا وجود داشت ما یک اتومبیل بنزین و گازسوز نداشتیم، چرا که اولاً قیمت یک‌پنجم سوخت مایع است و با استفاده از گاز همان میزان مسیر را می‌توانیم طی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای توسعه پارس‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود اما کل مصرف CNG در کشور ۲۰ میلیون مترمکعب است و این در حالی است که ۳۷ کیلومتر صنعت در پارس‌جنوبی وجود دارد که ۲۴ برابر زاینده‌رود است.

قاسمی با بیان این‌که در برنامه اولیه وزارت نفت در سال ۷۹ احداث ۲۶۰۰ جایگاه دیده شده است، گفت: از این تعداد امروز ۲۴۷۵ جایگاه به تولید رسیده و ۱۲۱ جایگاه نیز در بخش خصوصی فعال است. یعنی با توجه به پلنی که در ابتدای برنامه در نظر گرفته شده بود، اکنون نگرانی بابت دسترسی به جایگاه‌های CNG وجود ندارد.

وی توسعه جایگاه‌های کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های وزارت نفت برشمرد و افزود: در حال حاضر ۲۴ جایگاه کوچک مقیاس در شهر تهران وجود دارد.

یک و نیم میلیون خودرو تبدیل به دوگانه‌سوز شوند

قاسمی همچنین گفت: تحریک تقاضا در خودرو‌ها از دیگر برنامه‌های ماست. در همان طراحی اولیه قرار بود ۸ میلیون خودرو CNG سوز شوند، اما در سال‌های گذشته این تعداد به ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار خودرو رسیدند که از ۸۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود. پیشنهاد ما به شورای اقتصاد این است که یک و نیم میلیون خودرو تبدیل به دوگانه‌سوز شوند.

مدیر طرح CNGیادآورشد: از سال ۹۳ تاکنون یک ریال قیمت گاز افزایش پیدا نکرده است. در سال‌های آتی هم فقط کارمزد‌ها تغییر می‌کند که باعث می‌شود دسترسی به CNGراحت‌تر باشد.

وی با بیان این‌که در هیچ جای دنیا ۹۶ درصد کشور تحت پوشش گاز نیست. تولید و پشتیبانی از یک و نیم میلیون خودروی پایه‌ گازسوز را از دیگر برنامه‌ها برشمرد که براساس آن ۵۵ هزار شغل نیز ایجاد خواهد شد.

وی تأکیدکرد: در سال‌های آتی اگر زیرساخت‌ها خوب باشد با همین ظرفیت می‌توانیم صددرصد از CNG استفاده کنیم.