نگاهی به حمایت از تولید داخلی در دوران پسا‌ تحریم!

نگاهی به حمایت از تولید داخلی در دوران پسا‌ تحریم! گروه تجارت – مناقصه‌مزایده  در سال حمایت از تولید ملی به سر می‌بریم، سالی که به رغم نامش حمایت آنچنانی از تولید ملی صورت نگرفت و بنا بر گزارش‌های رسیده و اذعان مسؤولان اقتصادی کشور، ده‌ها واحد تولیدی از حرکت ایستاد! البته در این بین […]

نگاهی به حمایت از تولید داخلی در دوران پسا‌ تحریم!

گروه تجارت مناقصه‌مزایده

 در سال حمایت از تولید ملی به سر می‌بریم، سالی که به رغم نامش حمایت آنچنانی از تولید ملی صورت نگرفت و بنا بر گزارش‌های رسیده و اذعان مسؤولان اقتصادی کشور، ده‌ها واحد تولیدی از حرکت ایستاد! البته در این بین تحریم‌ها نیز به شدت اثرگذار بود تا اوضاع اقتصادی رو به بحران بگذارد. در این شرایط اعتماد عمومی یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در شکوفایی اقتصادی کشور محسوب می‌شود، عنصری تعیین‌کننده که در صورت تأمین شایسته آن، حمایت از تولید ملی (به عنوان نسخه شفابخش مشکلات اقتصادی) به نحو سازنده‌ای، محقق خواهد شد.

حمایت از کالای ایرانی یعنی توسعه کشور

بدون تردید، تحقق حمایت از کالای ایرانی از نمونه مؤلفه‌هایی است که با حصول آن بسیاری از نارسایی‌‌ها و مشکلات اقتصادی کشور مرتفع می‌شود و با این اوصاف می‌توان مدعی شد حمایت از کالای ایرانی مترادف است با حمایت از تولید ملی که این اصل نه به امسال(۱۳۹۷)، بلکه برای تمامی سال‌های آتی به عنوان نقشه راهی جامع، محسوب می‌شود که تجربه تاریخ توسعه کشور‌های پیشرفته جهان حاکی از نقش نافذ این اصل، در پویایی اقتصادی کشور‌های توسعه‌یافته جهان است. با توجه به اهمیت این موضوع، نباید این واقعیت را نادیده انگاشت که تحقق این امر (حمایت از کالای ایرانی یا تولید داخلی) مستلزم بسترها، زمینه‌ها و پیش‌نیاز‌های خاص خود است که بدون تأمین آن، امکان عملیاتی شدن این امر خطیر وجود نخواهد داشت. در طی نزدیک به یک سال گذشته و حتی پیش‌تر از آن، گزارش‌های متعددی در خصوص اقتضائات و الزامات این امر، تنظیم و منعکس شده است.

ضروریات حمایت از تولید داخلی

در این میان، نمی‌توان نسبت به این واقعیت بی‌تفاوت بود که یکی از ضروریات اصلی حمایت از تولید داخلی، به جلب اعتماد عمومی جامعه مصرف‌کننده، باز می‌گردد. البته در زنجیره این اصل، ضروریاتی همچون مقابله با قاچاق کالا، ارایه تسهیلات ویژه بانکی، افزایش ضریب تولید، کاهش قیمت تمام شده کالا و… تعیین‌کننده است، اما در واقع امر در صورت فقدان اعتماد عمومی به کالا‌‌ها و محصولات تولید شده در داخل کشور، تحقق چنین مؤلفه‌هایی غیرممکن و ابتر خواهد بود. متأسفانه در دهه‌های گذشته، تولید و عرضه برخی از کالا‌‌ها و محصولات داخلی بی‌کیفیت باعث شده تا در میان بخشی از اقشار و افکار عمومی جامعه، از برخی محصولات ایرانی به نیکی یاد نشود.

تولید محصولات بی‌کیفیت داخلی یعنی خیانت!

تولید و عرضه محصولات بی‌کیفیت در برخی حوزه‌ها به هر دلیل ممکن، از بزرگ‌‌ترین خیانت‌های خواسته یا ناخواسته یا به تعبیر دیگر دانسته یا نادانسته‌ای بود که به اقتصاد و نظام تولید کشور، ضربات و آسیب‌های سهمگینی تحمیل کرد. با چنین اوصافی و برای برون‌رفت از چنین وضعیتی، هر اقدام، تدبیر و تمهیدی که به خروج از این وضعیت ذهنی و تلقی منفی از تولیدات داخلی منتهی شود، امری مثبت و ضروری است که متضمن توسعه، شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور خواهد بود. در همین ارتباط، صادق‌هاشمی‌نژاد، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با نقش تولید و عرضه محصولات کیفی‌تر در حمایت از تولید داخلی، اظهارکرد: بدون تردید، جاذبه و نخستین پیش نیاز برای گرایش و تمایل به خرید هر کالا و محصولی، به کیفیت بالای آن باز می‌گردد. تولید و عرضه هر محصول و کالای بی‌کیفیتی، به مانند پتکی محکم بر بدنه اقتصادی و نظام تولیدی کشور خواهد بود.

عرضه محصولات ایرانی با برچسب خارجی در بازار

با توجه به عرضه و تولید برخی از محصولات بی‌کیفیت داخلی در طی سالیان و دهه‌های گذشته، کم نیستند اقلام و محصولاتی که کیفیت آنها در ضریب و تراز بسیار بالایی قرار دارد تا جایی که قادر به رقابت با تولیدات کشور‌های توسعه‌یافته و پیشرفته جهان هستند و به دلیل عقبه ذهنی مخدوشی که از گذشته در برخی از اذهان و افکار عمومی در ارتباط با کالا‌های ایرانی وجود دارد، اقلام و محصولات مذکور با برچسب خارجی به فروش می‌رسند. حسین‌ابراهیمی، رییس انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور با اشاره به این‌که حمایت از کالای ایرانی بدون جلب حمایت مصرف‌کننده محقق نمی‌شود، می‌گوید: حصول این امر با پرداخت مطلق یارانه تولید محقق نمی‌شود و متأسفانه امروز شاهد هستیم اعتماد به کالا‌های ایرانی به واسطه حضور و عرضه برخی کالا‌‌ها و محصولات خارجی سلب می‌شود و این در شرایطی است که ممکن است در واقعیت صحنه بازار کشور، اساساً کیفیت فلان محصول خارجی بالاتر از محصول مشابه تولید داخلی آن نباشد، اما تحت تأثیر تبلیغات وسیع و فراگیر، این ذهنیت منفی (ارجحیت کالا‌های خارجی در مقایسه با محصولات ایرانی) در میان بخش قابل توجهی از جامعه مصرف‌کننده رسوب و رسوخ کرده است. یکی از مشکلات موجود در برخی از کالا‌‌ها و محصولات ایرانی معطوف به این واقعیت می‌شود که متأسفانه در ارتباط با پاره‌ای از اقلام، کالای عرضه شده، ابتدا از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اما بعد از این‌که محصول تولید شده، به اصطلاح در بازار جا می‌افتد، کیفیت آن تنزل پیدا می‌کند که ریشه بخشی از این عارضه به کم کاری سازمان‌های نظارتی باز می‌گردد و باید برای این مسأله چاره‌اندیشی لازم لحاظ شود.

مؤلفه‌های تأثیرگذار در جلب اعتماد عمومی

یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در جلب اعتماد عمومی مردم به تولیدات داخلی، به عرضه خدمات پس از فروش، به‌صورتی مطلوب و به معنای واقعی کلمه باز می‌گردد. اگرچه در تبلیغها، در خصوص بسیاری از کالا‌های ایرانی، حتی به موضوع ارایه خدمات پس از فروش رایگان در بازه زمانی مشخصی اشاره و تأکید می‌شود، اما در مقام عمل و در مرحله اجرا، برخی شرکت‌های تولید‌کننده، با طرح بهانه‌های گوناگون، از ارایه خدمات مناسب و به اصطلاح مطرح شده، شانه خالی می‌کنند. به واقع ارایه خدمات پس از فروش یکی از تضامین کیفیت بالای کالای خریداری شده به شمار می‌رود و با تکیه بر آن، نظر مصرف‌کننده نسبت به محصول عرضه شده در بازار، جلب می‌شود.