افزایش فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌وری با اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن

افزایش فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌وری با اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن گروه زمین و معدن معاون معدن وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت از تفویض اختیار طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری این وزارتخانه به سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و گفت: از امروز کمیسیون‌های اکتشاف و بهره‌برداری نظام مهندسی معدن در استان‌های کشور تأیید نهایی این طرح‌ها را […]

افزایش فعالیت‌های اکتشافی و بهره‌وری با اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن

گروه زمین و معدن

معاون معدن وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت از تفویض اختیار طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری این وزارتخانه به سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و گفت: از امروز کمیسیون‌های اکتشاف و بهره‌برداری نظام مهندسی معدن در استان‌های کشور تأیید نهایی این طرح‌ها را انجام می‌دهند.

جعفر سرقینی در اجلاس سالانه نظام مهندسی معادن ایران در محمودآباد (استان مازندران) افزود: اعتماد وزارت صمت به سازمان نظام مهندسی معدن روزبه‌روز در حال گسترش است و توقع داریم فرآیند اکتشاف و بهره‌برداری براساس مقررات و قوانین گسترش بیابد.

معاون وزیر صمت بدنه کارشناسی و فنی سازمان نظام مهندسی معدن کشور را با حدود ۴۰ هزار نیروی متخصص ظرفیتی مهم و عظیم برای پایداری فعالیت‌های معدنی با هدف رونق تولید و اقتصاد کشور توصیف کرد.

سرقینی کیفیت بخشی به فعالیت‌های معدنی را ضروری دانست و گفت: امروز مشکلات معادن شن و ماسه در حوزه بهره‌برداری و ایمنی و زیست‌محیطی زیاد است و حتی همچنان انجام کار در شب در معادن برخلاف دستور قانونی، انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها فرصت تاریخی برای بخش معدن ایجاد کرده است، گفت: در سال گذشته، صنایع‌معدنی نه با کمبود مواجه شده و نه گرانی مضاعف داشته و این بخش در کنترل بازار و تحریم‌ها موفق بوده است و مواد معدنی افزایش قیمت غیرمتعارف نداشته است.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت اظهار داشت: استخراج مواد معدنی در کشور اول انقلاب سالانه ۱۹ میلیون تن بوده که اکنون این رقم به ۴۰۰ میلیون تن رسیده است

سرقینی ادامه داد: اول انقلاب ما سالی حدود پنج میلیون تن فولاد وارد می‌کردم اما امروز علی‌رغم همه تحریم‌ها و مشکلات سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می‌شود.

وی گفت: در زمینه سیمان نیز اوایل انقلاب با هشت میلیون تن تولید واردکننده بودیم اما امروز نه‌تنها نیاز کشور را تأمین می‌کنیم بلکه ۸۷ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم و نیز در مقطعی ۱۵ میلیون تن صادرات سیمان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در تنظیم تولید فولاد برنامه ۲۰۷ میلیون تن در زنجیره تولید برنامه‌ریزی شده است، بیان داشت: تولید از ۱۲۰ میلیون تن فولاد به ۲۰۷ میلیون تن در شش ساله اخیر در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

سرقنی توسعه پایدار در صنعت معدن را با فعال‌سازی کارخانجات متعدد از برنامه‌های جدی وزارت صمت برشمرد و گفت: امروز از ۴۱ میلیون تن ظرفیت حمل ریلی کشور ۲۸ میلیون تن برابر با ۷۰ درصد مربوط به محصولات معدنی است.

ظرفیت بی‌نظیر نظام مهندسی معدن برای شناسایی و فعال‌سازی معادن کوچک

در ادامه خداداد غریبپور، رییس هیأت عامل ایمیدرو اعلام کرد: طی سال گذشته، ۴۶۱ میلیون تن مواد معدنی استخراج و ۵۰ میلیون تن صادر شد.

غریبپور اظهار داشت: ارزش صادرات مواد معدنی صادر شده در سال ۹۷ به ازای هر تن ۱۶۰ دلار بوده که در مجموع بیش از ۹میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: اشتغال مهم‌ترین راه برای مقابله با رکود و تورم است و خروجی رونق تولید، رونق اشتغال است. با توجه به ظرفیت بالای اشتغال در بخش معدن، توسعه این بخش و رقابت‌پذیرکردن آن در برنامه قرار دارد.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه ۱۳۸ هزار نفر در بخش معدن کشور شاغل هستند، اظهار داشت: اکنون ۴۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند که نشان می‌دهد از هر سه نفر، یک نفر در بخش معدن «متخصص» است.

وی ادامه داد: در واقع، از نظر ظرفیت علمی، پژوهشی و تخصصی وضعیت مطلوب داریم.

غریبپور با بیان اینکه استان مازندران دارای معادن کوچک زیادی است، گفت: ۴۰ هزار نیروی متخصص معدن در کشور داریم که باید برای معادن کوچک، بسته اجرایی، سرمایه‌گذاری و مدل معرفی شود و در زمینه فعال‌سازی معادن کوچک، برنامه‌ریزی کنیم.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو تصریح کرد: ظرفیتی بهتر از نظام مهندسی برای شناسایی و فعال‌سازی معادن کوچک در کشور نداریم و باید در این زمینه مدل و الگو معرفی شود.

غریبپور با اشاره به اشتغال بیش از ۵۰۰ هزار نفری در بخش صنایع‌معدنی اذعان کرد: دو تفاهم‌نامه پژوهشی و سرمایه‌گذاری از سوی ایمیدرو با نظام مهندسی معدن امضا شده و شناسایی موانع و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری از جمله اهداف است.

وی افزود: طبق برنامه، باید سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد. با افزایش سرمایه صندوق، ظرفیت صنایع‌معدنی نیز ارتقا می‌یابد.

رییس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه اعتماد به سازمان نظام مهندسی معدن روزبه‌روز در حال افزایش است، یادآور شد: این سازمان یک تشکل تخصصی است که در بخش‌های مربوطه فعالیت دارد و شناسایی بخش‌های معدنی، مهندسی معدن و ارتباط با کشورهای پیشرو در حوزه معدن یکی از وظایف سازمان نظام مهندسی معدن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در بخش بین‌المللی، ظرفیت نظام مهندسی مغفول مانده و باید احیا شود و با توجه به وجود ۱۰هزار معدن در کشور و فعالیت شش هزار معدن، امسال برای ۱۵۰ معدن کوچک در کشور باید شرایط لازم برای ایجاد ارزش افزوده فراهم شود.

هوشمندسازی تمام فعالیت‌های معدنی

همچنین داریوش اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی ایران با بیان اینکه بخش معدن به خاطر اتکا به توان داخلی می‌تواند بدون هیچگونه تأثیرپذیری از تحریم به فعالیت‌های خود ادامه بدهد، گفت: تقویت مسؤولان فنی معادن، تدوین و اصلاح شیوه نامه‌ها و نظامنامه‌های معادن، هوشمند‌سازی از دیگر اولویت‌های شورای مرکزی معادن است و بخش معدن نباید از هوشمندسازی عقب ماند.

اسماعیلی یادآور شد: هوشمندسازی تمام فعالیت‌های معدنی در گام اول قرار دارد و اثرگذاری در جذب بخش‌خصوصی، سرمایه‌ها و نقدینگی فعلی در بخش معدن از دیگر برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، افزود: سرریز این نقدینگی در هر بخشی موجب بروز مشکلاتی می‌شود و باید از این نقدینگی در بخش معدن سرمایه‌گذاری کنیم

اسماعیلی با اظهار اینکه تفاهم‌نامه‌هایی با ایمیدرو و دیگر سازمان‌ها منعقد کردیم، عنوان کرد: برای اینکه نظام مهندسی معدن به جایگاه واقعی خود برسد برنامه‌های خوبی طراحی شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ایران بر لزوم اصلاح متون آموزشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: برای کمک و تسهیل به سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید در بخش آموزشی اصلاح صورت گیرد.

اسماعیلی با اعلام اینکه تفویض اختیار وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت به سازمان نظام مهندسی معدن در ارتباط با طرح‌های اکتشافی و بهره‌برداری از معادن در مرحله عملیاتی قرار گرفته است، گفت: قرار است سازمان‌های استانی این تشکیلات به عنوان نمایندگان وزارت صمت به ایفای وظیفه در ارتباط با طرح‌ها داشته باشند.

هفدهمین اجلاس ملی سالانه هیأت عمومی نظام مهندسی معدن ایران با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استان‌های کشور در مازندران آغاز شده و تا ۲۳ خرداد به‌کار خود ادامه خواهد داد.