توقف قطار اخراج کارگران مجتمع‌های پتروشیمی در ایستگاه خوارزمی

توقف قطار اخراج کارگران مجتمع‌های پتروشیمی در ایستگاه خوارزمی گروه پتروشیمی- درحالی که ماجرای اخراج دسته‌جمعی کارگران در واحدهای پتروشیمی از تریبون مدیران و مسؤولان رفع مسؤولیت می‌شود و توپ پیگیری این ماجرا به زمین دیگر مدیران انداخته می‌شود، این روند در پی عدم رسیدگی ادامه پیدا کرده است و در حال تسری به سایر […]

توقف قطار اخراج کارگران مجتمع‌های پتروشیمی در ایستگاه خوارزمی

گروه پتروشیمی- درحالی که ماجرای اخراج دسته‌جمعی کارگران در واحدهای پتروشیمی از تریبون مدیران و مسؤولان رفع مسؤولیت می‌شود و توپ پیگیری این ماجرا به زمین دیگر مدیران انداخته می‌شود، این روند در پی عدم رسیدگی ادامه پیدا کرده است و در حال تسری به سایر مجتمع‌ها می‌باشد.

پس از اخراج حدود ۵۰ کارگر شرکت مهندسی موجان در پتروشیمی بندرامام از ابتدای سال‌جاری، اینبار ۳۱ کارگر داربست‌بند شرکت سنگین کاران اراک، پیمانکار پتروشیمی خوارزمی که خدمات فنی به پتروشیمی بندرامام و شرکت‌های زیرمجموعه آن ارائه می‌دهد، اخراج شدند.

این درحالی است که چندی پیش فرماندار شهرستان بندر ماهشهر، گفته بود مدیرعامل و رییس اداره کار سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی باید از ورود مشکلات کارگری به جامعه جلوگیری کنند. به اعتقاد او گره مشکلات جامعه کارگری و اخراج کارگران باید به دست مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، و رییس اداره کار آن مجموعه، باز و حل شود.

یک منبع کارگری در این خصوص به ایلنا، گفت: در شرح کار جدید پیمانکار که توسط کارفرما تهیه گردیده، عدم تمدید قرارداد ۳۱ کارگر داربست بند در حالی گنجانده شده که نه از حجم کار کاسته گردیده و نه توجیه فنی و اقتصادی دارد.

این کارگران که همگی حدود دو سال سابقه کار در این شرکت را دارند و اکثراً از اهالی شهرک طالقانی شهرستان ماهشهر هستند، روزهاست که در گرمای طاقت‌فرسای جنوب، به امید بازگشت به‌کار در مقابل پتروشیمی بندرامام دست به تجمع می‌زنند، ولی هنوز هیچ مرجعی رسماً مسؤولیت اخراج آنان را بر عهده نگرفته است.

علی‌رغم مصوبه کمیسیون کارگری فرمانداری شهرستان ماهشهر مبنی بر ممنوعیت اخراج دسته‌جمعی کارگران، متأسفانه این سریال کماکان ادامه دارد.

گلمرادی، نماینده منطقه در مجلس شورای‌اسلامی، بار‌ها فرماندار شهرستان ماهشهر و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را مسؤول حفظ امنیت شغلی کارگران اعلام نموده است.

بیرانوند، فرماندار شهرستان ماهشهر، توپ را به زمین سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی انداخت و از آنان خواست تا مشکلات کارگری را به جامعه نکشانند.

شهیدی‌نیا، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین اداره کل این منطقه، اختیار هرگونه برخورد حاکمیتی را به واسطه برخورداری منطقه از قانون کار مناطق آزاد و ویژه، از خود سلب کرده و نهایتاً برخی مشکلات را با کدخدامنشی پیگیری می‌کنند.

درویشی، دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان، چندی پیش، خواهان ورود استاندار خوزستان به مسأله اخراج کارگران در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شده بود و اعتقاد داشت که شورای اشتغال شهرستان توان یا تمایلی به برخورد جدی با این مقوله خانمان‌سوز را ندارد، درخواستی که تاکنون توسط استاندار خوزستان بدون پاسخ مانده است.

اما قانون درخصوص وضعیت اخراج کارگران چه می‌گوید؟ سهراب قنبری، کارشناس حقوقی معتقد است: کارفرما اگر بدون دلیل کارگر قراردادی را اخراج کند، در حالیکه هنوز نزد مراجعِ موردنظر اثبات نشده باشد، باید ۵۰ درصد حقوق را به خانواده این کارگر پرداخت کند تا زمانی که رفع بازداشت شود و وضعیت تعلیق و یا اخراج کارگر روشن شود.