دسیسه‌چینی برای ایجاد ناامنی در آبراهه استراتژیکی ایران

انفجارهای مشکوک نفتکش‌ها همزمان با یک مذاکره تاریخی دسیسه‌چینی برای ایجاد ناامنی در آبراهه استراتژیکی ایران سمیه مهدوی- یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در آخرین روز از هفته گذشته اخبار حوزه انرژی را تحت‌الشعاع قرارداد حمله به دو نفتکش بزرگ با پرچم جزایر مارشال و پاناما در دهانه تنگه‌هرمز و در نزدیکی بندرجاسک ایران بود، […]

انفجارهای مشکوک نفتکش‌ها همزمان با یک مذاکره تاریخی

دسیسه‌چینی برای ایجاد ناامنی در آبراهه استراتژیکی ایران

سمیه مهدوی- یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در آخرین روز از هفته گذشته اخبار حوزه انرژی را تحت‌الشعاع قرارداد حمله به دو نفتکش بزرگ با پرچم جزایر مارشال و پاناما در دهانه تنگه‌هرمز و در نزدیکی بندرجاسک ایران بود، واقعه‌ای که همزمان با سفر شینزوآبه نخست وزیر ژاپن به ایران روی داد و واکنش‌های مقامات ایرانی را برانگیخت. می‌توان در این خصوص گفت عواملی که در صدر آن سعودی‌ها ایستاده‌اند، طی یک دسیسه‌چینی سعی در ناکام گذاشتن سفر نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا به ایران دارند تا با ناامن ساختن منطقه و آبراهه استراتژیکی تنگه‌هرمز، آب را گل‌آلود کرده و یک ماهی بزرگ صید کنند. بنابراین ضروری می‌رسد تا به منظور دفع این اقدامات خصمانه دیپلمات‌های ایرانی هرچه سریعتر برای خنثی‌سازی وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار انرژی مناقصه‌مزایده، حمله به دو نفتکش سنگاپوری و نروژی حامل نفت‌خام در آب‌های خلیج عمان در پی انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌‌ها یک دستاورد دیگر نیز به همراه داشت تا منجر به یک جهش چهاردرصدی در قیمت‌های محموله‌های نفتی در بازار بین‌المللی شود.

در پی این حادثه ۴۴نفر دریانورد خارجی با هماهنگی MRCC بندر شهیدرجایی و کمک شناورها و بالگردهای ارتش به خدمه کشتی‌های حادثه‌دیده نجات یافتند. بازتاب این اتفاق به حدی بود که رسانه‌های خارجی از آن به سادگی نگذشتند و آن را تحت پوشش خبری قرار دادند. الجزیره در این خصوص نوشت کشتی‌های ایرانی، خدمه دو نفتکش مورد حمله قرار گرفته را نجات دادند. همچنین شیپینگ واچ گفت: خدمه کشتی نفتکش حادثه‌دیده توسط نیروی دریایی ایران به ساحل منتقل شدند.

اما شرح ماجرا از زبان مسؤولان ایرانی چه بود؟ پنجشنبه گذشته (۲۳ خرداد) یک فروند کشتی تانکر به نام FRONT ALTAIR (وابسته به شرکت نروژی «فرونتلاین») با پرچم جزایر مارشال از مبدأ الرویس قطر به سمت تایوان در حرکت بود. در ساعت ۸:۵۰، این نفتکش در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک واقع در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌‌ها با طول ۲۵۱ متر و محموله اتانول از ناحیه میانی بدنه شناور دچار حریق می‌شود.

 فرمانده کشتی پس از سانحه آتش‌سوزی، به خدمه اعلام ترک کشتی می‌دهد.

با اقدام سریع مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی (Mrcc) هرمزگان مستقر در بندر شهید رجایی، تعداد ۲۳ نفر پرسنل تانکر سانحه دیده توسط شناور عبوری به نام هیوندای دوبی نجات داده شدند. این دریانوردان تحویل شناور ناجی اعزامی از بندر جاسک شد که به این بندر انتقال یافتند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هماهنگی با مدیریت خشکی کشتی در امارات انجام شد و نماینده کشتیرانی ایرانی و سالور (تیم امدادی) عمانی توسط آنها هماهنگ شد.

یک ساعت بعد و در ساعت ۹:۵۰ شناور تانکر KOKUKA COURAGEOS با پرچم پاناما که تحت مالکیت ژاپن بوده و در سال ۲۰۱۰ساخته شده، از بندر الجبیل عربستان با محموله متانول در حال حرکت به سمت سنگاپور بود که در فاصله ۳۰ مایلی بندر جاسک در مسیر بین‌المللی تردد کشتی‌‌ها دچار حریق می‌شود.

در ادامه با هماهنگی Mrcc هرمزگان توسط یدک‌کش عبوری خارجی به نام COSTAL ACE به تعداد ۲۱ نفر نجات داده شدند.

وی افزود: شناور ناجی پس از تخلیه نفرات شناور اول در بندر جاسک، نفرات شناور دومی را منتقل می‌کند.

کمک ایران به ملوانان و خدمه دو نفتکش حادثه‌دیده در دریای عمان

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی، دراین خصوص گفت: بلافاصله با هماهنگی مرکز جست‌وجو و نجات دریایی هرمزگان هر ۴۴ خدمه این کشتی به بندر جاسک منتقل شدند و از آنها پذیرایی شد، خدمات مناسب به آنها ارائه شده است و افرادی که نیاز به درمان داشتند تحت درمان قرار گرفتند.

علیرضا خجسته به فارس گفت: کلاً براساس قواعد بین‌المللی و کنوانسیون جست‌وجو و نجات دریایی ضرورت دارد در هر حادثه جهت نجات جان پرسنل فارغ از علت و محل حادثه وارد شویم و ایران هم از سال ۷۵ عضو این کنوانسیون است.

خجسته ادامه داد: پس از وقوع این حادثه شناورهای امدادی بلافاصله از استان هرمزگان عازم شدند اما شناورهای عبوری که نزدیک‌تر بودند ابتدا این خدمه کشتی را از آب گرفتند و سپس تحویل شناورهای ناجی دادند.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر گفت: پس از این اتفاق پرسنل، خدمه، ملوانان و افسران کشتی برای پذیرایی و درمان احتمالی به بندر جاسک منتقل شدند.

وی افزود: البته برای بررسی ابعاد بروز این حادثه به مشاور و راهنمایی افسران این دو نفتکش نیاز داریم.

خجسته با بیان اینکه این وظیفه کشورهای ساحلی و کشتی‌های عبوری است که در زمان بروز این حوادث خدمات ارائه دهند، گفت: یکی از این نفتکش‌‌ها فلاگ مارشال آیلند و دیگری پاناما بوده است.

دو نفتکش مذکور که به گفته برخی سایت‌های خبری مورد حمله اژدر قرار گرفته بودند متعلق به فلاگ مارشال آیلند و پاناما بوده‌اند این درحالی است که وزارت تجارت ژاپن لحظاتی پس از وقوع حادثه اعلام کرد این دو نفتکش حامل محموله‌هایی متعلق به ژاپن بوده است.

ابراز نگرانی از حوادث مشکوک برای نفتکش‌های ژاپنی در منطقه

سخنگوی وزارت امورخارجه از بروز حوادث مشکوک برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن با دیدار نخست‌وزیر آن کشور با رهبر انقلاب از ابراز نگرانی کرد.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه در توئیتی در صفحه شخصی خود به حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان داد.

وی اظهار داشت: این اقدام بر خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای کاهش تنش‌‌ها و آرامش در منطقه است.

موسوی تأکید کرد: ایران از همکاری و گفت‌و‌گو در منطقه حمایت می‌کند.

همچنین سخنگوی دولت نسبت از وقوع انفجار دو نفتکش مرتبط به ژاپن در دریای عمان به شدت ابراز نگرانی و تأسف کرد.

علی ربیعی با بیان اینکه «همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی‌ثباتی در منطقه سود می‌برند نیفتند»، تأکید کرد: دولت ایران آماده همکاری‌های امنیتی، منطقه‌ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های استراتژیک است.

 محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در نفتکش‌های دریای عمان در صفحه توئیترش نوشت: حملات گزارش شده درباره نفتکش‌های مرتبط با ژاپن در حالی رخ داد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای مذاکرات گسترده و دوستانه با حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای دیدار کرد.