عدم پرداخت ۱۹ درصدی تسهیلات توسط بانک‌ها در سال ۹۷

عدم پرداخت ۱۹ درصدی تسهیلات توسط بانک‌ها در سال ۹۷ گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها معمولاً دو تا سه درصد از منابع بانکی را به عنوان ذخایر احتیاطی نزد خود نگه می‌دارند اما پرداخت نشدن حدود ۱۹ درصد منابع بانکی بابت تسهیلات معادل ۳۴۷ هزار میلیارد تومان از سپرده‌ها، اتفاقی عجیب و قابل‌تأمل است. گزارش […]

عدم پرداخت ۱۹ درصدی تسهیلات توسط بانک‌ها در سال ۹۷

گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها معمولاً دو تا سه درصد از منابع بانکی را به عنوان ذخایر احتیاطی نزد خود نگه می‌دارند اما پرداخت نشدن حدود ۱۹ درصد منابع بانکی بابت تسهیلات معادل ۳۴۷ هزار میلیارد تومان از سپرده‌ها، اتفاقی عجیب و قابل‌تأمل است. گزارش بانک‌مرکزی از وضع کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان اسفندماه سال۱۳۹۷، نشان می‌دهد مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۰۶۷ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال شده است که نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۲۰ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان یعنی ۲۵٫۶ درصد، افزایش نشان می‌دهد. مانده کل تسهیلات بیش از ۱۵۰۹ هزار و ۲۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به پایان سال۹۶، رقم ۲۵۰ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان (به میزان ۱۹٫۹ درصد) افزایش نشان می‌دهد. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱٫۳ درصد بود که نسبت به پایان سال ۹۶ به میزان ۴٫۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش حجم سپرده‌های بانکی و تسهیلات اعطایی

در چند سال اخیر فاصله حجم سپرده‌های بانکی و تسهیلات اعطایی افزایش یافته است به‌طوری که از ۹۹٫۷ درصد در سال ۹۱ به ۸۱٫۳ درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است. البته در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ بانک‌مرکزی خط اعتباری برای مسکن مهر پرداخت کرد و به نظر می‌رسد این اقدام موجب افزایش نسبت مانده تسهیلات اعطایی شده است. بانک‌ها معمولاً دو تا سه درصد از منابع بانکی را به عنوان ذخایر احتیاطی نزد خود نگه می‌دارند اما سیرنزولی نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده‌ها (سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی) و رسیدن آن از رقم یک‌هزار و ۳۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۱ به رقم ۳۴۷ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان در سال ۹۷، اتفاقی عجیب و قابل تأمل است.