اصول واگذاری پروانه اپراتورهای ماهواره مخابراتی به بخش‌خصوصی تصویب شد

توسط رگولاتوری اصول واگذاری پروانه اپراتورهای ماهواره مخابراتی به بخش‌خصوصی تصویب شد وزیر ارتباطات گفت: شرکت‌های اینترنتی در صورتی که به چهار شرط ما در زمینه افزایش کیفیت سرویس و سرمایه‌گذاری عمل کنند قیمت اینترنت مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فضایی در […]

توسط رگولاتوری

اصول واگذاری پروانه اپراتورهای ماهواره مخابراتی به بخش‌خصوصی تصویب شد

وزیر ارتباطات گفت: شرکت‌های اینترنتی در صورتی که به چهار شرط ما در زمینه افزایش کیفیت سرویس و سرمایه‌گذاری عمل کنند قیمت اینترنت مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فضایی در مورد پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی قیمت اینترنت که از سوی شرکت‌های اینترنتی عنوان شده است، گفت: من چهار شرط را برای تجدیدنظر در قیمت اینترنت اعلام کرده‌ام که در صورتی که شرکت‌های اینترنتی این چهار شرط را برآورده کنند در قیمت اینترنت می‌توان تجدیدنظر کرد.

وی با اشاره به چهار شرط سرمایه‌گذاری، به روزرسانی تکنولوژی، استفاده از تولیدات داخلی و ارائه کیفیت خوب سرویس، گفت: این کار‌ها باید انجام شود اما تاکنون اتفاق نیفتاده است. البته این شرکت‌ها می‌گویند که اگر بخواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند باید ببینند چارچوب بازگشت سرمایه از نظر اقتصادی چگونه است.

آذری‌جهرمی گفت: در این زمینه درِ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای آنها باز است و می‌توانند در این خصوص مذاکره کنند.

وی در مورد اینکه آیا مستنداتی از سوی این شرکت‌ها با توجه به جلسه روز چهارشنبه(گذشته) رگولاتوری با شرکت‌های اینترنتی به وزیر ارتباطات رسیده است، افزود: هنوز مستنداتی مبنی بر دلایل پیشنهاد تغییر تعرفه از سوی اپراتور‌ها به من ارائه نشده است.

ظرفیت اقتصادی ارز دیجیتال در صنعت برق

وزیر ارتباطات در مورد مزیت توسعه ارز دیجیتال در کشور نیز بیان داشت: ظرفیت تولیدی مجموعه نیروگاه‌های کشور حدود ۷۲ هزار مگاوات برآورد می‌شود که این ظرفیت هیچگاه در پیک مصرف نمی‌شود. به همین دلیل این ظرفیت نیروگاهی کشور در ساعات غیرپیک آزاد است و می‌تواند در حوزه استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: این موضوع باعث درآمدزایی برای صنعت برق می‌شود اما مستلزم آن است که استخراج ارز دیجیتال دارای ضوابط و مقررات شود.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در عرصه استخراج ارز دیجیتال با وزارت نیرو است، گفت: جنس استخراج ارز دیجیتال یعنی صادرات برق به صورت مجازی و اگر در این مسأله سیاست‌گذاری وزارت نیرو پیاده‌سازی شود و استخراج با ضوابط صورت گیرد شاهد درآمد مازاد در صنعت برق خواهیم بود که امروز با مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی مواجه است.

وزیر ارتباطات همچنین در مورد عدم اقبال عمومی به پیام‌رسان‌های بومی به رغم حمایت دولت تأکید کرد: اقبال عمومی مردم به پیام‌رسان‌ها با حمایت به‌وجود نمی‌آید.

آذری‌جهرمی با اشاره به استفاده سازمان‌های دولتی از داده‌های فضایی تأکید کرد: هم‌اکنون وزارت کشاورزی و سازمان منابع طبیعی از داده‌های فضایی برای پایش محصولات و وضعیت منابع طبیعی استفاده می‌کنند اما اینکه از تمام ظرفیت این حوزه استفاده شود و این فرآیند به صورت جاری اتفاق بیفتد هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و فاصله تا اهداف زیاد است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فعالیت‌های استارت‌آپ‌های فضایی و مراجعاتشان به بخش‌های دولتی و نیز تلاش برای ارائه نوآوری‌های این بخش در بهبود فرآیندهای جاری کشور زمین‌ساز تحولی بزرگ خواهد بود، ادامه داد: این حرکت شروع شده و ما شاهد هستیم که سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی در بخش آمایش سرزمینی، مدیریت منابع آب و پایش سطوح زیر کشت با سازمان مدیریت، وزارت کشور و وزارت کشاورزی به جدیت در حال همکاری هستند.

وی تأکید کرد: ترویج کاربردهای فضایی و ایجاد بازار برای استارت‌آپ‌های این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

آذری‌جهرمی در مراسم اختتامیه گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های فضایی نیز با انتقاد از عقب‌ماندگی کشور در حوزه قرار دادن ماهواره در مدار ژئو گفت: ما در شرایطی هستیم که همچنان ماهواره‌ای از خودمان در لایه ژئو زمین نداریم و این در حالی است که کشورهایی که توانمندی علمی ما در حوزه فضایی را ندارند در مدار ژئو دارای ماهواره‌ای مستقل به‌نام خودشان هستند.

وزیر ارتباطات دلیل این عقب‌ماندگی را تصدی‌گری دولتی عنوان کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه از برنامه چهارم توسعه تاکنون برای این موضوع اعتبار دیده شده است اما چارچوب اجرایی دولتی اجازه پیشبرد پروژه‌های فضایی را نمی‌دهد.

وی بر لزوم تغییر دیدگاه در مدل اجرایی پروژه‌های فضایی تأکید کرد و گفت: باید داده‌های فضایی در اختیار همه قرار گیرد تا شرکت‌های خلاق بتوانند از این اطلاعات برای تحول اقتصاد دیجیتال بهره ببرند. این مسأله مستلزم خروج دولت از تصدی‌گری است.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه اصول حاکم بر پروانه بهره‌برداری از اپراتور ماهواره مخابراتی توسط رگولاتوری به تصویب رسیده است، بیان داشت: این پروانه مجوز قراردادن ماهواره در مدار زمین را به بخش‌خصوصی می‌دهد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه استفاده از فناوری فضایی در محاسبه دقیق مزارع آسیب دیده و صدمات سیل اخیر بسیار پررنگ بود، گفت: این مسأله سبب صرفه‌جویی چندصدمیلیارد تومانی در پرداخت خسارات شد که البته به دلیل خواسته رحمانی‌فضلی برای استفاده از دانش فضایی صورت گرفت.

وی تأکید کرد: استارت‌آپ‌های فضایی می‌توانند سالانه برای هر هکتار زمین مشاوره دهند تا شاهد رشد و اشتغال کشاورزی با داده‌های فضایی باشیم.

آذری‌جهرمی خاطرنشان کرد: در این مسیر نباید به حواشی توجه کنیم و تمرکز خود را روی توسعه این بخش و حرکت به سمت استفاده از داده‌های ماهواره‌ای معطوف کنیم. علاقه‌مند به استفاده استارت‌آپ‌ها از این ظرفیت کشور هستیم.

——-