افزایش ١٠ میلیون تنی تولید فولاد در حاشیه خلیج‌فارس

با امضای یک تفاهم‌نامه محقق می‌شود افزایش ١٠ میلیون تنی تولید فولاد در حاشیه خلیج‌فارس گروه زمین و معدن- تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با مشارکت بخش‌خصوصی و در قالب یک کنسرسیوم امضا شد. نشست امضای تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد […]

با امضای یک تفاهم‌نامه محقق می‌شود

افزایش ١٠ میلیون تنی تولید فولاد در حاشیه خلیج‌فارس

گروه زمین و معدن- تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با مشارکت بخش‌خصوصی و در قالب یک کنسرسیوم امضا شد.

نشست امضای تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ١٠ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با مشارکت بخش‌خصوصی در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران برگزار و تفاهم‌نامه توسط نمایندگان کنسرسیوم هفت مجموعه معدنی، فولادی و بخش‌خصوصی امضا شد.

خداداد غریب‌پور، رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو پس از امضای این تفاهم‌نامه میزان سرمایه‌گذاری در این طرح را پنج میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع از محل منابع شرکت‌های فولادی و همچنین فروش اوراق مشارکت منابع بانک‌ها و در صورت نیاز از منابع صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد. مدت اجرای این طرح نیز پنج ساله خواهد بود.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه سیاست ایمیدرو توسعه صنایع بزرگ در کنار دریاست، افزود: نزدیکی به آب‌های بین‌المللی، وجود معادن آهن در منطقه و وجود زیرساخت‌هایی نظیر بندر و امکان صادرات و واردات از مزیت‌های منطقه اقتصادی خلیج‌فارس است که اجرای طرح‌های فولادی در این منطقه را توجیه‌پذیر ساخته است.

وی با تأکید بر سرمایه‌گذاری با نگاه جامع ملی به منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات عنوان کرد: به‌طور حتم این دیدگاه منجر به ایجاد ارزش‌افزوده در بخش معدن و صنایع‌معدنی خواهد شد و ایمیدرو علاوه بر فولاد، به دنبال تدوین برنامه جامع و راهبردی دیگر محصولاتی همچون مس، سرب و روی است.

غریب‌پور ضمن قدردانی از شرکت‌های معدن و صنایع‌معدنی در تشکیل کنسرسیوم توسعه و افزایش تولید فولاد تا ۱۰ میلیون تن در منطقه خلیج‌فارس، گفت: پس از سال‌ها این طرح با مشارکت بخش‌خصوصی به سرانجام رسید و امیدواریم، رویه تشکیل کنسرسیوم در سرعت بخشیدن به دیگر طرح‌ها تعمیم داده شود.

حسن یوسفیان، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در این جلسه اظهار کرد: پس از سال‌ها انتظار برای افزایش ظرفیت تولید فولاد و پس از سه جلسه مجموع نظرات جمع‌بندی شده و نهایتاً تولید فولاد با حداکثر ظرفیت ١٠ میلیون تن حاصل شد که روز گذشته این تفاهم‌نامه امضا شد. شرکت فولاد تکنیک نیز به عنوان مشاور انتخابات و گزارش به مجموعه شرکت‌ها ارسال شد.

وی افزود: امروز شاهدیم که امضای تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با مشارکت بخش‌خصوصی در قالب یک کنسرسیوم در محل ایمیدرو عملیاتی شده و از فردا هیأت اجرایی شکل خواهد گرفت.

در ادامه فریدون همتی، استاندار هرمزگان گفت: در شرایط کنونی کشور با توجه به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که ١٠میلیون تن آن در هرمزگان تعریف شده است، این اراده در ایمیدرو، شرکت ملی فولاد، فولاد هرمزگان، فولاد گل‌گهر و… دیده شد که با کنار هم قرار گرفتن هر کدام از این واحد‌ها که دارای توانایی محدود هستند، توانمندی بزرگی حاصل خواهد شد که در شرایط تحریمی و کنونی برای کشور بسیار حائزاهمیت است. باید در کنار یکدیگر پای این کار بزرگ آمده و به شکل ویژه آن را پشتیبانی کرده و جلو ببریم.

وی افزود: در منطقه ویژه خلیج‌فارس به کسی اجازه توسعه طرحی داده نمی‌شود مگر آنکه آن نیز وارد کنسرسیوم شود. انتظار ما این است که به شکل‌گیری شرکت‌ها و پیشبرد این تفاهم‌نامه سرعت دهیم. بنابراین واحدهایی که سرعت لازم را نداشته باشند به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: لازم است تا استعدادهای بالقوه موجود در کشور کنار هم جمع شده و توان قابل‌توجهی شکل گیرد که قابل پردازش باشد. استان هرمزگان نیز در این حرکت حامی خواهد بود و از استعداد‌ها و توانایی‌های کشور حتماً بهره خواهد برد. در این تجربه جدید، همه در کنار هم با روحیه ملی و اقتصاد مقاومتی حرکت خواهیم کرد تا تجربه موفقیت‌آمیزی به نام افزایش ظرفیت تولید تا سقف ١٠ میلیون تنی فولاد که سال‌ها به صورت یک‌جا محقق نشده است، حاصل شود تا از نزدیک شاهد تحرک و اقدام عملی در مجموعه هرمزگان باشیم.

تأمین زیرساخت‌های توسعه فولاد در منطقه خلیج‌فارس

همچنین در این باره حسن خلج‌طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر خلیج‌فارس از تأمین زیرساخت‌های توسعه و تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن خبر داد و گفت: با ایجاد طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از این طرح تا سال ۱۴۰۴، اشتغالزایی منطقه به ۳۰ هزار نفر خواهد رسید.

 خلج طهرانی افزود: شرکت جدیدی برای برنامه‌ریزی تولید تا سقف ١٠ میلیون تن فولاد تأسیس خواهد شد که تاکنون شرکت‌های فولاد هرمزگان و صبا فولاد در این شرکت جدید اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی بیان داشت: درخصوص تأمین آب به لحاظ موقعیت منطقه، آب‌شیرین‌کن‌های موجود، امکان تأمین آب تا ظرفیت ١٠ میلیون تن فولاد را دارند. علاوه بر این در بخش برق نیز ظرفیت ١٦٠ مگاواتی فراهم است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس گفت: در بخش تأمین گاز، ٣٠ اینچ گاز «کلاس D» از خط صلح تأمین شده که پاسخگوی نیاز پروژه خواهد بود.

خلج طهرانی، زمان تعریف شده برای پروژه را تا سال ١٤٠٤ عنوان کرد و گفت: در چشم‌انداز توسعه فولاد در بندرعباس، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده که پنج تا۵٫۵ میلیون تن آن در حال‌حاضر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح، عملیات تولید افزون بر چهار میلیون تن فولاد کلید زده خواهد شد.

گفتنی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت ملی فولاد ایران، صندوق بازنشستگی کشور، فولاد جنوب کیش، سنگ‌آهن گل‌گهر، مادکوش، صبا فولاد اعضای این کنسرسیوم را تشکیل می‌دهند.