دو طرح توسعه‌ای پتروشیمی نوری به مناقصه می‌رود

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری دو طرح توسعه‌ای پتروشیمی نوری به مناقصه می‌رود سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: طرح‌های توسعه‌ای مصوب شرکت پتروشیمی نوری شامل پنج طرح است که از میان آنها دو طرح در حال برگزاری مناقصه هستند. به گزارش مناقصه‌مزایده، تقی صانعی در مراسم معارفه این شرکت در بازار سرمایه درخصوص مهم‌ترین […]

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری

دو طرح توسعه‌ای پتروشیمی نوری به مناقصه می‌رود

سمیه مهدوی- مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: طرح‌های توسعه‌ای مصوب شرکت پتروشیمی نوری شامل پنج طرح است که از میان آنها دو طرح در حال برگزاری مناقصه هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، تقی صانعی در مراسم معارفه این شرکت در بازار سرمایه درخصوص مهم‌ترین تولیدات پتروشیمی نوری عنوان کرد: در حال‌حاضر تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن پارازایلین، تولید سالانه ۴۳۰ هزار تن بنزین و همچنین ۱۰۰ هزار تن ارتوزایلن به صورت سالانه در دستور کار قرار دارد. همچنین ۴٫۵ میلیون تن میعانات گازی مورد نیاز خوراک نیز از طریق ۱۳ پالایشگاه تأمین می‌شود.

 صانعی با اشاره به طرح‌های توسعه این شرکت گفت: جداسازیc5+ از ترکیبات سبک، ارتقای واحد تولید پارازایلین، شیرین‌سازی ترکیبات سنگین، جداسازی نرمال پارافین از ترکیبات سنگین، شیرین‌سازی گاز فلر از جمله طرح‌های توسعه‌ای هستند که از میان این مجموعه دو پروژه شیرین‌سازی ترکیبات سنگین و شیرین‌سازی گازهای فلر در مرحله مناقصه قرار گرفته‌اند.

وی به عملکرد فروش پتروشیمی نوری در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته حدود ۵۹ درصد تولیدات این شرکت صادر شد، ۳۹ درصد تولیدات مربوط به فروش بین مجتمعی اختصاص یافت و پنج درصد نیز در قالب بورس کالا عرضه شد. براین اساس مجموع صادرات پتروشیمی نوری در سال ۹۷ معادل دو میلیون تن و فروش داخلی نیز برابر با یک‌میلیون و ۷۳۹ هزار تن بوده است.

صانعی به وضعیت سود شرکت در سال ۹۷ نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته مجموع سود خالص پتروشیمی نوری معادل دوهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود. سود ناخالص شرکت نیز برابر با ۹۹۱ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل پتروشیمی نوری در ادامه به مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه اشاره کرد و توضیح داد: انجام پروژه ارتقای تولید پارازایلین، افتتاح و بهره‌برداری از واحد شیرین‌سازی برش سبک و پذیرش در بازار سرمایه از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت به شمار می‌آید.

سرمایه ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی نوری

در ادامه این مراسم معاون مالی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: شرکت پتروشیمی نوری برای عرضه در بازار سرمایه حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد که ارزش واقعی آن بیش از این میزان است.

سعید محبی‌فر، معاون مالی و سرمایه‌گذاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مراسم معارفه شرکت پتروشیمی نوری در بازار سرمایه با اشاره به ارزش‌گذاری صورت گرفته برای پتروشیمی نوری عنوان کرد: این شرکت برای عرضه در بازار سرمایه حدود ۹هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که معتقدیم این قیمت مقداری پایین‌تر از قیمت واقعی پتروشیمی نوری است.

به گفته وی؛ نرخ رشد ارز در ارزش‌گذاری صورت گرفته برای پتروشیمی نوری ۱۰ درصد تعیین شده که بر این اساس هر ۱۰۰۰ تومانی که قیمت ارز افزایش یابد، ارزش سهام پتروشیمی نوری نیز افزایش می‌یابد. همچنین یک‌درصد کاهش در قیمت خوراک، ارزش سهام این شرکت حدود ۷۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

محبی‌فر با اذعان به اینکه تولید سال ۹۸ پتروشیمی نوری روی ۹۰ درصد در نظر گرفته شده و بر همین اساس ارزش‌گذاری شده است، گفت: پیش‌بینی ما تحقق کامل ۹۰ درصد تولید در سال‌جاری است.

وی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر ارزش جایگزینی پتروشیمی نوری حدود ۱٫۲ میلیارد یورو است.

معاون مالی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در پایان خاطرنشان کرد: سهام پتروشیمی نوری سهم مناسبی است و جای رشد بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند برای سهامداران به یک سهام سودده تبدیل شود.