پالایشگاه‌ها نفس می‌کشند؟

با عرض‌اندام کارت سوخت در بازار قاچاق پالایشگاه‌ها نفس می‌کشند؟ گروه انرژی- درحالی که پالایشگاه‌ها مدام به ظرفیت پالایش و تولید فرآورده‌ها اضافه می‌کنند ولی با وجود گروه‌های مافیا و قاچاقچیان ریز و درشت رمق این غول‌های آهنی گرفته می‌شود. تاکنون ظرفیت پالایش کشور به دومیلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. آماری […]

با عرض‌اندام کارت سوخت در بازار قاچاق

پالایشگاه‌ها نفس می‌کشند؟

گروه انرژی- درحالی که پالایشگاه‌ها مدام به ظرفیت پالایش و تولید فرآورده‌ها اضافه می‌کنند ولی با وجود گروه‌های مافیا و قاچاقچیان ریز و درشت رمق این غول‌های آهنی گرفته می‌شود. تاکنون ظرفیت پالایش کشور به دومیلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. آماری قابل‌توجه که اگر ضامن بازار سیاه سوخت کشیده نشود هرچه افراد ذی‌ربط در این خصوص ریسیده‌اند، پنبه خواهد شد. باید اذعان کرد هر روز اخبار جدیدی درخصوص داغ شدن بازار کار قاچاقچیان شنیده می‌شود که انواع سوخت اعم از بنزین و گازوئیل را به طمع به جیب زدن سود هنگفت، راهی آن سوی مرز‌ها می‌کنند. حال شاید با احیای کارت‌های سوخت سدی هوشمندانه مقابل این معضل ایجاد شود و نشتی که در ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها ایجاد شده است به این وسیله درز گرفته شود. احیای کارت‌های سوخت همان تیری است که چند هدف را نشانه خواهد گرفت، هم بازار مصرف‌کنندگان را نظم می‌دهد و هم آماری شفاف در سبد سوخت مهیا می‌کند و هم از هدر رفت میلیون‌ها لیتر سوخت ممانعت خواهد کرد.

طی چند ماه اخیر اخبار مربوط به بنزین حواشی بسیاری را به دنبال داشت، اما در نهایت دولت برای احیای مجدد کارت سوخت تصمیم گرفت؛ تا شاید از این طریق بتواند وضعیت مصرف و قاچاق بنزین را سرو سامان دهد، در این بین کارشناسان می‌گویند ارقام سرسام‌آوری که درباره میزان مصرف سوخت، یارانه و قاچاق سوخت منتشر می‌شود، زنگ خطر را درباره وضعیت این فرآورده نفتی و بودجه‌ای که در این زمینه دود می‌شود، به صدا درآورد و دولت را بر آن داشت تا راهکاری را برای سامان‌دهی وضع موجود به‌کار گیرد.

ایسنا در این خصوص نوشت؛ برای این منظور سناریوهای مختلفی روی میز دولت و مجلس قرار گرفت که مهم‌ترین آن بازگشت کارت سوخت و در پی آن سهمیه‌بندی بنزین بود. در این راستا زمستان سال گذشته، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد بازگشت کارت سوخت جدی است و از مالکان خودرو و موتورسیکلتی که فاقد کارت سوخت بودند خواست تا برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنند.

پرونده ثبت‌نام کارت سوخت بدون الزام استفاده از آن و با عدم اجرای سهمیه‌بندی بنزین در سال گذشته بسته شد اما در ماه گذشته در حالی که امکان ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت المثنی مجدداً فراهم شد، زمزمه‌های سهمیه‌بندی بنزین نیز به گوش رسید. موضوعی که حواشی زیادی را در پی داشت و در نهایت بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: هیچ گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و احیای کارت سوخت تنها برای ساماندهی بنزین است و مصرف آن هم سقفی ندارد.

وزیر نفت نیز به‌تازگی تأکید کرد که هدف از اجرای این طرح تنها انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مصرف بنزین است و به منظور اجرای بهتر این طرح، افرادی که در ثبت‌نام‌های پیشین شماره‌حساب‌های خود و نیازشان را برای دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی اعلام کرده‌اند، کارت سوخت دریافت می‌کنند و ما معطل ثبت‌نام جدید نخواهیم ماند.

وی درباره اینکه اگر پس از تاریخ اعلام شده، فردی کارت سوخت نداشته باشد، چه راهکاری برای آنها وجود دارد، گفت: این افراد هم می‌توانند از سامانه دولت همراه استفاده کنند و هم می‌توانند به پلیس+۱۰ مراجعه کنند، ضمن اینکه برای مدت محدودی نیز می‌توانند از کارت‌ جایگاه‌دار استفاده کنند، زیرا فعلاً موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست و فقط بحث انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات است.

به تازگی نیز اعلام شده که استفاده از کارت هوشمند سوخت از ۲۰ مردادماه آغاز می‌شود، اما به دلیل ایجاد مشکلات احتمالی برای دارندگان خودرو مانند تهیه نکردن کارت سوخت یا هر مشکل دیگر این فرصت تمدید می‌شود و سرانجام استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد.

حدود ۷۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت به در منازل شهروندان ارسال شده است که به دلیل حضور نداشتن یا هر دلیل دیگر به اداره‌های پست برگشت داده شد و افرادی که هنوز کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکرده‌اند با مراجعه به اداره‌های پست می‌توانند آن را دریافت کنند.

وزارت نفت اعلام کرده روزانه ۵۰ هزار کارت هوشمند سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود.

همچنین در این باره امیر وکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: این طرح را با هدف جلوگیری از سوءاستفاده و مقابله با قاچاق سوخت اجرایی خواهیم کرد.

وی با تأکید به اینکه باید فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: بخشی از قاچاق سوخت به دلیل سوءاستفاده از کارت‌های شخصی دیگران است. کارت سوخت هر فردی باید توسط همان فرد و در همان شهری که زندگی می‌کند، مورد استفاده قرار گیرد؛ در غیراین صورت سوءاستفاده‌هایی را شاهد خواهیم بود و این یک منطق است که گفته می‌شود هر کسی از کار سوخت خودش استفاده کند، به رونق و اقتصاد کشور کمک کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تصریح کرد: این وظیفه همه افراد است تا این کار را انجام دهند چراکه این مسأله کمک شایانی به اقتصاد می‌کند و از اینکه یارانه‌ای که مال مردم و کشور است از مسیر درست خارج شود، جلوگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنم که همه از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند و اصرار ما نیز تنها جلوگیری از سوءاستفاده است. در همین راستا از مردم درخواست کردیم تا از ۲۰ مردادماه در جایگاه‌ها از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند و امیدواریم که با این کار بتوانیم در این حوزه ساماندهی بیشتری را انجام دهیم.

در همین رابطه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از ماه گذشته اطلاع‌رسانی درباره الزام استفاده از کارت سوخت را آغاز کرد و با نصب بنر در جایگاه‌های سوخت تلاش در توسعه فرهنگ استفاده از این کارت را دارد اما سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود اینکه آخرین وضعیت نصب تجهیزات کارتخوان جدید در جایگاه‌های سوخت چگونه است و جایگاه‌ها اکنون از نظر نوسازی در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این باره اینگونه پاسخ داد که قرار نیست کارتخوان جدیدی در جایگاه‌های سوخت نصب شود و سوخت‌گیری با کارت‌های سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. همچنین به‌روزرسانی سامانه هوشمند نیازمند تجهیزات اضافی نیست و صرفاً نرم‌افزار است که تماماً در داخل کشور انجام می‌شود. همچنین وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور اکنون در شرایط مطلوب است و جای نگرانی وجود ندارد.