تسهیل دسترسی به اطلاعات مرتبط با اکتشاف و استخراج مواد معدنی

با انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان فضایی ایران و ایمیدرو محقق می‌شود تسهیل دسترسی به اطلاعات مرتبط با اکتشاف و استخراج مواد معدنی محمد قره‌داغلی- امروزه انجام مطالعات اکتشافی با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های مدرن یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در کشورهای جهان می‌باشد که از مهم‌ترین آنها استفاده از تصاویر ماهواره‌ای است که با سنجش […]

با انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان فضایی ایران و ایمیدرو محقق می‌شود

تسهیل دسترسی به اطلاعات مرتبط با اکتشاف و استخراج مواد معدنی

محمد قره‌داغلی- امروزه انجام مطالعات اکتشافی با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های مدرن یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در کشورهای جهان می‌باشد که از مهم‌ترین آنها استفاده از تصاویر ماهواره‌ای است که با سنجش از راه دور تصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات مورد نیاز برای کشف معادن بر روی زمین را می‌توان به‌دست آورد. به‌طور کلی داده‌های حاصل از ماهواره‌ها در تشخیص برخی کانی‌ها، زون‌های آلتراسیون، ساختمان‌های زمین‌شناسی و تکتونیکی، استفاده در توپوگرافی، تشخیص تقریبی نوع سنگ کاربرد دارند. مهم‌ترین دلایل استفاده از داده‌هاى ماهواره‌اى در پروژه‌هاى اکتشافى را می‌توان در موارد زیر نام برد:

۱- توجه خاص به مناطقى که درآنها مطالعه جزییات روى زمین با کنترل زمینى، داراى اهمیت بیشترى است.

۲- استفاده از تصاویر ماهواره‌اى به علت دید بسیار وسیع نسبت به عکس‌هاى هوایى این اجازه را به مفسر مى‌دهد که همبستگى بین عوارض مختلف زمین‌شناسى ناحیه را تعیین کند.

 ۳- مطالعه و پردازش داده‌هاى ماهواره‌اى در تشخیص عوارضی نظیر نوع سنگ، مرز بین واحد‌ها، ساختارهاى خطى و حلقوى، آلتراسیون‌‌ها و… امکانات زیادى را در اختیار زمین‌شناسى قرار مى‌دهد. تشخیص این عوارض مى‌تواند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در اکتشاف منطقه‌اى ذخایر معدنى مؤثر باشند.

در این راستا خداداد غریب‌پور، رئیس هیأت عامل ایمیدرو در نشست هم‌اندیشی با رئیس سازمان فضایی ایران خبر از برنامه انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان فضایی ایران و ایمیدرو با هدف شناسایی، تهیه و معرفی داده‌های معدنی خبر داد.

 غریب‌پور افزود: ظرفیت عظیم اکتشافی پیش‌رو فعالان این بخش است و در این زمینه با همکاری سازمان فضایی، برنامه پایش سرزمینی را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مدل همکاری بین این دو مجموعه، دسترسی به اطلاعات مرتبط با اکتشاف و استخراج محصولات معدنی را تسهیل خواهد کرد، گفت: تهیه نقشه‌های توپوگرافی برای دریافت اطلاعات خصوصیات فیزیکی محدوده‌ها، نقش مهمی در راهبری این حوزه دارد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو ادامه داد: با توجه به اولویت‌های وزارت، صنعت،‌معدن‌وتجارت و ایمیدرو مبنی بر توسعه عملیات اکتشاف طی سال‌جاری، شناسایی نواحی با پتانسیل بالا مواد معدنی، برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در این زمینه تفاهم‌نامه و همچنین قرارداد همکاری بین ایمیدرو و سازمان فضایی ایران همسو با سیاست‌های مورد توجه بخش معدن و صنایع‌معدنی، طی ماه‌های آتی به امضاء خواهد رسید.

شناسایی و ارائه اطلاعات محدوده‌ها با پتانسیل بالا

همچنین در این نشست مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران طی سخنانی گفت: سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور با استفاده از دانش بومی را مورد توجه قرارداده است.

براری افزود: ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد، کشاورزی، صنعت‌و‌معدن، محیط‌زیست و… در شمار خدمات این سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان فضایی از سال ۵۱ تاکنون اطلاعات ماهواره‌ای را پایش می‌کند، افزود: ظرفیت ارائه کل داده‌های سرزمینی با تمرکز بر شناسایی محدوده‌های دارای پتانسیل بالا مواد معدنی امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: در این راستا سازمان فضایی می‌تواند در کنار ایمیدرو، در توسعه امر اکتشاف مؤثر واقع شود.

وی ابراز امیدواری کرد و بیان داشت: ارائه تصاویر ماهوارهای به صورت دینامیک به ایمیدرو مهیاست و با تأمین این داده‌ها می‌توان به دستیابی اهداف حوزه معدن و صنایع معدنی سرعت بخشید.

در این نشست مقرر شد با تشکیل کمیته مشترک بین سازمان فضایی ایران و ایمیدرو، ظرفیت‌های دو طرف بررسی شود، سپس با تعیین یک مدل همکاری در قالب یک تفاهم‌نامه به امضاء برسد و در نهایت به قرارداد تبدیل شود.