فضا برای سرمایه‌گذاری در ساخت مینی‌پالایشگاه‌ها فراهم شود

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت فضا برای سرمایه‌گذاری در ساخت مینی‌پالایشگاه‌ها فراهم شود گروه پالایش- دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، گفت: امیدواریم آئین‌نامه دولت ظرف دو ماه آینده جهت اجرا، ارائه شود و به این ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی جهت ساخت مینی‌پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها فراهم شود.  ناصر عاشوری در نشست […]

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت

فضا برای سرمایه‌گذاری در ساخت مینی‌پالایشگاه‌ها فراهم شود

گروه پالایش- دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، گفت: امیدواریم آئین‌نامه دولت ظرف دو ماه آینده جهت اجرا، ارائه شود و به این ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی جهت ساخت مینی‌پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها فراهم شود.

 ناصر عاشوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پالایشگاه‌ها نقش به‌سزایی در تولید و اشتغال کشور دارند، اظهار داشت: پالایشگاه‌ها دو نوع فرآورده اصلی تولید می‌کنند که یک بخش نیاز سوخت کشور مثل بنزین، سوخت هواپیما و گازوئیل را تأمین می‌کنند و دیگری انواع حلال‌ها، مواد اولیه خوراک روغن‌سازی روانکار‌ها و وکیوم باتوم هستند. علاوه بر آن تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی نفت نیز به‌عهده پالایشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پالایشگاه‌ها با توجه به تکالیف خود به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند، افزود: تا جایی که به لحاظ تولید بنزین از آذرماه سال۹۷ حتی یک لیتر سوخت هم وارد نشده و اکنون تکیه بر تولیدات خود داریم و خودکفا شده‌ایم. به‌طوری که به لحاظ کمیت پالایشگاه‌ ستاره، روزانه ۴۵ میلیون لیتر تولید بنزین دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: ظرفیت تولید بنزین در حال‌حاضر روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر است و به‌طور میانگین ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر مصرف داریم و مابقی نیز می‌تواند به بازارهای صادراتی کشورهای همسایه فرستاده شود.

وی تأکید کرد: علی‌رغم تحریم‌ها تاکنون هیچ مانوری روی بحث بنزین داده نشده چون کشور ما ظرفیت بالایی برای تولید دارد. همچنین به لحاظ کیفی به نحو شایسته‌ای تولیدات ما ارتقاء پیدا کرده‌اند و توانسته‌ایم بنزین یورو۴ و یورو۵ در حد نیاز تولید کنیم به‌طوری که در نیمه دوم سال ۹۷ و سال ۹۸ هیچگونه آثار آلایندگی ناشی از بنزین در هوای کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد، تبریز و اصفهان مشاهده نشده است. ما به همان اندازه که به سمت سوخت پاک رفتیم، پالایشگاه‌ها دچار آسیب شدند چرا که همواره محیط امن برای مردم اهمیت زیادی برایمان داشته است.

عاشوری با بیان اینکه ما در حال‌حاضر نیازی به تولید بنزین سوپر نداریم، افزود: به این دلیل که کیفیت بنزین‌های یورو۴ و یورو۵ از حد استاندارد بین‌المللی بالاتر است.

وی با اشاره به بحث طرح توسعه پالایشگاه‌ها گفت: تاکنون طرح توسعه پالایشگاه‌های اصفهان، ستاره خلیج‌فارس و تبریز در دستور کار قرار گرفته و در راستای همین موضوع طرحی توسط نمایندگان جهت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفت مورد بررسی قرار گرفته و کلیات آن تصویب شده، شورای نگهبان نیز تأیید کرده است. امیدواریم با نظرات دولت نظرات پالایشگاه‌ها نیز اعمال شود و آئین‌نامه دولت ظرف دو ماه آینده جهت اجرا ارائه شود و به این ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی جهت ساخت مینی‌پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها فراهم شود و به جای خام‌فروشی، فرآورده را در داخل کشور مصرف و محصول نهایی را صادر کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت پالایش کشور سرمایه‌بر است، تأکید کرد: ما تابع فرمولی هستیم که دست ما نیست. فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه روغن‌کار‌ها و قیرسازی مشخص است و سود آخر سال نیز واضح است. مثلاً در سال ۹۷ شرکت‌های پالایشی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و چهار تا ۹ درصد سود داشته‌اند در حالی که فعالین بخش روغن‌سازی در سال ۹۷، ۱۵ تا ۳۱ درصد سود داشته‌اند. بنابراین ما نه گران‌فروش هستیم و نه ارزان‌فروش. براساس فرمول کشف قیمت در بورس، قیمت‌ها را اعلام می‌کنیم. ما اصلاً نمی‌توانیم محصولات را گران‌تر و یا ارزان‌تر بفروشیم حتی امکان ذخیره محصولات را نیز نداریم چون برای ما مشکل‌زاست.

وی با بیان اینکه ما در حال‌حاضر یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه تولید و تصفیه داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع باید مرتب افزایش تولید داشته باشیم.

وی درباره برنامه کاهش تولید مازوت در پالایشگاه‌ها گفت: هر یک از پالایشگاه‌ها برای مازاد مصرف نفت کوره برنامه‌های استانداردی در نظر گرفته و در حال اجرا هستند تا نفت کوره به حداقل رسیده و با مازاد تولید مواجه نشویم. دولت مصوبه‌ای ارائه داده که تا پایان سال ۹۸ قیمت‌ها بدون اعمال کیفی‌سازی محاسبه شود و در مقابل بخشی از سود برای پروژه‌های کیفی‌سازی هزینه شود. در این ارتباط ما تقاضا کردیم که برای یک دوره پنج ساله این برنامه تمدید شود تا پروژه‌ها به اتمام رسیده و تولید نفت کوره به حداقل برسد. تعدادی از پالایشگاه‌ها خطوط متعددی دارند که چنان‌چه هر خطی از نظر محیط‌زیستی آلایندگی داشته باشد همان خط باید جریمه آن را بپردازد.

عاشوری در مورد مالیات نیز بیان کرد: دولت در اواخر سال۹۶ لایحه اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده را آماده کرد و بخشی که مربوط به شرکت‌های پالایشی است، نه فرار مالیاتی و نه حتی بخشودگی است بلکه ما به دنبال شفافیت هستیم و امیدواریم این مهم با تصویب مجلس محقق شود.