جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معادن توسط بخش‌خصوصی

رئیس هیأت عامل ایمیدرو مطرح کرد جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معادن توسط بخش‌خصوصی محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه تاکنون با کمک بخش‌خصوصی، ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معدن و صنایع‌معدنی جذب شده ‌است، گفت: وسعت اکتشاف معادن توسط ایمیدرو با برنامه جدیدی که به تأیید رسیده، به مرز […]

رئیس هیأت عامل ایمیدرو مطرح کرد

جذب ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معادن توسط بخش‌خصوصی

محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه تاکنون با کمک بخش‌خصوصی، ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معدن و صنایع‌معدنی جذب شده ‌است، گفت: وسعت اکتشاف معادن توسط ایمیدرو با برنامه جدیدی که به تأیید رسیده، به مرز ۶۰۰هزار کیلومتر مربع خواهد رسید.

خداداد غریب‌پور به همراه معاونان و مدیران این سازمان در آئین نکوداشت روز خبرنگار تصریح کرد: اکنون برنامه جدید اجرای ۳۰۰هزار کیلومتر مربع به تأیید وزیر صمت رسیده و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه انجام برنامه‌های اکتشاف و توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی به سبب پیگیری‌های خبرنگاران و نقدهای انجام شده، قوت گرفته است، بیان داشت: رسانه‌ها طی سال‌های گذشته همواره نسبت به فعال شدن پتانسیل‌های اکتشافی ایران سخن گفته‌اند و گزارش و نقدهای متعددی منتشر کرده‌اند که این امر، نیروبخش این سازمان در انجام وظایف خود بوده است.

وی اظهار داشت: دستاوردهای حوزه معدن و صنایع‌معدنی، محصول مشترک رسانه‌ها و ایمیدرو است.

۱۶ میلیارد دلار طرح جدید

غریب‌پور تصریح کرد: ایمیدرو تاکنون با کمک بخش‌خصوصی، ۱۴ میلیارد دلار سرمایه در معدن و صنایع‌معدنی جذب کرده و تا افق ۱۴۰۴ نیز ۱۶ میلیارد دلار سرمایه جدید جذب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر برای احیای معادن کوچک، کمیته‌های اجرایی در استان‌ها ایجاد شده است، افزود: این کار تا پایان تیرماه ١٩ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و نقشه‌راه معدن با ساعت‌ها کار تدوین شده و به صورت ماهانه نیز رصد می‌شود.

غریب‌پور افزود: اعتقاد به ساخت داخلی و احیاء و بازسازی معادن بزرگ و کوچک داریم و در عین حال، پروژه احیای معادن کوچک را در سطح ملی اجرایی خواهیم کرد.

رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان خود را متعهد به ایفای مسؤولیت اجتماعی می‌داند، افزود: در ایمیدرو انجام درست کار به شیوه درست، جزء سیاست‌های اصلی است که اجرا می‌شود.

راهبرد‌ها و اهداف نقشه‌راه

غریب‌پور به جایگاه این سازمان در نقشه‌راه معدن و صنایع‌معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: در نقشه‌راه معدن ۷۲ راهبرد مشخص شده که ایمیدرو مسؤول ۳۳ راهبرد‌ها معادل ۴۶درصد آن است.

وی ادامه داد: برای این ۳۳ راهبرد ۱۴۵ هدف تعیین کرده‌ایم و بیش از ۳۰درصد هم پیشرفت حاصل شده است.

غریب‌پور خبر داد: پیش‌بینی شده امسال افزون بر ۳٫۵ میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع‌معدنی افتتاح شود و از جمله برنامه‌های افتتاحی امسال، کارخانه احیای مستقیم بافت و واحد جدید گندله‌سازی در سنگان است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره جایگاه این حوزه در بورس گفت: طی چهار ماهه نخست امسال، ۲۰ شرکت بزرگ معدنی ۲۷ درصد فروش بورس (۴۷ هزار میلیارد تومان) را به خود اختصاص دادند. به همین دلیل ما در مجامع تلاش کرده‌ایم در پروژه‌های مشخصی، افزایش سرمایه دهیم تا این پروژه‌ها با ظرفیت عظیم شرکت‌های بزرگ پیش رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حالی که با تشدید تحریم‌ها، زمانی نگران حفظ تولید بودیم امروز با رشد تولید مواجه شده‌ایم.

غریب‌پور همچنین اظهار داشت: با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ۱۷۰ نیاز آموزشی از شرکت‌های ایمیدرو شناسایی و ۲۷ مورد را به پروژه آموزشی تبدیل کردیم.

تحقیقات نیاز محور

وی افزود: در سایت طراحی شده، تحقیقات و ساخت داخل، نیازمحور شده است و بین سازندگان قطعات و تجهیزات و نیازهای وارداتی به صورت همزمان مدیریت می‌شود تا با خروج از لیست واردات، به ساخت داخل متکی شویم.

غریب‌پور اظهار داشت: فعالیت‌ها در ایمیدرو به برنامه تبدیل شده تا به فرآیند نتیجه‌گرا تبدیل شود. به عنوان مثال، اکتشافات پایش می‌شود تا به سرانجام مطلوب برسد.

وی تأکید کرد: توجه به بخش‌خصوصی، از جمله راهبردهای ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی است و در این راستا، شرکت‌های بزرگ را با اهداف این حوزه همراه کرده‌ایم.

به گفته وی، از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه، توسعه ۱۰ میلیون تنی فولاد هرمزگان و امضای تفاهم‌نامه با بخش‌خصوصی برای تکمیل راه‌آهن منطقه سنگان است.

غریب‌پور افزود: برای طرح تیتانیوم کهنوج، معدن زغال‌سنگ در طبس، کک‌سازی اروند و الکترود گرافیتی آگهی مناقصه داده شده است. از سوی دیگر اسکله و بارگیری منطقه ویژه خلیج‌فارس نیز به کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ واگذار می‌شود.

وی در پایان با گرامیداشت شهدای حوزه اطلاع‌رسانی تأکید کرد: ایمیدرو خود را مسؤول توسعه بخش معدن و صنایع‌معدنی می‌داند. پس از انجام اکتشافات، از ظرفیت بخش‌خصوصی استفاده خواهد شد.