فعالیت هرمی با ویترین خرید آنلاین و USSD ! ! این روزها دیدن کدهای دستوری و ستارهمربعها روی گوشیهای هوشمند موضوع جدیدی نیست و حتی هر بار مسابقههای تلویزیونی را تماشا کنید نیز شاهد چنین مواردی خواهید بود. اما بسیاری از افراد درخصوص این کدها شک وتردیدهایی دارند و حتی از استفاده از این موارد […]
فعالیت هرمی با ویترین خرید آنلاین و USSD ! !
این روزها دیدن کدهای دستوری و ستارهمربعها روی گوشیهای هوشمند موضوع جدیدی نیست و حتی هر بار مسابقههای تلویزیونی را تماشا کنید نیز شاهد چنین مواردی خواهید بود. اما بسیاری از افراد درخصوص این کدها شک وتردیدهایی دارند و حتی از استفاده از این موارد نگرانند. یکی از مفاهیم مرتبط با همین ستاره و مربعها که بسیاری از کاربران در مورد آن اطلاعات کافی ندارند، موضوعات مرتبط با خدمات USSD است.
شاید پیش از ورود به خدمات USSD بد نباشد اشارهای به موضوع بازاریابی شبکهای داشته باشیم. مفهومی که مدتی است داغ شده و بسیاری نیز آن را با نام نتورک مارکتینگ میشناسند. اما علت اینکه چنین فعالیتهایی از سوی برخی کاربران پس زده میشوند، مشابهتهای ضمنی این نوع فعالیت با فعالیتهای هرمی است که در ایران نیز کاملاً مغایر قانون در نظر گرفته میشود.
البته نتورک مارکتینگ از اساس تفاوتهایی با فعالیتهای هرمی دارد، اما همانطور که اشاره شد، شباهتهای ضمنی دارد. در این شیوه، یک شخص اقدام به خرید تعدادی از محصولات شرکتی مشخص میکند و در ازای آن نیز سود میگیرد. افزون بر این میتواند دیگران را نیز به این سرویس و کالای خاص دعوت کرده و در ازای این بازاریابی سود بگیرد. بدیهی است تعداد بیشتر زیرشاخه مساوی است با وضعیت سود بالاتر. بازاریابی شبکهای همیشه مورد انتقاد مراجع قانونی و اقتصادی است. اما مدتی است که شرکتهای مبتنی بر بازاریابی شبکهای میتوانند با دریافت مجوز از وزارت صنعت،معدنوتجارت به شکل قانونی فعالیت کنند. البته در صورت بروز تخلفات مجوزشان باطل میشود.
از USSD چه میدانیم؟
با این مقدمه وارد مفهوم USSD میشویم؛ همانطور که میدانیم این روزها اکثر خدمات الکترونیک به واسطه تلفنهای هوشمند و در بستر اینترنت و پیامهای کوتاه انجام میشود. اما این فضاها نیز گاهی در دسترس نیستند یا هزینهای سنگین دارند. در نتیجه برخی معتقدند استفاده از یک روش جایگزین برای دنیای تجارت الکترونیک الزامی است و از دید بسیاری از افراد این مسیر چیزی نیست به جز استفاده از خدمات USSD که در تمامی گوشیهای تلفن همراه از قدیمی تا جدید خدمات ارائه میکنند.
USSD یک پروتکل بینالمللی و مخففی است از Unstructured Supplementary Service Data به معنای ارسال پیام از طریق کد دستوری. اغلب کاربران ایرانی با کدهای دستوری آشنا هستند و حتی وقتی صحبت از کد دستوری میشود یاد کدهای دستوری اپراتورهای تلفن همراه میافتند. در این روش داده ارسالی به سرور بدون ذخیرهسازی، پاسخ داده میشود. به این روش اصطلاحاً Session- Based گویند، بدین معنی که بلافاصله پس از دریافت یک درخواست USSD از موبایل، یک ناحیه کاری توسط سرور برای درخواست رسیده ایجاد میشود و نرمافزار شروع به برقراری ارتباط با موبایل مربوطه مینماید.
بر همین اساس است که مشتریهای این نوع خدمات ابتدا با ارسال یک درخواست به شکل *…# به شبکه متصل شده و سپس برخی فهرستها یا به عبارتی پنل مدیریت را دریافت میکنند. تا این جای کار همه چیز ساده به نظر میرسد اما موضوع از دید برخی افراد نکتهسنج زمانی پیچیده میشود که در سایتهایی با چنین فعالیتهایی، میخوانیم که افراد را تشویق میکنند فعالیت شبکهای را نیز چاشنی کار خود کنند.
برای مثال یک وبسایت ایرانی در توضیح خدمات خود اشاره میکند که؛ «بعد از آموزش دیدن و استفاده از خدمات ما میتوانید در صورت رضایت ما را به دوستان خود نیز معرفی کنید تا از این خدمات بینظیر استفاده کنند، کسبوکار خود را توسعه دهند و آیندهای خوب برای خود رقم بزنند.»
روش کار این وبسایت ساده است. شما با پرداخت مبلغی، عضو یکی از سرویسهای آن میشوید. فرض کنید این سرویس برای خرید یک محصول خاصی آماده شده است. شما با گرفتن کد دستوری مربوطه منوی مربوط به آن محصول را دریافت میکنید و پس از انتخاب و پرداخت پول، آن محصول را با پیک دریافت میکنید. تا اینجای کار مشکلی احساس نمیشود.
اما مسأله زمانی آغاز میشود که بدانیم گسترش این سرویس برعهده خود مشتری گذاشته شده است. یعنی هر مشتری میتواند یک فرد جدید را عضو سرویس کند و در ازای آن درصدی از مبلغ عضویت برای او در نظر گرفته شود. نکته قابل تأملتر اینکه برای این سرویس ساده هزینه عضویت سالانه در نظر گرفته شده است. یعنی شما و زیرشاخههایتان هر سال باید مبلغی برای تمدید عضویت پرداخت کنید نه اینکه صرفاً یک بار هنگام عضویت، مجبور به پرداخت باشید.
به بیان سادهتر، سایت مذکور مشتری و مخاطب خود را ترغیب میکند که در ازای دریافت پورسانتی مشخص، اعضای جدید به سایت اضافه کند. یعنی همان فعالیت شرکتهای هرمی. سایت مذکور از همه اعضای خود نیز سالانه پول دریافت میکند.
براساس توضیحات بالا ما با تعدادی پنل ایجاد شده براساس کدهای دستوری و زیرمجموعههایی سروکار داریم که در صورت فعالیت شبکهای کاربران ایجاد میشوند. شاید به همین علت باشد که سرویسهایی اینچنینی تعداد زیادی بازاریاب دارند. این بازاریابها در نمایشگاهها یا مراکزی که فعالان حوزه فناوری نیز حضور دارند به شدت فعالند. اغلب این بازاریابان به مخاطبان میگویند که بهتر است به سامانه مذکور بپیوندند تا از محتوا و CRM آنلاین استفاده کنند و البته از پنل فروش نیز بینیاز شوند.
در واقع این روش نوعی بازاریابی نتورکی پورسانت محور است. مسأله این است که چنین روش کاری در حال ارائه سرویسی است که اساساً میتواند رایگان باشد.
در پایان ذکر این نکته لازم است که بازاریابی شبکهای با چارچوب قانونی تعریف شده در ایران پذیرفته شده است و همچنین خدمات USSD نیز رایگان شده است و ایرادی به اصل این فعالیتها به صورت جداگانه وارد نیست اما ایجاد شبهه و یادآوری فعالیت هرمیها در فضای فناوری کشور اصلاً خوشایند نخواهد بود.
منبع: انتخاب؛ ویکیپدیا؛ وبسایت راه پرداخت
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.