دوشنبه سرنوشت‌ساز برای تولید خودروهای غیراستاندارد

دوشنبه سرنوشت‌ساز برای تولید خودروهای غیراستاندارد مهدی قره‌داغلی -رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که از دوشنبه هفته آینده، این سازمان تکلیف خودرو‌ها را مشخص می‌کند تا آنهایی که همچنان امکان تولید دارند، به کارشان ادامه دهند و آنهایی که باید تولیدشان متوقف شود، دیگر تولید نشوند. نیره پیروزبخت در مراسم جهانی استاندارد اعلام کرد: […]

دوشنبه سرنوشت‌ساز برای تولید خودروهای غیراستاندارد

مهدی قره‌داغلی -رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که از دوشنبه هفته آینده، این سازمان تکلیف خودرو‌ها را مشخص می‌کند تا آنهایی که همچنان امکان تولید دارند، به کارشان ادامه دهند و آنهایی که باید تولیدشان متوقف شود، دیگر تولید نشوند.

نیره پیروزبخت در مراسم جهانی استاندارد اعلام کرد: این سازمان آخرین وضعیت گزارش رعایت استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو را به روزرسانی کرده و هرچند در این زمینه تغییر جدی رخ نداده است ولی در فرآیند‌ها تغییراتی به‌وجود آمده که می‌تواند شرایط تولید برخی خودرو‌ها را تغییر دهد.

به گفته وی، از اسفندماه سال گذشته در یک تصمیم‌گیری مقرر شد که گزارش‌های مربوط به خودروهای غیراستاندارد از سوی این سازمان دریافت شود و در نهایت با نهایی شدن بررسی‌‌ها جمع‌بندی لازم در رابطه با آنها صورت گیرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: ظرف روزهای آینده، شورای‌عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد که در این شورا مسؤولان وزارت صنعت، معدن‌وتجارت و انجمن‌های خودروسازی حضور دارند. در صورتی که در این جلسه مشخص شود خودرو یا خودروسازی نتوانسته است شرایط لازم برای تأیید استاندارد خودروهایشان را به دست بیاورند، این سازمان توقف تولید این خودرو‌ها را اعلام می‌کند.

به گفته پیروزبخت، با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی مردم حتی در صورت هرگونه فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استاندارد‌ها اعمال خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جایگاه مطلوب ایران در رده‌بندی جهانی استاندارد اظهار کرد: امروز کشور ما از بین ۱۶۳ کشور در حوزه مدیریت فنی رتبه ۲۱ را پیدا کرده و ما در آسیا در کنار کره‌جنوبی و پس از چین و ژاپن، رتبه سوم استاندارد را داریم. در کنار آن جایگاه هیأت‌مدیره ایران در عرصه جهانی نیز یک اتفاق مهم در حوزه استاندارد برای کشور به شمار می‌رود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به تلاش تحریم‌ها برای کاهش توان ایران در سطح بین‌المللی تأکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم که تحریم‌ها نباید هیچ تأثیری بر الزامات ایمنی و استانداردسازی بگذارد؛ ما در حال‌حاضر در تدوین حدود ۹۰ استاندارد بین‌المللی در حوزه‌های مانند نانو و مواد غذایی فعال هستیم و یکی دیگر از موارد در دستور کار هتل‌های بوم‌گردی ایران است.

پیروزبخت با تأکید بر این موضوع که ایران باید از استانداردهای اجباری به سمت ضوابط فنی حرکت کند، خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که در کنار استانداردهای معمول، ضوابط فنی تعیین کنیم که هدف آنها ساده‌سازی مقررات اجرایی است تا به این ترتیب شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بتوانند در کمترین زمان ممکن استانداردهای لازم را دریافت کنند.

وی در پایان صحبت‌های خود به آغاز به کار شورای فقهی سازمان استاندارد نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل که برای ما اهمیت بسیاری داشت، بحث حضور در حوزه برند حلال بود؛ با توجه به اهمیت این برند در بازارهای جهانی، ایران نیز باید در این زمینه فعال می‌شد و خوشبختانه گام‌های نخست در این حوزه برداشته شده تا در آینده بتوانیم در این زمینه نیز طرح‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

براساس استانداردهای ۸۵ گانه، خودروسازان تا ابتدای دی‌ماه سال ۹۶ باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی را اجرایی می‌کردند، وپس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه‌ شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه امسال تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش خواهد یافت. در شرایطی که صنعت خودروی کشور با مشکلات مختلفی همچون تحریم‌های بین‌المللی، کمبود نقدینگی، نرخ ارز و… درگیر است و چرخ تولید خودروسازان کشور با تولید خودروهای که به‌طور یقین با اجرای استانداردهای ۸۵گانه دیگر قادر به پاس کردن این استاندارد‌ها نمی‌باشد می‌چرخد این سؤال مطرح است که آیا به راستی سازمان استاندارد قادر به توقف خط تولید این خودرو‌ها خواهد بود؟ و مسؤولان این حوزه تبعات خروج خودروهای پرتیراژ از خط تولید را قبول می‌کنند یا نه، باید منتظر ماند و دید که دوشنبه هفته آینده چه تصمیمی گرفته می‌شود.