توسعه صنعت سنگ با احیای ستاد سنگ

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح کرد توسعه صنعت سنگ با احیای ستاد سنگ محمد قره‌داغلی -رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: میانگین جهانی استخراج سنگ از ذخایر معدنی بالای پنج درصد است در صورتی که این شاخص در کشور ایران کمتر از یک […]

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح کرد

توسعه صنعت سنگ با احیای ستاد سنگ

محمد قره‌داغلی -رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: میانگین جهانی استخراج سنگ از ذخایر معدنی بالای پنج درصد است در صورتی که این شاخص در کشور ایران کمتر از یک درصد است.

بهرام شکوری در مراسم افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران(محلات- نیمور) افزود: باید کار پژوهشی درخصوص صنعت سنگ انجام شود تا با ریشه‌یابی مناسب، تکلیف مجلس در قانون‌گذاری و دولت در سیاست‌گذاری مشخص شود تا بتوان از ذخایر کشور به نحو مطلوب در جهت ایجاد اشتغال و ارزآوری استفاده کرد.

 رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: ستاد سنگ کشور بایستی احیاء شود تا صنعت سنگ توسعه یابد و در این راستا باید بخش دولتی به کمک بخش خصوصی آمده و کمک و مشورت لازم را انجام دهد.

شکوری ادامه داد: تولید سنگ دنیا ۱۴۰ میلیون تن است که سهم کشورهایی مثل چین، هند، ایران و برزیل در این تولید ۷۰ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم تجارت سنگ در دنیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۷ میلیارد دلار بوده است، افزود: سهم ایتالیا از این مبلغ ۱۳٫۵ درصد، ترکیه ۱۲٫۱ درصد، هند ۱۰٫۸ درصد، برزیل هفت درصد و ایران ۱٫۱دهم درصد است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان داشت: میزان ذخایر سنگ ایران، ۳٫۴ میلیون تن است که با این میزان می‌توان ۲۰ درصد سهم تجارت سنگ را از آن خود کرد و اشتغال و ارزآوری خوبی را ایجاد کرد.

شکوری با تصریح به این موضوع که میزان ضایعات استخراج سنگ از معادن کاهش داشته است، افزود: با توجه به اینکه امروز تولید منهای ضایعات مدنظر قرار دارد، باید ضایعات را به صفر برسد.

وی بیان کرد: از طرفی بسیاری از شرکت‌ها از ضایعات سنگ در پیکرتراشی و تولید برخی محصولات استفاده می‌کنند.

شکوری ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از ۱۵ میلیون تن سنگ‌ تولیدی سالیانه در ایران، در داخل کشور فرآوری می‌شود و در نهایت نزدیک ۱۰ درصد آن به صورت سنگ‌کوپ یا فرآوری شده صادر می‌شود در نتیجه ایران در تولید سنگ‌کوپ سهم اندکی دارد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به سهم تولید و صادرات برخی کشورهای دنیا، اظهار کرد: هند دومین تولیدکننده سنگ دنیاست و ۳۰ درصد سنگ خود را به صورت کوپ و همین میزان را فرآوری شده صادر می‌کند و ایتالیا نیز با داشتن ذخایر سنگی، ۲۲ درصد تولید خود را به صورت سنگ کوپ و ۶۰ درصد را فرآوری شده صادر می‌کند.

شکوری اضافه کرد: با توجه به عملکرد خوب این کشور‌ها در حوزه صادرات باید بررسی‌هایی توسط کارشناسان صورت گیرد تا با رفع مشکلات، میزان صادرات در ایران نیز افزایش پیدا کند.

همچنین در این مراسم ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ ایران گفت: انجمن سنگ صددرصد حامی فرآوری و ایجاد ارزش‌افزوده است، اما خام‌فروشی را مذموم نمی‌داند که البته این بدان معنا نیست که کسانی که چنین عقیده‌ای دارند، تعصب و عِرق ملی ندارند.

شفیعی با بیان اینکه مخالفت با افزایش ارزش‌افزوده در صنعت سنگ، خلاف عقل و ارزش‌های کشور است، افزود: خام‌فروشی مطلق قطعاً مذموم نیست، اما در تصمیم‌گیری‌ها باید به میزان ذخایر، بهره‌وری و تغییرات تکنولوژی توجه کرد.

وی با بیان اینکه آمار تولید ۱۵ میلیون تن سنگ در کشور، مربوط به سال‌های قبل است، چراکه تولید سنگ در سال ۹۷ در کشور ۱۰٫۵ میلیون تن بوده است، گفت: غالب سنگ‌بری‌های کشور و حتی سنگ‌بری‌های محلات با انبار‌ها و کارخانه‌های مملو از سنگ بریده مواجهند و این شرایط حاصل رکود ۵۷ درصدی صنعت ساختمان و ساخت‌وساز است که عدم تقاضا را به بازار تحمیل کرده است.

در ادامه محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در این مراسم اذعان داشت: معادن و صنایع سنگ در کشور یک ثروت است و بیشترین موضوع به سیاست‌گذاری‌های این حوزه باز می‌گردد که در آن باید نظرات کارشناسی اعمال شود.

بهرامن افزود: در سیاست‌گذاری‌ها باید راه و اصول براساس آینده‌نگری و آینده‌پژوهی صورت پذیرد و باید نگاه ما به سوی آینده باشد و انجمن سنگ نیز نباید از این مسأله دور باشد.

وی بیان کرد: سهم بخش معدن در کشور چیزی نیست که بگوییم به چند کارخانه محدود می‌باشد و ممکن است تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی به سرمایه‌های کشور در این حوزه لطمه وارد سازد.

رئیس خانه معدن ایران خاطر نشان کرد: شهرستان محلات استان مرکزی در بحث سنگ تراورتن برند است و باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد، صنعت سنگ در نیمور محلات یک ظرفیت استثنایی است. موضوع آینده پژوهی را باید در نسل آینده در تمام حوزه‌ها نهادینه کنیم.