سقوط آزاد شاخص بورس پایتخت!

با ریزش ۶ هزار و ۴۴۰ واحدی رخ داد سقوط آزاد شاخص بورس پایتخت! گروه بانک، بیمه، بورس- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(سه‌شنبه) با ریزش شش‌هزار و ۴۴۰ واحدی به رقم ۳۱۴ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، […]

با ریزش ۶ هزار و ۴۴۰ واحدی رخ داد

سقوط آزاد شاخص بورس پایتخت!

گروه بانک، بیمه، بورس- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(سه‌شنبه) با ریزش شش‌هزار و ۴۴۰ واحدی به رقم ۳۱۴ هزار و ۴۶۹ واحد رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز امروز دو هزار و ۴۲۲ واحد کاهش یافته و به رقم ۹۳ هزار و ۵۵ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران در این روز به بیش از یک میلیون و ۱۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. معامله‌گران در بورس اوراق بهادر تهران بیش از ۴٫۹ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۲ هزار معامله و به ارزش دوهزار و ۹۵ میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای قرمزپوش

در این روز عمده نمادهای مهم بورسی قرمزپوش بوده و در کاهش شاخص کل مؤثر بوده‌اند که از مهم‌ترین این نماد‌ها می‌توان به نماد بانک‌ملت، گروه مپنا، فولادمبارکه، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری امید، توسعه معادن و فلزات، خدمات انفورماتیک اشاره کرد. شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۷۳۰ واحد افت کرده و به رقم ۸۴ هزار و ۵۲۰ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۶۲۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۶۲ هزار و ۲۹۱ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با کاهش هشت‌هزار و ۷۷۹ واحد به رقم ۳۶۴ هزار و ۷۸۱ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با کاهش پنج هزار و ۱۲۲ واحد به رقم ۲۲۶ هزار و ۶۵۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۱۱ هزار و ۱۱۳ واحد به رقم ۶۴۸ هزار واحد رسید.

نمادهای پربیننده

نمادهای پربیننده بورس، مربوط به بانک‌ملت به قیمت هر سهم شش هزار و ۱۴۴ ریال، بانک‌تجارت ۴۹۴ ریال، بانک صادرات ۵۸۶ ریال، سایپا، بانک اقتصاد نوین چهارهزار و ۱۸۵ ریال، شرکت سرمایه‌گذاری البرز و ایران خودرو بوده‌اند.

کاهش ۹۰ واحد فرابورس

در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل ۹۰ واحد کاهش یافته و به رقم چهارهزار و ۱۲۱ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۳۴ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس بیش از ۲٫۲ میلیارد سهام، ‌حق‌تقدم و اوراق مالی به ارزش ۱۲۹۷ میلیارد تومان و در قالب ۲۶۴ هزار نوبت معامله دادوستد کردند. نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، میدکو و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک‌دی، سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، داروسازی آوه‌سینا، تولید و صادرات ریشمک و بیمه دی بوده‌اند.

توقف و بازگشایی نمادها

با پیام ناظر بازار، برخی نماد‌ها بازگشایی شده و برخی نماد‌ها متوقف شده‌اند که در این زمینه می‌توان به بازگشایی نماد معاملاتی پاکشو مربوط به گروه صنعتی پاکشو اشاره کرد. توقف نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف روی داد. بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سیمان قاین، بازگشایی نماد شرکت قند ثابت خراسان، داروسازی رازک و بیمه آسیا روی داد. توقف نماد صنایع کاغذسازی کاوه، توقف نماد گروه خودروسازی بهمن به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف روی داد.