رئیس ایمیدرو

توسعه زیرساخت بدون مشارکت بخش‌خصوصی محقق نمی‌شود

گروه زمین‌ومعدن – سنگان خواف بزرگ‌ترین معادن کشور را با سهم 23 درصدی از سنگ‌آهن و زنجیره فولاد کشور را در خود جای داده و به عسلویه شرق کشور مشهور است. ذخایر زمین‌شناسی این معادن به عنوان ثروتی بزرگ در جهان هم‌اکنون یک میلیارد و 200 میلیون تن است که انتقال کنسانتره و گندله تولیدی در این منطقه برای تولیدکنندگان فولاد نیازمند ایجاد شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی می‌باشد که طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی برای توسعه این منطقه در نظر گرفته شده که در همین راستا خداداد غریب‌پور، رئیس هیأت عامل ایمیدرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط دوم مسیر سنگان- خواف- رشتخوار- تربت حیدریه گفت: علاوه بر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه زیرساخت‌ها را نیز انجام می‌دهد و توسعه زیرساخت‌ها، بدون مشارکت بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

غریب‌پور با اشاره به اینکه معادن سنگان برنامه ایجاد ظرفیت تولید 17.5 میلیون کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ‌آهن را در دست اجرا دارد، افزود: با توجه به اهمیت این موضوع انتقال تولیدات معادن سنگان به کارخانه‌های فولاد در کشور، نیازمند توسعه زیرساخت در ناحیه سنگان است در همین راستا قطعه یک و 10 مسیر فوق وارد عملیات اجرایی شده است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو پیش‌بینی کرد که مسیر سنگان به تربت‌حیدریه تا 40 ماه به اتمام برسد و ارزش کل سرمایه‌گذاری مسیر 151 کیلومتری را 866 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: منابع دولت محدود است اما با مشارکت شرکت‌های حاضر در سنگان می‌توان اهداف زیرساختی منطقه را عملی کرد.

غریب‌پور با اشاره به اینکه احداث این مسیر منافع چندوجهی برای توسعه منطقه، توسعه صنایع معدنی و اشتغال دارد تأکید کرد: توسعه زمانی محقق می‌شود که رضایت مردم منطقه در آن باشد از این‌رو احداث خط دوم مسیر سنگان تربت‌حیدریه گامی در جهت این هدف محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه مذاکراتی با وزارت راه مبنی بر مشارکت در ساخت طرح فرودگاه سنگان داشته‌ایم اظهار کرد: همچنین با همکاری راه‌آهن درصدد طراحی خط آهن 800 کیلومتری سنگان بافق هستیم تا بخشی از سنگ‌آهن سنگان از طریق خط آهن حمل شود.

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت خاطر نشان کرد: دولت به تنهایی قادر به سرمایه‌گذاری برای توسعه نیست و در این میان حضور بخش خصوصی نقش ویژه‌ای دارد.

از سوی دیگر خیرا...خادمی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی ابتدا با تشکر از مشارکت 50درصدی ایمیدرو در سرمایه‌گذاری پروژه، گفت: امیدواریم پیمانکاران پروژه نیز در زمان مقرر طرح را به آسمان برسانند.

مسیر پروژه151 کیلومتری سنگان- خواف- رشتخوار- تربت‌حیدریه در 10 قطعه تعریف شده که قطعات 10 (تربت حیدریه) و یک (سنگان) به طول 16 کیلومتر آغاز شد.

سال گذشته نیز 20 کیلومتر از این مسیر افتتاح شده بود و بدین ترتیب 131 کیلومتر از پروژه در 40 ماه آینده تکمیل خواهد شد.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد