حضور فعال بخش‌خصوصی ایران در پروژه‌های آب و برق تاجیکستان

وزیر نیرو خبر داد حضور فعال بخش‌خصوصی ایران در پروژه‌های آب و برق تاجیکستان  گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی ایران هم در بخش انرژی و هم در بخش آب حضور فعالی در کشور تاجیکستان دارد، گفت: همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران درصدد فراهم کردن زمینه‌های […]

وزیر نیرو خبر داد

حضور فعال بخش‌خصوصی ایران در پروژه‌های آب و برق تاجیکستان 

گروه انرژی- وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی ایران هم در بخش انرژی و هم در بخش آب حضور فعالی در کشور تاجیکستان دارد، گفت: همزمان با برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران درصدد فراهم کردن زمینه‌های متنوع‌تری برای همکاری‌های اقتصادی هستیم.

رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاح سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان گفت: این اجلاس با حضور وزیر آب و انرژی تاجیکستان و هیأت بلندپایه‌ای از معاونان بانک‌مرکزی، وزارت حمل‌ونقل، انرژی، آموزش و پرورش و… در تهران در حال برگزاری است تا مسائل گذشته و برخی مشکلاتی که در پروژه‌های در دست انجام وجود دارد حل‌وفصل شود.

وی با تأکید بر اینکه در تلاش برای گشایش پرونده‌های جدید همکاری‌‌های اقتصادی به ویژه در بحث خدمات فنی و مهندسی هستیم، عنوان کرد: بخش‌خصوصی ایران هم در بخش انرژی و هم در بخش آب حضور فعالی در کشور تاجیکستان دارد و پنج کمیته در حاشیه برگزاری کمیسیون مشترک به بررسی پروژه‌های میان دو کشور خواهند پرداخت.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بازدیدهای مهمی ‌برای هیأت تاجیکستانی در بخش آب و برق ترتیب داده شده است، گفت: علاوه بر این وزیر آب و انرژی تاجیکستان دعوت جمهوری‌اسلامی‌ را برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب پذیرفته است.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان افزود: اجلاس شورای حکام این مرکز نیز پنجشنبه این هفته در تهران با حضور وزرا و مقامات ۱۵ کشور و حدود ۱۰ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل می‌شود که وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تاجیکستان از بالاترین پتانسیل تولید انرژی برق‌آبی در دنیا برخوردار است، گفت: با اینکه این کشور دارای وسعت کوچکی است، حدود ۱۵ درصد ذخایر برق‌آبی دنیا در این کشور نهفته است. بدین منظور این مهم سرمایه‌گذاری بالایی را به لحاظ دانش فنی و حضور شرکت‌ها برای احداث پروژه‌های بزرگ می‌طلبد.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بزرگی از جمله سد و نیروگاه «راغون» حضور فعالی دارند که دولت تاجیکستان نیز رضایت بسیار بالایی از عملکرد شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های این کشور داشته است.

وزیر نیرو تأکید کرد: حجم و سطح روابط موجود به هیچ وجه متناسب این ظرفیت‌ها و اراده سیاسی رهبران دو کشور نیست. بنابراین در کمیسیون مشترک و این اجلاس در تلاشیم تا بتوانیم زمینه‌های متنوع‌تری را برای همکاری‌های اقتصادی فراهم کنیم.

بررسی افزایش همکاریهای ایران و تاجیکستان

همچنین در ادامه وزیر آب و انرژی تاجیکستان با تأکید بر اینکه از فعالیت شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در اجرای پروژه‌های کشورمان بسیار خرسند و راضی هستیم، گفت: مقرر شده است همزمان با برگزاری اجلاس سیزدهم پروژه‌های میان دو کشور و روند افزایش همکاریهای ایران و تاجیکستان مورد بررسی قرار گیرد.

عثمان‌علی عثمان‌زاده گفت: یکی از پروژه‌های بسیار موفقی که در چند سال اخیر توسط شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان به نتیجه رسیده مربوط به نیروگاه برق‌آبی «سنگ‌توده ۲» است که با ظرفیت ۲۲۰ مگاوات در حال بهره‌برداری است و در فصل زمستان این نیروگاه نقش مؤثری در تأمین برق مورد نیاز مردم تاجیکستان دارد.

وزیر آب و انرژی تاجیکستان افزود: در این پروژه برخی مسائل مالی و خرید برق از طرف شرکت تاجیکی مورد بحث است که مسائل مرتبط با این مسأله در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عثمان‌زاده با اشاره به اینکه کارهای اساسی ساخت تونل استقلال تاجیکستان از طریق شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده است، گفت: برای تکمیل این پروژه اقداماتی از قبیل سیستم‌های روشنایی، تهویه، اطفای حریق و… باقی مانده است که این موضوع نیز در کمیسیون سیزدهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های ایرانی پروژه‌های متعددی را در تاجیکستان انجام داده‌اند، عنوان کرد: در حال‌حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در پروژه «راغون» به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی تاجیکستان فعالیت دارند که از فعالیت این شرکت‌ها در تاجیکستان بسیار خرسند و راضی هستیم.