طرح‌های توسعه پالایشگاهی، کانال صادرات بنزین را احیاء کرد

طرح‌های توسعه پالایشگاهی، کانال صادرات بنزین را احیاء کرد تکمیل و بهره‌برداری ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا، اجرا و تکمیل طرح‌های مهم توسعه پالایشگاهی کشور در سال‌های اخیر و به دنبال آن، تولید و توزیع سراسری سوخت پاک در کشور از جمله مهم‌ترین اقدام‌های دولت در سال‌های اخیر برای توسعه صنایع پالایشی […]

طرح‌های توسعه پالایشگاهی، کانال صادرات بنزین را احیاء کرد

تکمیل و بهره‌برداری ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا، اجرا و تکمیل طرح‌های مهم توسعه پالایشگاهی کشور در سال‌های اخیر و به دنبال آن، تولید و توزیع سراسری سوخت پاک در کشور از جمله مهم‌ترین اقدام‌های دولت در سال‌های اخیر برای توسعه صنایع پالایشی بوده است که کشور را از یک واردکننده بنزین به بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین اوپک تبدیل کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، صنعت پالایش کشور در طول سال‌های گذشته مسیر پرفرازونشیبی را طی کرده است؛ اقدام‌های دولت برای افزایش کمی‌و کیفی فرآورده‌های تولیدی و به سرانجام رسیدن طرح‌های توسعه پالایشگاهی در کشور در دولت یازدهم و دوازدهم در حالی اجرا شد که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو بود، اما با وجود همه فشارهای خارجی علیه کشور و کارشکنی‌های داخلی، صنعت پالایش کشور مسیر روبه رشد خود را بی‌هیاهو طی کرد تا جایی که علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌تازگی اعلام کرد: کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در منطقه، نخستین تولیدکننده بنزین و دومین تولیدکننده نفت گاز در اوپک است؛ هم‌اکنون امکان ظرفیت تولید روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور وجود دارد و به‌طور میانگین روزانه ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود. این رقم بالاترین رقم تولید فرآورده بنزین در میان کشورهای عضو اوپک است، در حالی که بنا به آمار در سال ۹۱ میزان تولید بنزین کشور به‌طور میانگین روزانه ۵۱ میلیون لیتر بوده و سوخت یورو در کشور تولید نمی‌شده است و افزون بر آن، روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می‌شده است، اما امروز نه‌تنها در تولید و تأمین بنزین کشور خودکفا شده‌ایم، بلکه امکان صادرات سوخت در رقمی‌به مراتب بیش از رقم واردات آن در سال‌های گذشته در کشور وجود دارد.

تولید بنزین و نفت گاز یورو در کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور برای نخستین بار در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاد؛ رویدادی که به جرأت می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه صنایع پالایشی کشور نام برد. تولید و توزیع سراسری سوخت پاک نه‌تنها به اذعان آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست و اداره هواشناسی کل کشور منجر به افزایش تعداد روزهای هوای پاک در کشور شد، بلکه مسؤولان سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست در اظهارنظرهایی متعدد از نقش وزارت نفت در افزایش کیفیت سوخت تشکر و تأکید کردند وزارت نفت در این میان رسالت و مسؤولیت خود را تمام و کمال به سرانجام رسانده است و پس از این خودروسازان و دیگر نهادهای دست‌اندرکار باید وظایف خود را در این حیطه به انجام رسانند.

توزیع گازوئیل و بنزین پاک برای نخستین بار در سال ۹۱ و ۹۲ در کشور روی داد، اما متوقف نماند و رفته رفته توزیع این فرآورده‌ها با استاندارد یورو۴ در کلانشهرها و شهرهای کشور پوششی سراسری به خود گرفت. افزایش کیفیت سوخت در کشور در شرایطی اتفاق افتاد که میزان گوگرد فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور تا پیش از آن حدود ۱۰ هزار پی‌پی‌ام بود و به کمترین حد ممکن رسید. نگاهی آماری به اعداد و ارقام تولید فرآورده کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۹۲ تا شش ماه نخست سال ۹۷ تولید روزانه بنزین یورو در کشور با رشد ۷٫۵ برابری از ۳٫۳ میلیون لیتر به ۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است، همچنین در این مدت میزان تولید نفت‌گاز یورو در کشور از پنج میلیون لیتر در روز در سال ۹۲ به ۲۵٫۱ میلیون لیتر در روز در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ رسیده است که نشان از رشد پنج برابری تولید این فرآورده باارزش در پالایشگاه‌های کشور دارد.

تازه‌ترین اظهارنظرهای معاون وزیر نفت در امور پالایشی مبنی بر این است که با افزایش سطح تولید نفت‌گاز یورو در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به روزانه ۱۵ میلیون لیتر (حدود چهار پی‌پی‌ام) و در پالایشگاه اصفهان به روزانه ۲۰ میلیون لیتر، میزان نفت گاز تولیدی یورو کشور (گوگرد کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام) تا پایان سال ۹۸ به روزانه ۷۳ میلیون لیتر خواهد رسید. پالایشگاه امام خمینی‌(ره) شازند با روزانه ۱۱ میلیون لیتر، تهران با روزانه هفت میلیون لیتر و لاوان با ۲٫۵ میلیون لیتر نیز در تولید نفت‌گاز یورو کشور نقش مهمی‌دارند.

صادق‌آبادی همچنین در مهرماه امسال درباره میزان تولید بنزین در کشور گفته بود: در مجموع به‌طور میانگین روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین باکیفیت استاندارد یورو در کشور تولید می‌شود که به لحاظ آلایندگی‌ها (الفین، آروماتیک، بنزن و گوگرد) در کیفیت کاملا استاندارد قرار دارد که از این میان روزانه ۴۵ میلیون لیتر سهم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، ۱۷ میلیون لیتر سهم پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، ۱۲ میلیون لیتر سهم پالایشگاه اصفهان، ۱۲ میلیون لیتر سهم پالایشگاه بندرعباس، سه میلیون لیتر سهم پالایشگاه تبریز و نزدیک به سه میلیون لیتر سهم پالایشگاه لاوان است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا که می‌توان آن را به لحاظ استفاده از توانمندی متخصصان داخلی در اجرا و استفاده از تجهیزات تولید داخل، ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور دانست، روزانه با پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی باارزش میدان مشترک پارس‌جنوبی و تبدیل آن به فرآورده‌های سبک و باکیفیت، کشور را در مسیر خودکفایی در تأمین بنزین قرار داده است.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد. فاز سوم این پالایشگاه در دی‌ماه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در این پالایشگاه، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های باکیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد. هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو۵ در این پالایشگاه عظیم ملی تولید می‌شود.

این درحالی است که صنعت پالایش کشور تجربه‌های موفقی در در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، بندرعباس، اصفهان، تهران، لاوان، آبادان در تولید بنزین با کیفیت و افزایش ظرفیت شاهد بوده است.