مصاف با قائله‌ای که طبیعت راه انداخت

سیلی سیلبر گوش سیستانی‌ها مصاف با قائله‌ای که طبیعت راه انداخت گروه انرژی- بازهم سایه سیل با ابعاد وسیع‌تری مقابل سازمان‌های مدیریت بحران و وزارت نیرو قد علم کرد. با گذشت قریب به ۹ ماه از ورود سامانه بارشی در اوایل سال‌جاری به استان‌های جنوب و جنوب‌غرب و خسارات جانی و مالی فراوانی که در […]

سیلی سیلبر گوش سیستانی‌ها

مصاف با قائله‌ای که طبیعت راه انداخت

گروه انرژی- بازهم سایه سیل با ابعاد وسیعتری مقابل سازمان‌های مدیریت بحران و وزارت نیرو قد علم کرد.

با گذشت قریب به ۹ ماه از ورود سامانه بارشی در اوایل سال‌جاری به استان‌های جنوب و جنوب‌غرب و خسارات جانی و مالی فراوانی که در پی آن به کشور وارد شد، حال این اتفاق با ابعاد فاجعه‌آمیزتری درحال تکرار است. از شامگاه پنجشنبه گذشته بارش باران‌های سیل‌آسا در جنوب شرق کشور استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت‌تأثیر قرار داده و منجر به جاری شدن سیلاب در این مناطق شده است.

این سیلاب‌ها در سیستان‌وبلوچستان روی دیگری از خود را به معرض نمایش گذاشته اند. مردم این استان درحالی زیر یوغ امواج سیلاب گرفتار شده‌اند که براساس آمار واصله آب حدود ۲۰۰ روستا و برق ۱۱۰ روستا قطع شده که به دنبال آن راه‌های ارتباطی ۵۰۰ روستا نیز به زیر آب رفته است.

فارغ از ترس آوار شدن دیوار و سقف خانه‌ها بر سر مردم و غرق شدن در امواج سیل باید یک نگرانی دیگر را به این سیاهه اضافه کرد؛ حمله گاندو‌ها به مردم.

اداره‌کل حفاظت محیطزیست سیستان‌وبلوچستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلاب به وجود آمده در جنوب این استان احتمال خروج تمساح‌ پوزه کوتاه (گاندو) از برکه وجود دارد که مردم باید به شدت مراقب حمله آنها باشند.

در این اطلاعیه تأکید شده است که مردم نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده است ، جداً خودداری شود.

شرایط در استان سیستان‌وبلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده است و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

شرایط بحرانی‌تر می‌شود

شرایط هر لحظه بحرانی‌تر می‌شود، امروز سامانه بارشی جدید جنوب سیستان‌وبلوچستان را فرا خواهد گرفت.

 رئیس گروه پیشبینی و هشدار هواشناسی سیستان‌وبلوچستان گفت: یه سامانه بارشی کم دامنه از اواخر وقت سه‌شنبه مناطق جنوبی استان را فرا می‌گیرد.

علی ملاشاهی با اشاره به صدور اطلاعیه جوی شماره ۴۵ این اداره کل به ایسنا گفت: فعالیت این سامانه بیشتر بر روی دریای عمان است اما برخی نواحی ساحلی و ارتفاعات جنوب غربی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه رگبار باران در این مناطق سبب جاری شدن روان آب می‌شود، افزود: با توجه به مواج شدن هم زمان دریا توصیه می‌شود از تردد شناورهای کوچک صیادی و تفریحی به دریا خودداری شود و بالگردهای امدادی در مناطق سیلزده جوانب احتیاط را رعایت کنند.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: فعالیت این موج کم دامنه، کوتاه است و انتظار می‌رود بعدازظهر چهارشنبه از استان خارج شود.

 

ملاشاهی در بخش دیگری به وزش باد شدید با سرعت ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت در شمال، مرز شرقی، برخی نواحی مرکزی، نوار غربی و سواحل استان اشاره کرد و گفت: با توجه به شمالی بودن جریانات انتظار می‌رود سرمای هوا در سطح استان و مناطق سیلزده افزایش یابد.

این درحالی است که نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی ‌با اشاره به مشکلاتی که در پی سیل در سیستان‌وبلوچستان رخ داده ضمن اشاره به این که بسیاری از روستاها به زیر آب رفتند گفت: ۵۰۰ روستا، شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند.

روستاها زیر آب رفتند

 محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی‌در تذکری شفاهی خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و راه گفت: ۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای سیستان‌وبلوچستان زیر آب رفتند و امکانات محلی پاسخگوی این مشکلات نیست. دولت باید موضوع را پیگیری کند و به مشکل مردم در ایام سیل و خسارت توجه شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه راه سیستان‌وبلوچستان از وزارت راه خواست تا مشکلات جاده‌ای این استان را برطرف کند و خطاب به وزیر نفت گفت: در برخی از شهرستان‌های استان درجه هوا به زیر صفر هم آمده متأسفانه نفت سفید، گازوئیل و بنزین به موقع به دست شهروندان نمی‌رسد. لازم است وزیر نفت به این مهم توجه کند.

خسارت حادثه‌دیدگان پرداخت می‌شود

سخنگوی دولت نیز روز گذشته در این خصوص اظهار نظر کرد: پنج نفر ناپدید شدند، اما در حادثه سیل سیستان‌وبلوچستان یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته علی ربیعی روز دوشنبه(گذشته) وسایل و کمک‌ها بیش از گذشته به منطقه وارد شده است و قطعی برق‌ها در روستاها در حال وصل شدن است و خودروهای زیادی رهاسازی شده‌اند و منتظریم که سطح آب هم در برخی از مناطق پایین‌تر آید تا رسیدگی‌های دیگری هم انجام شود؛ البته حتماً خسارات ناشی از سیل به حادثه‌دیدگان پرداخت می‌شود و تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین مدت مردم به زندگی عادی بازگردد.

ایسنا دراین خصوص نوشت؛ کمبود تجهیزات امدادی و نیروی انسانی هلال‌احمر در سیستان‌وبلوچستان احساس می‌شود، مردم مناطق سیل زده مانده‌اند تک و تنها و با دست خالی در حال کمک‌رسانی به هم هستند.

اهالی مجموعه روستاهای دلگان از توابع دشتیاری چابهار گفته‌اند بیشترین خسارت سیل به ۱۰۰ روستای این منطقه وارد شده و نتیجه آن شده که مردم این مناطق دسترسی به راه و آب خوردن نداشته باشند.

آنها گفته‌اند هنوز پس از سه روز از وقوع سیل هیچ کمکی به آنان نشده و تنها یک بالگرد برای انتقال یک بیمار دیالیزی به این منطقه آمده است.

دراین اوضاع بد نیست از مسؤولان وزارت نیروبه عنوان ارگانی مسوول در مدیریت سیلابها  پرسیده شود که ناکنون چه اقداماتی در موضوع مذکور انجام داده اند. 

ذکر این نکته خالی از لطف نخواهد بود که از قبل جاری شدن سیلی که اوایل سال‌جاری استان‌های مختلف کشور را در نوردید، نزدیک به چهار میلیارد دلار خسارت به ایران وارد شد پرواضح است برای جلوگیری از خسارات اینچنینی در حوادث مشابه برنامه‌ریزی‌های خاص و مدونی توسط مدیران ذی‌ربط اتخاذ شود. این در شرایطی است که هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت و تعداد کشته شدگان وقوع سیل در سیستان‌وبلوچستان در دسترس نیست. حال باید منتظر ماند و دید که سازمان‌های مسؤول چگونه به مصاف این قائله ای که طبیعت به راه انداخته خواهند رفت و آیا پس از فیصله دادن این جریان برای مهار اتفاقات مشابه در آینده راهکاری بلند مدت و تضمین شده و همچنین ممانعت از متحمل شدن خسارات جانی و مالی ارائه خواهند کرد؟