شرکت‌های فولادی ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهند

رئیس هیأت عامل ایمیدرو شرکت‌های فولادی ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهند گروه زمین‌ومعدن – رئیس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تأکید بر راه‌اندازی انجمن قطعه‌سازان فولاد و پیشتازی این انجمن در برگزاری همایش و نمایشگاه، گفت: ایجاد ساختار ساخت داخل با تمرکز بر رویکرد بومی‌سازی در شمار برنامه‌های شرکت‌های فولادی قرار بگیرد. خداداد غریب‌پوردر جشنواره […]

رئیس هیأت عامل ایمیدرو

شرکت‌های فولادی ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهند

گروه زمین‌ومعدن – رئیس هیأت عامل ایمیدرو ضمن تأکید بر راه‌اندازی انجمن قطعه‌سازان فولاد و پیشتازی این انجمن در برگزاری همایش و نمایشگاه، گفت: ایجاد ساختار ساخت داخل با تمرکز بر رویکرد بومی‌سازی در شمار برنامه‌های شرکت‌های فولادی قرار بگیرد.

خداداد غریبپوردر جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال‌حاضر تولید فولاد به ۲۸ میلیون تن در سال رسیده، افزود: بیش از ۷۵ درصد توانمندی فولاد کشور در ظرف ۲۰ سال اخیر محقق شده و این روند در چارچوب افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ تداوم دارد.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت با بیان اینکه در بعد دانش فنی، ماشینآلات و تجهیزات نیاز به توسعه امور و ایجاد ساختار داریم تصریح کرد: بومی‌سازی چرخه فولاد در کشور به اولویت‌های وزارت صنعت،معدن‌ودولت و نظام تبدیل شده است. در این زمینه میز ساخت داخل در سازمان ایمیدرو تشکیل شده است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه توسعه برنامه‌های تحقیقاتی موجب شد تا امروز ۹۵ درصد آب در صنعت فولاد بازیافت و تولید گازهای گلخانه‌ای این صنعت کاهش بیابد، گفت: پیش از این تولیدکنندگان اطلاعات دقیقی از ظرفیت‌های قطعه‌سازان در بخش تجهیزات و ماشینآلات نداشتند اما تهیه اطلس ملی فولاد در سال گذشته، کمک کرد تا به اطلاعات این حوزه دست پیدا کنیم.

غریبپور با بیان اینکه تمامی‌اطلاعات از تأمین‌کنندگان قطعات را در اختیار نداریم، اظهار کرد: به عنوان مثال قطعه‌ای در کشور ساخته می‌شود و همان قطعه در نقطه دیگری از کشور وارد می‌شود. با این حال دغدغه برای رفع این چالش، باعث شده است تا همگرایی بین تولیدکنندگان قطعه و شرکت‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط مؤثر بین قطعه‌سازان و شرکت‌های فولادی، گفت: بومی‌سازی راه جدیدی است و نیازها و مسیر آن هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. اما مهم است که راه را آغاز کرده‌ایم.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای به بومی‌سازی توجه ویژه کرده است، گفت: این سازمان نخستین مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان را – با همراهی معاونت علمی‌ ریاست‌جمهوری و دانشگاه‌ها که به صورت استارت‌آپ خواهد بود-، راه‌اندازی خواهد کرد.

غریبپور ضمن اعلام اینکه قطعه‌سازان می‌توانند در تولید دانش، مجموعه‌های فولادی را همراهی کنند، عنوان کرد: شرکت‌های فولادی ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان را پوشش دهند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه اقتصادی دیجیتال معاونت علمی‌ و فناوری ریاستجمهوری، دانشگاه تهران و فولادمبارکه بیان داشت: ارزش این تفاهم‌نامه ۵۰۰ میلیون یورو بوده که در قالب تأمین نیاز تولید و تأمین‌کنندگان فولاد، فولادسازان بوده در واقع بستری برای بومی‌سازی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت نقش خود را در حوزه بومی‌سازی به عنوان تسهیلگر ایفاء خواهد کرد، گفت: اکنون میزان ارزبری صنعت فولاد به ازای هرتن ۸۰ دلار است و باید با سیاست تشویقی برای شرکت‌های تولیدکننده، قطعه‌سازان در ساخت قطعات بومی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز دانشگاه‌هایی که ارتباط بیشتری با صنعت دارند، میزان ارزبری را کاهش داد که این مهم در آمارهای سالیانه روند نزولی تا مرحله صفر رسیدن ادامه یابد.

همچنین سورنا ستاری، معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه وارد کردن خط تولید از خارج و ماشین‌آلات آن نیاز به دانشگاه ندارد و نام آن «صنعت» نیست، گفت: به این روند می‌توانیم «کارخانه» بگوییم که از آن محصول خارج می‌شود ولی نیاز به دانشگاه ندارد فقط چند تکنیسین می‌خواهد که اگر قطعه‌ای خراب شد، همان را وارد و تعویض کند.

وی افزود: اگر قرار است میان دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار شود، باید این کارخانه جمع‌آوری شود و پیش از آن هم باید تفکر آن را جمع کنیم. وقتی درباره صنعت صحبت می‌کنیم باید خط تولید را در داخل راه‌اندازی کنیم.

معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در پژوهش است و از پژوهش‌های دولتی، محصول بیرون نمی‌آید، اظهار داشت: دولت فقط می‌تواند زیرساخت پژوهش را فراهم کند. تا زمانی که پول بخش‌خصوصی وارد پژوهش نشود، به محصول صنعتی دست نخواهیم یافت. ماهیت دولت‌ها این است که سرمایه‌گذاری دولت در پژوهش نتیجه نمی‌دهد.

ستاری یادآور شد: بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها هستند. از هیچ دانشگاهی، واکسن و دارو بیرون نمی‌آید بلکه شرکت‌ها آن را می‌سازند. دانشگاه فقط محلی برای انجام پژوهش‌ها و تولید دانش است ضمن اینکه دانشگاه‌های ما هم به این نتیجه رسیده‌اند که با پول دولت، سقف آرزوهایشان محدود است مثل ما کارمندان دولت که سقف آرزوهایمان کوتاه است و باید درآمد خود را از محل پژوهش به دست بیاوریم؛ سرمایه‌گذاری را هم باید بخش‌خصوصی انجام دهد نه دولت.

وی با تأکید بر اینکه ۴۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، گفت: ۱۱۰ سال فروش نفت در کشور به ما یاد داد که همه چیز حتی دانش و تکنولوژی نیز خریدنی است درحالی‌که این اشتباه بزرگی است چون تکنولوژی یاد گرفتنی است. با پول مُفت و بچه پولداری فروش نفت، بنزسوار شده‌ایم؛ دیگر نمی‌توان به این روند ادامه داد اما دیر به این نتیجه رسیده‌ایم چرا که ۶۰۰۰ سال فرهنگ کارآفرینی را از بین برده‌ایم.

ستاری با اشاره به تحریم‌های صنعت فولاد گفت: برای خود من هم مایه شرمندگی است که به دلیل قطعاتی مانند کُک یا کُک‌سوزنی تحریم می‌شویم؛ این نشان می‌دهد در جاهایی ضعف داشته‌ایم به همین دلیل است که سیستم وارداتی فعالی داریم ولی ساختار صادراتی ضعیفی ایجاد شده است.

به گفته معاون علمی‌و فناوری رئیس‌جمهور، در حال‌حاضر توانسته‌ایم تمام کاتالیست‌های صنعت نفت و گاز را در داخل تولید کنیم.