هشدار برفی!

ورود سامانه بارشی به گیلان از امشب هشدار برفی! گروه اجتماعی- کسانی که می خواستند در بیست و دومین روز بهمن ماه به گیلان سفر کنند، قطعا با صحنه هایی دلخراش مواجه شدند. برف و کولاک شدید و راهی که کاملا مسدود شده بود امان مسافران را بریده بود و آن ها فیلم و عکس […]

ورود سامانه بارشی به گیلان از امشب

هشدار برفی!

گروه اجتماعی- کسانی که می خواستند در بیست و دومین روز بهمن ماه به گیلان سفر کنند، قطعا با صحنه هایی دلخراش مواجه شدند. برف و کولاک شدید و راهی که کاملا مسدود شده بود امان مسافران را بریده بود و آن ها فیلم و عکس های آن را در شبکه های اجتماعی قرار می دادند. البته این تنها یک طرف داستان بود و طرف دیگر آن در خود استان گیلان و به خصوص شهر رشت اتفاق افتاد. شهری که به شهر باران معروف است اما بارش شدید برف آن هم برای چندین روز این شهر را به شهر برفی تغییر نام داد! در واقع برفی که از غروب روز یکشنبه از مناطق غربی استان گیلان آغاز و در روز دوشنبه و سه شنبه به مناطق مرکزی و شرقی استان رسید بیش از ۵۰ شهر و بسیاری از روستاهای گیلان را درگیر خود کرد و بر اساس گزارش هواشناسی گیلان ارتفاع برف در مناطق جلگه بین  ۴۰ سانت تا یک متر و در مناطق کوهستانی و دامنه‌ها حتی به دو متر نیز رسید در این میان انسداد محورهای امامزاده هاشم به رشت، سراوان به فومن و گیر افتادن صدها نفر طی ۲۴ ساعت در این مناطق و همچنین بسته شدن محورهای اسالم به خلخال، آستارا به اردبیل، دیلمان به علت بارش شدید برف و کولاک تنها بخشی از مشکلات بارش برف در گیلان بود و جان چندین نفر را گرفت. البته ریزش برف سنگین تنها مربوط به دیار سردار جنگل نبود و گزارش ها از بارش برف سنگین در آذربایجان نیز خبر می داد. به طور مشخص خلخال با بارش نزدیک به ۶ متر درصدر بارش های سنگین برف بود و در دیگر شهرهای آذربایجان نیز باعث شد تا مردم غافلگیر شوند. گفتنی است در زنجان، کرمانشاه، کردستان و قزوین نیز بارش سنگین برف گزارش شده است. همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از امشب(پنجشنبه) مجددا سامانه بارشی به کشور وارد می شود و مجددا در استان گیلان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

یخبندان سراسری در گیلان

در همین ارتباط مازیار غلامی کارشناس هواشناسی گیلان در گفت و گو با یک خبرگزاری با بیان اینکه شهر رشت دمای ۹ درجه سانتیگراد زیر صفر را تجربه کرده، گفت: یخبندان سراسری در گیلان وجود دارد. وی با بیان اینکه از کلیه ایستگاههای هواشناسی استان گزارش وزش باد شدید جنوبی داریم، اظهار کرد: مردم به ویژه کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری نمایند، زیرا امکان وقوع کولاک و ریزش بهمن وجود دارد. سرپرست اداره پیشبینی ادارهکل هواشناسی گیلان همچنین هشدار داد،احتمال بالا آمدن آب رودخانهها به واسطه ذوب سریع برف وجود دارد. وی از نفوذ تدریجی سامانه بارشی به گیلان از شب پنجشنبه(امشب) و جمعه خبر داد و بیان کرد: این سامانه بارشی با بارش باران در جلگه و بارش برف در ارتفاعات همراه خواهد بود.

موج بارشی جدید در راه کردستان

کارشناس هواشناسی استان کردستان نیز با بیان اینکه موج بارشی جدید آسمان کردستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اعلام کرد: اوج بارش‌های این سامانه در روز پنج‍شنبه(امروز) و در نوار غربی استان است و در سایر نقاط استان بارش‌ها پراکنده و درحد ضعیف پیش‌بینی می‌شود. کارشناس هواشناسی استان کردستان تصریح کرد ، در روزهای یادشده وزش باد قابل توجهی خواهیم داشت که موجب کولاک برف، اختلال در تردد وسایل نقلیه و کاهش دید خواهد شد.

هشدار پلیس راه به مسافران

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز از لزوم تردد با زنجیر چرخ در محورهای استان گیلان خبر داد و هشدار داد که مسافران از سفر به این استان تا اطلاع ثانوی خودداری کنند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین اعلام کرد: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی هم اکنون  تردد در اکثر محورهای استان گیلان فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است. همچنین برای تردد در محورهای زنجان-طارم، زنجان-دندی، قیدار-ابهر استان زنجان نیز باید زنجیر چرخ به همراه داشت.