شاخص کل بورس در آستانه ۴۶۰ هزار واحدی شدن

شاخص کل بورس در آستانه ۴۶۰ هزار واحدی شدن گروه بانک، بیمه، بورس- دیروز(چهارشنبه) و در آخرین روز کاری بورس، شاخص کل کاهش ۷ هزار واحدی روز دوشنبه را جبران کرد و با افزایش ۱۱ هزار و ۹۲۷ واحدی به رقم ۴۵۹ هزار و ۷۹ واحد رسید تا در آستانه ۴۶۰ هزار واحدی شدن قرار […]

شاخص کل بورس در آستانه ۴۶۰ هزار واحدی شدن

گروه بانک، بیمه، بورس- دیروز(چهارشنبه) و در آخرین روز کاری بورس، شاخص کل کاهش ۷ هزار واحدی روز دوشنبه را جبران کرد و با افزایش ۱۱ هزار و ۹۲۷ واحدی به رقم ۴۵۹ هزار و ۷۹ واحد رسید تا در آستانه ۴۶۰ هزار واحدی شدن قرار گیرد. در واقع معاملات این روز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار بر خلاف روز دوشنبه که روندی نزولی را در پیش گرفته بود باز هم صعودی شد و رشد کرد.کارشناسان بازارسرمایه همچنان ورود نقدینگی به بازارسرمایه را به عنوان محرکی جدی در صعود شاخص کل می دانند. معامله‌گران بورس ۷۲۵ هزار معامله انجام دادند که ۳۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال تومان ارزش داشت که نسبت به روز دوشنبه کاهشی بود.

وضعیت شاخص ها

شاخص کل با صعود بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص، شاخص کل بورس به رقم ۴۵۹ هزار و ۷۹ واحد رسید و شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۳۶۰۳ واحد صعود رقم ۱۴۸ هزار و ۹۳۰ واحد را ثبت کرد.

نمادهای تاثیرگذار و پربیننده

معدنی و صنعتی گل گهر، مخابرات ایران، پتروشیمی پارس، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، سرمایه گذاری غدیر و بانک ملت نمادهایی بودند که نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر بورس گذاشتند و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران، سایپا،ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران بیست نماد پربیننده این روز بازار را تشکیل دادند.

رشد شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۵۵ واحد رشد در رقم ۵۸۱۵ واحد ایستاد و معامله‌گران این بازار ۳۹۳ هزار معامله به ثبت رساندند که ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال ارزش داشت اما نسبت به روز دوشنبه کاهشی بود. در فرابورس، سنگ آهن گهرزمین، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فرابورس ایران، و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل فقط تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر منفی را داشت. همچنین سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، فرابورس ایران، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، زرین آسی و بیمه دی نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

توقف و بازگشایی

در این روز و با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی دچار وقفه، برخی متوقف و برخی بازگشایی و تعدادی از نمادها نیز حراج شدند. وقفه در معاملات نماد پارس سوئیچ، پس از تغییرات ۲۰ درصدی قیمت روی داد و همچنین توقف نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پاکشوما، البرزدارو و تامین ماسه ریخته‌گری روی داد. توقف نماد بانک سینا انجام شد. در پیام دیگری بازگشایی نماد مهرکام پارس، بازگشایی نماد بانک تجارت صورت گرفت. همچنین حراج مجدد نماد سیمان دشتستان،‌توقف نماد پارس خودرو، بازگشایی نماد توسعه ساختمان، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، پارس خودرو، صورت گرفت. همچنین وقفه در نماد معامله سپیدفراب کویر، وقفه در نماد نورد آلومینیوم، شرکت رینگ سازی مشهد، شرکت حمل و نقل پتروشیمی، شرکت درخشان تهران، شرکت داده پردازی ایران، شرکت کابل شهید قندی، انجام شد.

کاهش نمادهای متوقف بورسی

گفتنی است آخرین آمار از نمادهای متوقف بورس حاکی از آن است که ۱۸ نماد در این لیست قرار گرفته‌اند، درحالی که پیش از این تعداد این نمادها ۲۴ مورد بود. به گزارش ایسنا، ۱۸ نماد مذکور به دلایل مختلفی از جمله تعلیق نماد معاملاتی، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العادی (درخصوص اصلاح اساسنامه)، برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده(انتخاب اعضا)، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده(درخصوص تغییر سرمایه)، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شده‌اند. کنتورسازی ایران(آکنتور)، لبنیات پاک(غپاک)، کاشی پارس(کپارس) و بانک انصار(وانصار) به دلیل تعلیق نماد معاملاتی  و سامان گستر اصفهان (ثامان) به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف شده‌اند. تغییرات بیش از ۵۰ درصد در ۱۵ روز متوالی باعث توقف ریخته‌گری تراکتورسازی ایران(ختراک) و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العادی (درخصوص اصلاح اساسنامه) باعث توقف قطعات اتومبیل ایران(ختوقا) شده‌اند. مهرکام‌پارس(خمهر)، به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده(انتخاب اعضا) و گلوکوزان(غگل)، نوش مازندران(غنوش)، معادن بافق(کبافق)، کاشی و سرامیک حافظ(کحافظ) به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده(درخصوص تغییر سرمایه) متوقف شده‌اند. لیزینگ ایرانیان(وایران)، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی(وپترو) و بانک تجارت (وتجارت) به ترتیب به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب و افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب(ادامه توقف حداکثر برای دو روز کاری) متوقف شده‌اند. پیش از این و تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۲۴ نماد در لیست نمادهای متوقف بورس، جا خوش کرده‌ بودند.