افزایش ۴۰۰ درصدی تولید نفت در بزرگترین شرکت تولید کننده گاز در مناطق خشکی ایران

افزایش ۴۰۰ درصدی تولید نفت در بزرگترین شرکت تولید کننده گاز در مناطق خشکی ایران   شركت نفت مناطق مركزي ايران (ICOFC) از شركت های تولیدی نفت و گاز در ساختار شرکت ملی نفت ایران و همچنین توليدكننده عمده و استراتژیک گاز كشور به شمار می آید.این شرکت بزرگترین تولیدکننده گاز در سطح خشکی کشور […]

افزایش ۴۰۰ درصدی تولید نفت در بزرگترین شرکت تولید کننده گاز در مناطق خشکی ایران  

شركت نفت مناطق مركزي ايران (ICOFC) از شركت های تولیدی نفت و گاز در ساختار شرکت ملی نفت ایران و همچنین توليدكننده عمده و استراتژیک گاز كشور به شمار می آید.این شرکت بزرگترین تولیدکننده گاز در سطح خشکی کشور بوده و حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کل گاز کشور را تولید می کند.  در راستای پیشبرد اهداف خود در حوزه نفت و گاز با تکیه بر توان بالای متخصصان داخلی از آغاز فعالیت این شرکت در سال ۱۳۷۸ میزان تولید متوسط  گاز این شرکت حدود ۱۴۶ ميليون متر مكعب روزانه از ميدانهای خانگيران، گنبدلي، آغار، دالان، نار، كنگان، سرخون و سراجه بوده و میزان توليد نفت شركت در سال ۱۳۷۸ روزانه حدود  ۵۲ هزار بشكه از ميدانهای چشمه خوش، دهلران،نفت شهر، پايدار شرق، پايدارغرب، دانان، سركان و ماله كوه  بوده است که در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه میدانهای موجود و اضافه شدن میدانهای گازی و نفتی جدید ، تولید گاز در سال جاری به میزان ۲۶۰ میلیون متر مکعب در روز و تولید نفت به میزان ۲۱۰ هزار بشکه در روز بوده است.این در حالی است که میزان تولید شرکت بر اساس نیاز و میزان تولید تکلیفی شرکت ملی نفت ایران تعریف و اجرایی می شود و این شرکت در مقاطعی که نیاز کشور به تولید بیشتر گاز بود ، تا سقف ۳۲۰ میلیون متر مکعب در روز نیز رسیده است و بنا بر سیاستهای کلان وزارت نفت مبنی بر اولویت استفاده از گاز میدانهای مشترک ، این شرکت قابلیت و آمادگی افزایش ظرفیت تولید را با انجام اقدامات توسعه ای دارا می باشد. همچنین تعداد میدانهای تحت پوشش این شرکت در آغاز فعالیت شامل ۵ میدان نفتی و ۹ میدان گازی بوده که هم اکنون ۱۲ میدان گازی و ۱۳ میدان نفتی توسعه  یافته در اختیار دارد و دو میدان نفتی و دو میدان گازی نیز در حال توسعه است . در مجموع مسئوليت توسعه، توليد، فرآورش و انتقال نفت و گاز بالغ بر ۸۴ ميدان گازي و نفتي شناخته شده در بخش اعظمي از مناطق خشكي كشور را بر عهده دارد. عملكرد اين شركت تاثير بسزايي در چرخه اقتصاد و تامين انرژي پايدار با حفظ و صيانت از منابع ملي دارد.

از مهمترین اهداف این شرکت می توان به توليد صیانتي نفت و گاز با حفظ و بهبود كيفيت و ارتقاء بهره وري،توسعه ميدان هاي نفت و گاز با اولویت میدانهای مشترک با كيفيت، زمان و هزينه بهينه ، تحقق برنامه توليد تكليفي شركت ملي نفت ايران ،پیشگیری و کاهش مداوم آلودگي محيط زيست ناشي از محصولات، خدمات و فعاليتها ، ارتقاي مداوم سطح بهداشت و ايمني محيط كار با اولويت پيشگيري از بروز هرگونه صدمه و ايجاد بيماري در كاركنان وافراد تحت تاثير فعاليت هاي شركت ، توسعه و ارتقای منزلت سرمایه انسانی و اهتمام بر آموزش اثربخش و کاربردی و  بهبود عملکرد انرژی شامل بهبود مصرف، کارآیی و استفاده انرژی اشاره کرد.

به منظور امكان دستيابي به اهداف مورد نظر و در راستاي سياست تمركز زدايي شركت ملي نفت ايران، مسئوليت بهره برداري و نگهداشت توان توليد از ميادين تحت مديريت شركت نفت مناطق مركزي ايران به جز ميدان سراجه كه زير نظر ستاد تهران می باشد ،  به سه شركت فرعي تفويض شده است. شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی یکی از شرکتهای تابعه است که حوزه ماموریت آن از نظر جغرافيایي استان‌هاي فارس، هرمزگان، بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري با مركزيت ستاد در شهر شيراز را پوشش می دهد. دومین شرکت تابعه ، شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است که حوزه جغرافیایی ماموریت آن  استان‌ خراسان رضوي با مركزيت ستاد در شهر مقدس مشهد و فعاليت شركت توليد گاز از ميادين خانگيران و گنبدلي است .شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب سومین شرکت تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران محسوب می شود که حوزه فعالیت آن شامل استان‌هاي كرمانشاه، ايلام، بخشی از شمال خوزستان و لرستان با مركزيت ستاد در شهر كرمانشاه می باشد.

 

این شرکت بنا به رسالت ذاتی خود که تولید صیانتی و حداکثری از منابع نفت و گاز است ، سرفصل هایی همچون توليد حداكثري از ميدانهای مشترك ، برنامه ریزی برای افزايش ضريب بازيافت مخازن با استفاده از روش هاي (IOR,EOR) براي بهبود عملكرد مخزن ، استفاده حداکثری از توان شركتهاي داخلی برای افزایش تولید ،  ارتقاء کیفیت محصولات نفت و گاز جهت ایجاد مزیت رقابتی ، شناخت و تدوين برنامه خوراك پالايشگاه ها ( شناخت بازار مصرف) ، اولويت بندي طرح ها و پروژه ها متناسب با سياستهاي ابلاغي از سوي شركت ملي نفت ايران ، كاهش مصارف ارزي با استفاده از توان شركتهاي سازنده داخلي ، تعمير و جايگزيني تجهيزات فرسوده با استفاده از مصوبه حدود اختيارات، استفاده از توانمنديهاي داخلي و فناوری های روزآمد در کاهش آلودگی های زیست محیطی ،  نظارت دقيق بر اجراي قوانین زیست محیطی و پررنگ شدن آن در قراردادها ، بهبود عملکرد سازمان از طریق سنجش و ارتقاء بهره وری ، توسعه و نگهداشت سرمایه های انسانی در سازمان ،  يكپارچه سازي سيستم كالا و تجهيزات در كل شركت را در دستور کار خود قرار داده است.

از میدانهای توسعه یافته این شرکت در بخش نفت  می توان به نفت شهر، چشمه خوش، دهلران، سركان، ماله كوه، پايدار غرب، پايدار شرق، آبان، دانان، دالپري، آذر، سروستان، سعادت آباد و در بخش گاز میدانهای تنگ بيجار، سراجه، خانگيران، گنبدلي، نار، كنگان ، هما ، شانول ، وراوي ، تابناك ، آغار ، دالان و سرخون اشاره کرد. همچنین میدانهای در حال توسعه سومار ، خشت ، دی ، سفیدزاخور است.

طرح توسعه ای اجرا شده در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شامل توسعه هشت ميدان نفتي چشمه خوش ، سروستان و سعادت آباد ، پايدار و پايدار غرب ، سركان و ماله كوه، و دهلران است.

طرح توسعه ميدانهای  نفتي ديگرشامل توسعه ميدانهای  نفتي پايدار غرب آسماري ، آبان ، احداث مركز تفكيك دانان و طرح توسعه ميدانهای گازي هوش (هما، وراوي و شانول) ، تنگ بيجار(فاز۱) ، ذخيره سازي گاز طبيعي در مخزن گازي سراجه، ذخيره سازي گاز طبيعي در مخزن گازي شوريجه (فاز ۱) ، احداث پالايشگاه پارسيان فاز۱و ۲ و احداث ايستگاه تقويت فشار گاز نار است.

طرح هاي بزرگ توسعه اي در حال اجرای نفتي در این بخش توسعه ميدان نفتي خشت ، احداث ايستگاه تقويت فشار و تزريق گاز چشمه خوش ، احداث ايستگاه تقويت فشار و تزريق گاز پايدار غرب در منطقه چشمه خوش ، توسعه تکمیلی ميدان نفتي سعادت آباد ، نفت شهر و دانان(  EPC/EPD) ، توسعه تکمیلی ميدانهاي نفتي آبان / پايدار غرب (IPC) و توسعه تکمیلی ميدانهاي نفتي چشمه خوش / پايدار شرق/دالپري (IPC)  در دست اقدام است.طرح هاي بزرگ توسعه اي در حال اجرای گازی نیز شامل تکمیل طرح ذخيره سازي گاز در ميدان شوريجه D ، توسعه پالايشگاه دالان(فراشبند) و  توسعه و احداث ایستگاه تقویت فشار ميدان گازي تنگ بيجار (فاز۲)  و احداث ایستگاههای تقویت فشار گاز کنگان ، هما ، وراوی ، مرکز تفکیک تابناک و بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار می شود.  همچنین یکی از بزرگترین پروژه های لرزه نگاری کشور شامل لرزه نگاری دو بعدی میدانهای باباقیر و بانکول و لرزه نگاری سه بعدی میدان تنگ بیجار و دلاوران در غرب کشور نیز در دست اجراست.

طرح هاي بزرگ توسعه اي آتي در برنامه سرمايه گذاري نفتي شامل فاز اول توسعه ميدان هاي نفتي كوه ريگ، شوروم و دودرو (رشد)، توسعه ميدان نفتي دهلران (فاز ۲)، توسعه ميدان نفتي چشمه خوش (مخزن بنگستان) ، توسعه ميدان های نفتي سومار / سامان / دلاوران و توسعه میدان نفتی شاخه می شود. طرح هاي بزرگ توسعه اي آتي گازي با هدف تامين خوراك پايدار و بلندمدت پالايشگاههاي گاز ،  ارزيابي و توليد زود هنگام ميدانهای  خارتنگ ، گردان ، مدار و پازن ، توسعه ميدانهای  دي، سفيد زاخور، هالگان، سفيدباغون، توسعه فاز ۲ ميدان آغار و توسعه پالايشگاه فراشبند ، احداث ايستگاه تقويت فشار سرخون ، توسعه ميدان گازي گشوي جنوبي و احداث پالايشگاه و توسعه ميدان توس در دستور کار قرار دارد.

یادداشت مدیر عامل

مهندس رامین حاتمی

 

 

خلاصه ای از فعالیت های  شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال ۱۳۹۸

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی ۱۰ ماه اول امسال در مجموع ۵۶ میلیارد و ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ، ۱۵ میلیون و ۸۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۲۱ میلیون و ۵۷۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

بهره برداری از مرکز جمع آوری گاز شوریجه Dدر میدان گازی خانگیران

مرکز جمع آوری گاز در میدان گازی خانگیران با هدف ذخيره سازي گاز طبيعي به ميزان ۱۰ میلیون متر مکعب در دوره هشت ماه گرم سال و باز توليد ۲۰ میلیون متر مکعب در روز برای چهار ماه سرد سال به بهره برداری رسید.

پروژه راه اندازی مرکز جمع آوری به عنوان یکی از تاسیسات مورد نیاز ,با طراحی توسط نیروهای داخلی با مبلغ تقریبی ۱۹ میلیون یورو و حدود ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

واگذاری پروژه جمع آوری گازهای همراه مشعل سعادت آباد

پروژه جمع آوری گازهای همراه میدانهای نفتی سروستان و  سعادت آباد در استان فارس به منظور صیانت از محیط زیست و جلوگیری از سوزاندن روزانه ۱۴ میلیون فوت مکعب گاز، به مشارکت دو شرکت ایرانی واگذار شد.

مدت زمان اجرا و راه اندازی پروژه دو سال است  که مراحل اجرایی آن آغاز شده است ،  بهره برداری از آن نیز به مدت پنج سال به طول می انجامد و علاوه بر جلوگیری از سوختن گازهای همراه و آلودگی زیست محیطی باعث اشتغالزایی و ممانعت از اتلاف و هدررفت منابع خواهد شد.

                             ذخیره سازی و بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه و شوریجه

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران جهت تامین و تضمین سوخت زمستانی و پس از ذخیره سازی گاز در هفت ماه اول سال با توجه به درخواست شرکت ملی گاز ایران و با هماهنگی مدیریت نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران ، بازتولید گاز از مخازن استراتژیک سراجه قم و شوریجه D را آغاز نمود.

 

طی هفت ماه اول امسال در مجموع ۸۶۹ میلیون متر مکعب گاز در مخزن سراجه قم تزریق شد. با بالا بردن فشار تزریق گاز در سراجه ، میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز از سالهای قبل بیشتر تزریق و ذخیره شد که حاکی از افزایش ۱۷ درصد راندمان ذخیره سازی است. این میزان با احتساب ذخیره مربوط به سالهای قبل در مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون متر مکعب است .طی هشت ماه نخست امسال در مجموع یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه D تزریق شد که با احتساب مجموع گاز ذخیره شده طی سالهای قبل در مجموع دو میلیارد و ۸۱ میلیون متر مکعب گاز در مخزن ذخیره شده است.


تعمیرات اساسی تاسیسات شرکت نفت مناطق مرکزی ایران پایان یافت

تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در مناطق و تاسیسات عملیاتی شرکتهای تابعه بهره بردار نفت و گاز زاگرس جنوبی ، شرق و غرب و مناطق عملیاتی آنها به منظور استمرار تولید و  تامین سوخت پایدار زمستان به پایان رسید.

در مجموع ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت در این شرکت کار تعمیرات اساسی صورت گرفته است که سهم شرکت های بهره برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی از این میزان ۱۴۵ هزار ، شرق ۴۷ هزار و ۵۰۰ و غرب ۹۲ هزار نفر ساعت است.

انجام یکی از بزرگترین و پیچیده ترین عملیات لرزه نگاری در صنعت نفت

یکی از بزرگترین و پیچیده ترین پروژه های برداشت داده های لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی صنعت نفت در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران روی میدانهای تنگ بیجار ،  دلاوران  ، باباگیر و بانکول در استان ایلام  در حال انجام است. پروژه برداشت داده هاي لرزه نگاري میدانهای ذکر شده به وسعت یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر مربع در بخش سه بعدی و بیش از ۸۰۰ کیلومتر در بخش دو بعدی در دست اقدام است.  در حال حاضر در اين پروژه حدود ۵۵۰ نفر مشغول به كار هستند و  با پردازش و تفسير همزمان اطلاعات لرزه نگاری برداشت شده ، برنامه ریزی توسعه آتی و  تعيين موقعيت چاه هاي توسعه اي  بر روي اين ميدانها  را میسر می سازد.  

عملیات حفاری ۱۸ حلقه چاه  در میدانهای سه گانه دانان، نفت شهر و سعادت آباد

عملیات حفاری ۱۸ حلقه چاه جدید و تعمیری  در میدانهای سه گانه دانان، نفت شهر و سعادت آباد در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در چارچوب قراردادهای EPD/EPC  در حال انجام است. دو دستگاه دکل تعمیراتی روی چاههای نفت شهر و سعادت آباد و یک دستگاه  دکل حفاری در میدان‌ نفتی دانان با موفقیت استقرار یافت و دو دستگاه دکل دیگر نیز تا پایان امسال شروع به کار می نماید.

در برنامه توسعه این سه میدان حفاری ۱۳ حلقه چاه جدید، تعمیر پنج  حلقه چاه موجود، احداث موقعیت وتسهیلات سرچاهی، خطوط لوله جریانی، جاده های دسترسی و برق رسانی در بخش تحت الارض و احداث واحد نمکزدایی دانان در واحد دهلران ، توسعه چندراهه ها و نیز انجام لرزه نگاري سه بعدي دانان پیش بینی شده است. مجموع ارزش قراردادهای این سه میدان بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال و حداکثر مدت زمان اجرای این قراردادها ۲۴ ماه پیش بینی شده است. اجرا و توسعه این سه پروژه توسط سه شرکت داخلی انجام می شود. 

طرح نگهداشت و افزايش توليد ميدان دانان در استان ایلام با هدف افزایش ظرفیت تولید میدان از هشت هزار بشکه به ۱۹ هزار بشکه در روز است. همچنین طرح نگهداشت و افزايش توليد ميدان سعادت آباد در استان فارس با هدف افزایش ظرفیت تولید میدان از چهار هزار بشکه به هفت هزار بشکه در روز دنبال می شود. طرح نگهداشت و افزايش توليد ميدان نفت شهر واقع در استان کرمانشاه با هدف افزایش ظرفیت تولید میدان از سه هزار بشکه به ۵۷۰۰ بشکه در روز را شامل می شود.

از ویژگیهای بارز و حایز اهمیت این پروژه ها، تخصیص چهار درصد از اعتبارات کل طرح جهت انجام طرح های عام المنفعه و مسئولیت های اجتماعی است که برای نخستین بار با این شیوه برای همان منطقه اجرای پروژه در نظر گرفته شده که زمینه محرومیت زدایی را فراهم می سازد .

تامین نزدیک به ۹۵ درصد کالای طرح توسط سازندگان داخلی، اخذ مجوزهای زیست محیطی و الزام پیمانکاران به رعایت الزامات HSE در بالاترین سطح و  بهره گیری ازخدمات  پیمانکاران محلی موجب رونق و اشتغال مناطق مورد نظر می شود. به عنوان نمونه تنها در پروژه لرزه نگاری میدان دانان که بخشی از طرح توسعه ای میدان را شامل می شود حدود ۳۰۰ نفر نیروی بومی مشغول به کار هستند.



 

 

پروژه های برق رسانی به چاه های میادین آبان و پایدار غرب  

پروژه های برقرسانی به ۳۴ حلقه چاه پایدار غرب  و  ۱۴ حلقه چاه آبان در غرب کشور برای افزایش تولید از میدانهای مشترک و جهت نصب تلمبه های درون چاهی در دستور کار قرار دارد.

طرح احداث ایستگاه های تقویت فشار گاز هما و وراوی و مرکز تفکیک تابناک

به منظور تامین پایدار خوراک پالایشگاه پارسیان ۱ و ۲  ، طرح احداث ایستگاههای تقویت فشار گاز هما ، وراوی و مرکز تفکیک تابناک در استان فارس در حال انجام است. برای میدان گازی هما نگهداشت تولید ۱۵ میلیون متر مکعب در روز برای فصول سرد و روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب برای فصول گرم طراحی شده است.میدان گازی وراوی نیز برای نگهداشت روزانه هفت میلیون متر مکعب در روزبرای فصول گرم و ۹ میلیون متر مکعب در روز برای فصول سرد برنامه ریزی شده است. مرکز تفکیک تابناک نیز جهت استمرار تولید کمی و کیفی گاز میدان طراحی شده است.

طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران

طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران با هدف تامین خوراک پایدار به میزان ۱۲۰ میلیون فوت مکعب در روز وجمع آوری و ارسال گازهای همراه تولیدی واحد بهره برداری دهلران / دانان به کارخانه  NGL3100 طراحی شده است.

طرح ایستگاه تقویت فشار کنگان

مشاور جهت مطالعه انتخاب و در حال طراحی و تهیه اسناد مناقصه است . هدف ازانجام پروژه نگهداشت تولید روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز در فصول سرد و ۳۰ میلیون متر مکعب در فصول گرم تعریف شده است.

 

طرح بازآرایی ایستگاه تقویت فشار نار

به منظور نگهداشت روزانه ۱۸ میلیون متر مکعب گاز  میدان نار  جهت تامین خوراک پایدار پالایشگاه فجر جم در مرحله اجرایی است.

 

 

 

 

عملکرد ده ماهه حفاری در سال جاری

تا پایان دی ماه در مجموع ۲۳ هزار و ۳۶۰ متر حفاری صورت گرفته که شامل حفاری هشت حلقه چاه جدید و شش حلقه چاه تعمیری است.  متراژ چاههای جدید نفتی و گازی معادل ۱۸ هزار و ۴۱۱ متر و چاههای تعمیری نفتی و گازی چهار هزار و ۹۴۸ متر می شود. تعداد دکل مورد استفاده در این مدت برابر ۸/۷ دکل است.

حمایت از توانمندی های ساخت داخل

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در راستای حمایت از ساخت داخل و توانمند سازی شرکتهای ایرانی همه تلاش خود را به کار بسته است . در این خصوص مواردی همچون ساخت تجهیزات درون چاهي و سرچاهی در انواع مختلف تا فشار کاری ۱۰۰۰۰PSI ، ساخت دوربين هاي درون چاهي و شكستن انحصار شركت هاي خارجي ، ساخت انواع لوله هاي جداری CASING)) ، ساخت انواع مته حفاری، جانک میل، اتاقک آتش‌نشانی، کامیون چاه‌پیمایی ، پروژه ساخت دمولسیفایر برای واحد نمک‌زدایی چشمه‌خوش ، رفع تشکیل واکس در واحد بهره‌برداری سرکان ، ساخت پکینگ مناسب مربوط به مکانیکال ‌سیل پمپ‌ها با استفاده از فناوری نانو در تنگ بیجار ، پروژه های پژوهشی GAS Wet کردن مخازن گاز میعانی ، رفع آلودگی از خاک‌های آلوده با استفاده از روش‌های بیوزیستی، ساخت نمک‌زدا به‌صورت dual frequency  در واحدهای نمک‌زدایی ، مطالعات خوردگی در واحدهای بهره‌برداری تنگ بیجار ، تعمير وتأمين قطعات پرمصرف چاههاي گازي ونفتي و تعمير وتأمين قطعات كمپرسورهاي گازي انجام شده و در دستور کار قرار دارد.

نقش متخصصان شرکت در راستای تأمین شعار سال رونق تولید

متخصصان و کارشناسان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران همواره در راستای بومی سازی و تأمین بخشی از نیازهای خود گام بر می دارد . در این رابطه بومی سازی تعمیر کنترل کننده هوای ورودی توربین زیمنس ( SGT400) در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای نخستین بار از سوی متخصصان داخلی و با صرفه جویی اقتصادی یک نمونه از این کار بزرگ است. همچنین  می توان از کارگاه مرکزی شرکت های تابعه نام برد که بخشی از  قطعات مورد نیاز و تعمیری خود را با استفاده از ظرفیت های این کارگاهها به مرحله تولید صنعتی می رساند.

 

 

به عنوان مثال در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تعداد ۵۲۱ قلم کالای مورد نیاز ساخته و تعمیر شد. طراحی و ساخت دستگاه تست شیرهای ایمنی اتوماتیک مجهز به مکانیزم شمارش حباب لیزری در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب ، تعمیر دو مجموعه  تاج چاه بدون  استقرار دکل تعمیراتی با صرفه جویی  ۱۷۸ میلیارد ریالی در منطقه عملیاتی سراجه قم و تعمير و بهسازی ريبويلر  H-500  کارخانه نمك زدايی نفت شهر در شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب اشاره کرد.

برخی از فعاليت هاي شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی

 

 

از جمله فعالیت های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی (CSR) می توان به ساخت و بهسازی و مرمت جاده های دسترسی در استان های فارس، خراسان رضوی و ایلام و همچنین ساخت پل به منظور تسهيل عبور و مرور اهالی روستاهای همجوار تاسیسات و ساخت اماکن ورزشی در حوزه فعالیت این  شرکت در مناطق عملياتي نام برد. همچنین بهسازی منازل مسکونی شهرک های نفت در راستای خدمات رفاهی به کارکنان و  خانواده های ایشان بخشی دیگر ازعمل به مسئولیت های اجتماعی این شرکت است.

این شرکت  در سیلاب اخیر که بسیاری از نقاط کشور را دربرگرفت، تلاش نمود تا متناسب با این مسئولیت خطیر، در امدادرسانی به مناطق سیلزده به ویژه در غرب و شمال شرق کشور نقش موثری ایفا کند.

ایجاد راه مواصلاتی در مسیرهای صعب العبور، کمک به برقراری شبکه برق  و آب روستاهای مجاور مناطق عملیاتی سرکان و مالکوه، توزیع اقلام غذایی بین مردم این منطقه، ایجاد راه ارتباطی به طول حدود ۲۰ کیلومتر و ارائه خدمات پزشکی توسط پزشک به مردم از اقدامهای شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بحران مناطق سیل زده غرب کشور بود. همچنین بر اثر بارشهای سنگین و جاری شدن سیلاب در بعضی از روستاهای شهرستان سرخس، همکاران شرکت نفت و گاز شرق با هدف کمک به سیلزدگان در مناطق آسیبدیده حضور یافتند و کمکرسانی شامل      فعالیتهایی مانند اعزام ماشینآلات سبک و سنگین و استقرار در مناطق آسیبدیده با کمیته بحران شهرستان  ، تهیه و تامین مواد غذایی و کالاهای ضروری از طریق کمکهای جمعآوری شده از دیگر فعالیتهای انجام شده برای کمکرسانی به هموطنان سیلزده بوده است.

از دیگر فعالیت های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی می توان به انتقال آب از خليج فارس به ميدانهای نار و كنگان ، احداث دو ايستگاه محيط باني در پارك بمو ، آسفالت جاده، ايجاد فضاي سبز ،زيبا سازي و درختكاري حاشيه جاده در منطقه عملياتي تنگ بيجار ،حمایت مالی از دانش آموزان و خانواده های بی بضاعت در مناطق تحت بهره برداری این شرکت و اجرای هشت طرح فرهنگی و آموزشی با اعتبار ۲۱۳ میلیارد ریال به منظور ساخت ۳۶ کلاس درس در شهرستان سرخس اشاره کرد .

اقدامات زیست محیطی شرکت در زمینه کاهش آلودگی هوا

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با انجام اقدامات ارزنده زیست محیطی در شرکتهای تابعه و مناطق عملیاتی در سال جاری  باعث کاهش آلودگی هوا شده است. که مورد تقدیر مدیریت HSE و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. اهم این اقدامات شامل مواردی همچون انجام اقدام عملی در اجرای هفت بند از قانون هوای پاک ، برگزاری مزایده فروش گازهای همراه در نفت شهر و سومار ، طراحی، ساخت ، نصب و راه اندازی سامانه گاز سوخت و تیپ مشعل در مرکز تفکیک هما و شانول و طراحی و نصب نیروگاه فتوولتائیک ۴۴ کیلوواتی در منطقه سروستان و سعادت آباد می شود.

پروژه های پژوهشی شرکت

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران طی سالهای اخیر تعامل سازنده ای  با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معتبر داشته و پروژه های مهمی تعریف و به مرحله اجرا درآورده است. در این رابطه می توان به همکاری با دانشگاهها و مراکزی  همچون امیرکبیر ، رازی کرمانشاه ، انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران ، پژوهشگاه صنعت نفت  و شرکت های فناوری اشاره کرد. اهم پروژه ها شامل مواردی همچون  تولید مواد بازدارنده خوردگی در صنعت گاز و امکان سنجی بهینه سازی خواص آنها با استفاده از نانو فناوری ، گازدوست کردن مخازن گاز میعانی به منظور بهینه سازی و افزایش تولید در میدانهای گازی ، بررسی علل و منشا ژئوشیمیایی افزایش H2S در چاههای تولیدی ، ساخت گل سبک حفاری و تکمیل چاه با فناوری نوین افزون های گازی ، ساخت رشته تکمیلی درون چاهی ۱۰ هزار PSI جهت استفاده در چاههای میدان های پرفشار ، بهبود عملکرد اورینگ های مورد استفاده از مکانیکال سیل پمپ های گریز از مرکز تنگ بیجار با استفاده از نانو مواد ، حذف زیستی هیدروکربن های نفتی به روش در محل با استفاده از باکتریهای جدا شده از خاک آلوده منطقه بهره برداری نفت شهر و کنسرسیوم میکروبی آنها و ساخت دستگاه لوله بازکن به عنوان بخشی از سوابق همکاری این شرکت با مجموعه های علمی و تحقیقاتی است.