افزایش تعرفه واردات لاستیک کمکی به صنعت تایر نمی‌کند

افزایش تعرفه واردات لاستیک کمکی به صنعت تایر نمی‌کند گروه خودرو – مهرماه سال گذشته با تصویب هیأت دولت و ابلاغ گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران، تعرفه واردات تایرهای باری و اتوبوسی به کشور از ۲۶ به پنج‌درصد کاهش یافت تا با تخصیص ارز دولتی کمبود لاستیک‌های سنگین در بازار را جبران کنند. تصمیمی‌که موجب شد تایرهای سنگین […]

افزایش تعرفه واردات لاستیک کمکی به صنعت تایر نمی‌کند

گروه خودرو – مهرماه سال گذشته با تصویب هیأت دولت و ابلاغ گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران، تعرفه واردات تایرهای باری و اتوبوسی به کشور از ۲۶ به پنج‌درصد کاهش یافت تا با تخصیص ارز دولتی کمبود لاستیک‌های سنگین در بازار را جبران کنند. تصمیمی‌که موجب شد تایرهای سنگین چندین برابر نیاز داخل وارد کشور شود و انبارها را پُر کند به طوری که براساس گزارش سازمان حمایت موجودی انبار تایرهای سنگین طی دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه چهارو‌نیم برابر بوده است. این در حالی است که به گفته کارشناسان واردات افسارگســیخته این گروه از تایرها به کشور باعث کاهش میزان تولید تولیدکنندگان داخلی شده است.

اما به تازگی محمدرضا تقی گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران خبر از بازگرداندن تعرفه واردات به قبل از مهرماه سال گذشته داد.

به گفته رئیس انجمن صنعت تایر، ستاد تنظیم بازار با افزایش تعرفه واردات تایرهای باری اتوبوسی موافقت کرده است و در نخستین جلسه این ستاد تصویب خواهد شد. وی البته با گلایه از ادامه تخصیص ارز دولتی به واردات تایرهای باری اتوبوسی گفت: متأسفانه مسؤولان دولتی هنوز تصمیمی ‌برای حذف ارز دولتی از واردات تایر نگرفته‌اند و بازگشت تعرفه‌ها به ۲۶درصد نیز تأثیر چندانی بر کاهش واردات این کالا و حمایت از تولید داخلی نخواهد کرد. چرا که میزان تعرفه واردات براساس ارز دولتی تعیین می‌شود و بازگشت تعرفه‌ها به ۲۶درصد به تنهایی کمک چندانی به کاهش حجم واردات نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: برای ما سؤال است، وقتی حدود ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک کامیون در کشور کمبود داریم چرا نزدیک به چهار میلیون حلقه لاستیک آن هم با ارز دولتی وارد کشور شده است.

گنجی بیان کرد: تنها در صورتی می‌توان جلوی ورود افسارگسیخته تایرهای سنگین چینی به کشور را گرفت و از کارخانه‌های داخلی حمایت کرد که هم تعرفه واردات به ۲۶درصد بازگردد و هم این محصول از لیست کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی خارج شود.

احمدرضا متقی، نائب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک با اشــاره به اینکه در حال‌حاضر برای آنکه بازار تایرهای سنگین در تعادل باشد نیاز به سه‌میلیون حلقه تایر سنگین کامیون، کامیونت و اتوبوسی در کشور داریم، بیان کرد: «براساس آمار رسمی ‌در بهترین شــرایط حدود یک میلیون حلقه تایر سنگین توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شــود و افزایش تعرفه در این مقطع زمانی که بیش از ۷۰درصد نیاز کشور ازطریق واردات تأمین می‌شود که تصمیمی ‌غیرکارشناسی است. و اتخاذ آن تنها به گرانی کالا در ســطح جامعه و فشــار به مصرف‌کننده منجر خواهد شــد. علاوه بر اینکه تأثیری بر حمایت از تولید داخلی نخواهد داشــت.»

متقی افزود: «البته ما با واردات بی‌رویه و استفاده برخی شرکت‌های دولتی یا شبه‌دولتی از رانت ارزی هم مخالف هســتیم و معتقدیم این اقدامات به ارکان اقتصادی کشور در بخش‌خصوصی چــه تولیدکننده و چه واردکننده صدمات جــدی و غیرقابل جبرانی وارد می‌کند.»

وی همچنین درخصوص پیشــنهاد انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر مبنی بر توقف تخصیص ارز دولتی به واردات تایر عنوان کرد: انجمن واردکنندگان به دنبال بلاتکلیفی طولانی تخصیص ارز بــه واردکنندگان طی ماه‌های اخیر بارها تقاضای قطع ارز دولتی از واردات تایر را به مسؤولان امر ارائه کرده است اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

نائب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک افزود: «ما همواره به دنبال رفع بلاتکلیفی هستیم و هیچ اصراری به دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی نداریم کما اینکه بیش از هشت‌ماه است که واردکنندگان عضو این انجمن هیچ ارز دولتی برای واردات تایر دریافت نکرده اند.»