جزییات بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها

جزییات بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از هفدهم خردادماه می‌توانند برای انجام پروژه‌های عملی از جمله استفاده از آزمایشگاه در دانشگاه‌ها حضور یابند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی خاکی‌صدیق در نشست خبری ویدیوکنفرانس با خبرنگاران اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا به […]

جزییات بازگشت دانشجویان به دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشجویان کارشناسی ارشد مناطق سفید از هفدهم خردادماه می‌توانند برای انجام پروژه‌های عملی از جمله استفاده از آزمایشگاه در دانشگاه‌ها حضور یابند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، علی خاکی‌صدیق در نشست خبری ویدیوکنفرانس با خبرنگاران اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها را فراهم کرده است و دانشگاه‌هایی که این شرایط را دارند، می‌توانند پذیرای دانشجویان باشند.

وی افزود: در زمان اعلام شده، اولویت با دانشجویان کارشناسی ارشد برای اتمام پژوهش‌ها و پروژه‌های عملی است؛ هم‌اکنون درصد قابل‌توجهی از دانشگاه‌ها با آموزش‌های غیرحضوری درس‌ها را جلو می‌برند و در حال پایان مباحث درسی هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه الان با مشکل اتمام دروس مواجه نیستیم، گفت: این گروه از دانشجویان باید در مناطق سفید باشند و حضورشان مستلزم انتقال دانشجو از محل دیگری نباشد.

به گفته خاکی‌صدیق، استمرار آموزش الکترونیکی توصیه اول به دانشگاه‌ها است اما بخش عمده‌ای از کار دانشجویان کارشناسی ارشد پژوهش، نیاز به حضور در آزمایشگاه و کارگاه‌های عملی دارد که با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، این امر امکان‌پذیر خواهد بود.

ممنوعیت حضور دانشجویان در مناطق قرمز

این مقام مسؤول وزارت علوم در پاسخ به پرسشی درباره دانشجویانی که در مناطق قرمز حضور دارند، تأکید کرد: دانشجویانی که در شهرهای وضعیت قرمز حضور دارند، نمی‌توانند در دانشگاه حضور یابند و بخشی از آموزش که به صورت راه دور است، برای آنها ادامه می‌یابد و بخش‌های عملی و کارگاهی باید بماند تا ستاد کرونا برای آن تصمیمگیری کند.

خاکی صدیق درباره دانشجویانی که تحصیل شان در این ترم ادامه می‌یابد، گفت: هر دانشجویی که نتواند دروس را به پایان برساند، باید ترم را برای آنها افزایش داد و طول ترم بدون احتساب در سنوات انجام می‌شود تا لطمه‌ای به دانشجو وارد نشود.

وی اظهار داشت: وزارت علوم در روزهای تعطیلات عید تلاش کرد هیچ جلسه‌‌ای را تعطیل نکند و پیگیر بحث آموزش مجازی باشد؛ بنابراین شلوغ‌ترین عیدی بود که آموزش‌عالی تجربه کرد چراکه طبق بررسی‌‌ها نمی‌‌توانستیم ترم را حذف کنیم زیرا دانشجویان متضرر می‌‌شدند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در ۱۷ فروردین مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد که براساس آن امکان ویرایش مقررات آموزشی برای دانشجویان دکتری فراهم می‌شد؛ به همین منظور یک سند ۲۰بندی تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت. بر این اساس،‌ به دانشگاه‌‌ها این اجازه داده ‌شد که متناسب با شرایط خود تصمیم بگیرند و سندی که در اختیارشان قرار دادیم کاملاً اختیاری بود.

برگزاری امتحانات حضوری به شرط امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی درباره برگزاری امتحانات پایان ترم اظهار داشت: برای برگزاری امتحانات یک بخشنامه از ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد، مبنی بر اینکه اگر امکان حضور دانشجویان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و مجوز این ستاد فراهم بود، آزمون‌ها حضوری برگزار شود.

به گفته عضو هیأت علمی‌دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، با این حال، اولویت اول ما سلامتی دانشجویان، کارشناسان و استادان است؛ البته اگر به هر دلیلی دانشگاه نتواند آزمون حضوری برگزار کند، باید بنا به شرایط تصمیم بگیرد.

خاکی‌صدیق درباره دانشجویانی که به هر دلیلی دسترسی به امکانات الکترونیکی ندارند، تأکید کرد: آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل نتوانستند از آموزش الکترونیکی استفاده کنند یا در جایی حضور دارند که نمی‌توانند به اینترنت یا موبایل دسترسی داشته باشند، طبق سند ۲۰بندی امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات یا حذف درس برای آنها درنظرگرفته شود.

به گفته این مقام مسؤول وزارت علوم، دانشگاه‌ها در این مدت سعی بر حفظ ترم تحصیلی داشتند و شرایط را برای دانشجویان و استادان فراهم کردند. با این حال یک ارزیابی علمی‌ و دقیقتر از کلاس‌های الکترونیکی در تابستان صورت می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره وضعیت دانشجویان شهریهپرداز خاطرنشان کرد: هیأت‌امنای دانشگاه‌ها با نهایت انعطاف به دنبال کاهش دغدغه‌های دانشجویان در این زمینه هستند تا مشکل مضاعفی برای آنان ایجاد نشود.