حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک

رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک مهدی قره‌داغلی – رئیس پلیس راهور ناجا از حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک خبر داد. سردار سیدکمال ‌هادیانفر در نشست خبری با تشریح اولویت‌های پلیس در سال۹۹ گفت: یکی از اولویت‌های پلیس راهور هوشمندسازی است که در همین راستا تلاش […]

رئیس پلیس راهور ناجا خبر داد

حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک

مهدی قره‌داغلی – رئیس پلیس راهور ناجا از حذف ستادهای ترخیص خودرو در آینده نزدیک خبر داد.

سردار سیدکمال ‌هادیانفر در نشست خبری با تشریح اولویت‌های پلیس در سال۹۹ گفت: یکی از اولویت‌های پلیس راهور هوشمندسازی است که در همین راستا تلاش شده تا به‌زودی امکان شماره‌گذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودرو در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود. و به این ترتیب رفته‌رفته ستادهای ترخیص جمع خواهد شد.

‌هادیانفر در مورد توقف تولید سواری پژو۴۰۵ نیز گفت: با توجه به تعهدات خودروساز، تولید پژو ۴۰۵ نیز از اواخر خردادماه متوقف خواهد شد.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی‌در مورد افزایش قیمت خودرو نیز، گفت: افزایش قیت خودرو تابع بحث پراید نیست چون همه خودروها افزایش قیمت داشته و یک بحث اقتصادی است، بر این اساس قیمت خودرو نیز تابع شرایط اقتصادی کشور است و این مسأله وابسته به پراید و غیرپراید نیست.

سردار ‌هادیانفر افزود: اکنون همه خودروها به نوعی تفاوت قیمت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد دارند و هنوز مرجع مشخصی در کشور نیست که یک قیمت واحد و به‌روز اعلام کند تا تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد را کاهش دهد.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت خودرو از موضوعات اقتصادی است و به حیطه کار ما ارتباطی ندارد و هیچ ارتباطی به خودروی پراید ندارد و در خودروهای دیگر نیز این موضوع حاکم است و در قیمت خودروها تفاوت قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون وجود دارد، بر این اساس در بازار آزاد باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نرخ‌گذاری و فاصله ایجاد شده را به نوعی مدیریت کرد و مطمئناً مردم هم از عدم تولید خودروی ناایمن استقبال می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به چهار برنامه اصلی پلیس راهور برای سال۹۹ اظهار کرد: ما امسال چهار مأموریت را در راستای برنامه‌های کلان پلیس راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی کردیم که این موارد با ستاد کل نیروهای مسلح و دیگر بخش‌ها هماهنگ شده است. علاوه بر آن تمامی‌ مأموریت‌های ساری و جاری خود را نیز انجام خواهیم داد. بر همین اساس جدی‌ترین برنامه ما کاهش سوانح و تصادفات با رویکرد کاهش جان‌باختگان است.

وی ادامه داد: دومین برنامه توسعه نظم و انضباط و عبور و مرور ترافیک با تأکید بر موضوعات اولویت‌دار نظیر رعایت حق‌تقدم عابران پیاده، ساماندهی موتورسیکلت‌سواران در حوزه تردد، گواهینامه، آموزش و… است که این موارد نیز بناست در راستای طرح غدیر اجراء شود.

سردار ‌هادیانفر افزود: توسعه، بهبود و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان اولویت دیگری است که امیدواریم بتوانیم با همکاری مردم آن را اجراء کنیم و چه عابر، چه مسافر و چه راننده باید در این زمینه با ما همکاری کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا چهارمین اولویت مهم پلیس در سال‌جاری را توسعه و تحول سیستمی‌ و هوشمندسازی پلیس راهور اعلام کرد و گفت: بر این اساس در نظر داریم تا شماره‌گذاری، رسیدگی به اعتراضات و ترخیص خودروها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود و به این ترتیب رفته‌رفته ستادهای ترخیص نیز جمع‌آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای هوشمندسازی نیز قصد داریم تا سامانه پایش همواره مأموران را از ۴۰۰۰ دستگاه به ۱۲ هزار دستگاه توسعه دهیم. همچنین بحث توسعه کروکی الکترونیک نیز در دستور کار قرار دارد. مرحله اول مربوط به کروکی‌های سازشی و در مرحله دوم کروکی‌های غیرسازشی را نیز شامل خواهد بود.

سردار‌هادیان‌فر در ادامه به ارائه آمارهایی از عملکرد مربوط به پلیس پرداخت و گفت: طبق آخرین آمارها ۲۲ میلیون و ۱۳۱ هزار خودرو با پلاک ایران و حدود ۹۴۷ هزار خودرو با پلاک دیگر در کشور داریم. همچنین ۱۲میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در حال تردد در کشور است که می‌توان گفت، در مجموع بیش از ۳۵ میلیون و ۱۸۰ هزار وسیلهنقلیه اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا از روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز انتقاد کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح خودروهای فرسوده تاکنون بیش از دومیلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده که این آمار اصلاً مناسب نیست به ویژه آنکه در سال گذشته این روند کاهش چشمگیری هم داشت.

وی به آمار شماره‌گذاری خودروها در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۹۹۱ هزار دستگاه خودروی نو شماره‌گذاری شده است که این تعداد در مقایسه با سال قبل ۴٫۱ درصد افزایش داشته است. همچنین جمع نقل‌و‌انتقال خودرو در سال گذشته چهارمیلیون و ۹۱ هزار دستگاه بوده که افزایش ۶٫۵ درصدی را نشان می‌دهد.

سردار‌هادیانفر از کاهش شماره‌گذاری موتورسیکلت در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۲۴ هزار دستگاه شماره‌گذاری شده بود که این آمار در سال ۹۷ به حدود ۱۶۳ هزار دستگاه بود.

رئیس پلیس راهور ناجا به آمار اسقاط خودروها نیز اشاره کرد و گفت: در سال۹۷، ۶۷ هزار دستگاه و در سال۹۸ تنها ۱۴هزار دستگاه اسقاط شده که این آمار کاهش ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد که آن را مقایسه کنید با تعداد خودروهایی که در همین سال شماره‌گذاری شده‌اند که این نشان می‌دهد روند اسقاط چقدر کُند است.

وی به آمار خدمات پلیس راهور در سال ۹۸ نیز اشاره کرد و گفت: در مجموع پلیس بیش از ۳۵ میلیون و ۷۸۴ هزار خدمت به مردم ارائه کرده است و این در حالیست که کل خدمات ارائه شده از سوی ناجا به مردم حدود ۷۰ میلیون خدمت بوده است به عبارتی نزدیک به ۵۱ درصد از کل خدماتی که نیروی انتظامی‌ به مردم ارائه کرده مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی بوده است.