بازگشت آرامش به بازار با عرضه خودرو در بورس!

بازگشت آرامش به بازار با عرضه خودرو در بورس! مهدی قره‌داغلی – در این دو ماهی که از سال جدید گذشته بازار خودرو آن‌چنان نابه‌سامان شده بود که پراید به ۹۰ میلیون رسید حال بماند که در این ۱۰ روز گذشته با اقدمات نظارتی که توسط وزارت صمت، سازمان تعزیرات پلیس و حتی قوه‌قضاییه انجام […]

بازگشت آرامش به بازار با عرضه خودرو در بورس!

مهدی قرهداغلی – در این دو ماهی که از سال جدید گذشته بازار خودرو آن‌چنان نابه‌سامان شده بود که پراید به ۹۰ میلیون رسید حال بماند که در این ۱۰ روز گذشته با اقدمات نظارتی که توسط وزارت صمت، سازمان تعزیرات پلیس و حتی قوه‌قضاییه انجام شده و در حال اجرا می‌باشد، قدری از تب‌وتاب این بازار آشفته کاسته شده است اما در این میان کارشناسان این حوزه معتقدند که یکی از مهم‌ترین راه‌های شفاف‌سازی و کشف قیمت خودرو عرضه آن در بورس می‌باشد. به طوری که با این کار علاوه بر اینکه با یک ضریب چنددرصدی قیمت خودرو در بازار به صورت کاملاً شفاف مشخص می‌شود باعث شناسایی خریدار واقعی و مقابله با قیمت‌سازی کاذب در بازارهای غیرشفاف و کاهش قیمت و نهایتاً آشفتگی موجود در بازار خودرو به تدریج از بین برود. این در حالی است که با کشف قیمت واقعی خودرو در بورس دیگر انگیزهای برای فساد و دلال‌بازی باقی نمی‌ماند و شبهات تبعیض و رانت از بین می‌رود البته برای عملیاتی شدن این راهکار لازم است برای فروش خودرو در بورس کالا سقف قیمتی برای آن گذاشته نشود تا از ورود دلالان جلوگیری شود. دریافت پلاک نیز منوط به تحویل رسید خرید از بورس گردد تا بورس به بازار مرجع خرید خودروی صفر تبدیل شود.

اخیراً سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس قوه‌قضاییه، پیشنهاد جدیدی برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده است. به گفته معاون قضایی دادستان کل کشور، دستوری را رئیس قوه‌قضاییه به عنوان پیشنهاد ارائه کرده که روی آن کار تحقیقاتی و کارشناسی در حال انجام است و آن این است که خودرو در بورس عرضه شود.

در این باره رضا محتشمی‌پور؛ معاون بورس کالا در مورد گفته رئیس قوه‌قضاییه گفت: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، این عرضه باعث شفافیت در قیمت خودرو شده اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده‌ای ندارد.

وی افزود: اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می‌کند. مثلاً قیمت خودرو در بورس ۴۰ میلیون و در بیرون ۱۰۰ میلیون می‌شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

معاون بورس کالا گفت: اولاً باید توان تولید و عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان مشخص باشد و کالایی که در بورس عرضه می‌شود، به اندازی کافی باشد، مثلاً اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط ۲۰۰ واحد کالا در بورس ارائه شود، باعث بالا رفتن قیمت می‌شود و مشکلی در بازار وجود دارد مشکل عرضه مستمر است.

وی در مورد اینکه مدل خودروها تفاوت پیدا می‌کند و آیا به عنوان کالای همگن در نظر گرفت، اظهار داشت: برای قیمت‌گذاری نیاز به کالای همگن است و عرضه نیز باید مناسب باشد و دستکاری در قیمت خودرو در بورس نباشد.

معاون بورس کالا در مورد اینکه در سال ۹۷ خودروی سراتو در بورس کالا ارائه شد، بیان داشت: در آن سال به دلیل اینکه عرضه محدود بود، متوقف شد. بنابراین اگر خودرو بخواهد وارد بورس شود، باید عرضه مداوم و مناسب باشد.

همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عرضه خودرو در بازار سهام گفت: اگر پیشنهاد عرضه خودرو در بورس عملی شود بسیاری از مشکلات در رابطه با قیمت بر طرف خواهد شد. به‌خصوص اینکه بورس کالا در حال‌حاضر ظرفیت خوبی برای این معاملات دارد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: تنها راه شفاف‌سازی و کشف قیمت خودرو عرضه آن به بورس می‌باشد این کار موجب مشخص شدن قیمت در بازار می‌گردد و با یک پریمیوم چنددرصدی در بازار نیز قیمت کشف، خریدار مشخص شده و آشفتگی بازار نیز از بین می‌رود.

سعید عمرانی؛ معاون دادستان کل کشور در این باره گفت: اگر خودرو در بورس بیاید، با کارهای کارشناسی انجام شده هم تولید افزایش خواهد یافت و هم قیمت کاذب از بین می‌رود. عمرانی تأکید کرد: اکنون خودرو از سایر بازارها تأثیر می‌گیرد و درعین حال عده‌ای به واسطه آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل عطش خرید وجود دارد.