تخصیص کد کارگاه به تمام کسب‌وکارهای مجازی براساس محل اقامت قانونی

تخصیص کد کارگاه به تمام کسب‌وکارهای مجازی براساس محل اقامت قانونی دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش شفافیت در فعالیت کسب‌وکارهای مجازی، گفت: حاکمیت علاقه‌مند است بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌دلیل موانع ثبت رسمی، به‌صورت زیرزمینی و غیرنظام‌مند فعالیت می‌کنند، به‌صورت رسمی ‌و شفاف فعالیت خود را به ثبت برسانند. به گزارش […]

تخصیص کد کارگاه به تمام کسب‌وکارهای مجازی براساس محل اقامت قانونی

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش شفافیت در فعالیت کسب‌وکارهای مجازی، گفت: حاکمیت علاقه‌مند است بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌دلیل موانع ثبت رسمی، به‌صورت زیرزمینی و غیرنظام‌مند فعالیت می‌کنند، به‌صورت رسمی ‌و شفاف فعالیت خود را به ثبت برسانند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از فدراسیون فاوا، رضا باقری‌اصل اظهار کرد: در حال‌حاضر مصوبه‌ای برای تخصیص کد کارگاه به تمام کسب‌وکارهای مجازی براساس محل اقامت قانونی یا به صورت مشترک با دیگر کسب‌وکارها، در شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصویب شده‌است. بدین ترتیب کسب‌وکارهای مجازی و تجارت الکترونیک می‌توانند با ارائه کدپستی یک آدرس مشترک با سایر شرکت‌ها یا محل اقامت قانونی، کد کارگاه کسب‌وکار خود را دریافت کند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مورد بقیه کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری هم توضیح داد: «وزرای ذی‌ربط از اجرای این مصوبه برای همه حوزه‌های تجاری دفاع کرده‌اند، اما تصویب آن برای همه کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری مستلزم تصویب در شورای‌عالی کار است. وزیر کار رفاه و تعاون‌اجتماعی از این مصوبه حمایت کرده‌اند و من اطمینان دارم که این مصوبه برای تعمیم به دیگر کسب‌وکارهای غیرمجازی هم در شورای‌عالی کار دچار مشکلی نخواهد شد.

رضا باقری‌اصل توضیح داد: گرایش کشور به کسب‌وکارهای مجازی پررنگ‌تر از گذشته ‌است و حاکمیت از توسعه این بخش بیش از هر زمان دیگری حمایت می‌کند. در نتیجه دولت از هر پیشنهادی که باعث تسهیل ثبت و ورود کسب‌وکارهای مجازی به بازار شود، استقبال کرده‌است.

وی در توضیح مزایای طرح ثبت شرکت‌ها با آدرس مشترک گفت: یکی از مسائلی که از سوی هیأت دولت و وزرای ذی‌ربط مورد تأکید قرار گرفته‌، افزایش شفافیت در فعالیت کسب‌وکارهای مجازی است. حاکمیت علاقه‌مند است بسیاری از کسب‌وکارهایی که به‌دلیل موانع ثبت رسمی، به‌صورت زیرزمینی و غیرنظام‌مند فعالیت می‌کنند، به‌صورت رسمی‌و شفاف فعالیت خود را به ثبت برسانند. ثبت شرکت‌ها با آدرس مشترک و بدون نیاز به کدپستی یکتا، یک مانع بزرگ و یک هزینه سربار برای اجاره دفتر را از جلوی پای کسب‌وکارهای نوپا برای ثبت رسمی‌کسب‌وکارهای‌شان بر می‌دارد.

باقری‌اصل در پاسخ به این سؤال که کسب‌وکارهای مجازی از چه زمان می‌توانند از مزایای این مصوبه بهره‌مند شوند گفت: به لحاظ حقوقی این مصوبه باید مراحل اداری و ابلاغ خود را طی کند که تصور می‌کنم که یک یا دو ماه طول بکشد، اما تصویب آن نهایی شده و حداکثر تا دوماه دیگر برای فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی اجرایی خواهد شد.

باقری‌اصل در توضیح ماهیت کسب‌وکارهایی که می‌توانند از این مصوبه بهره‌مند شوند، گفت: تا پیش از تصویب شورای‌عالی کار، فقط کسب‌وکارهای مجازی و اینترنتی می‌توانند بدون آدرس کد کارگاه دریافت کنند. لازمه دریافت کد کارگاه برای شرکت‌های مجازی بر مبنای آدرس اقامت قانونی یا به صورت مشترک، این است که ماهیت کسب‌وکار آن‌ها نیازمند مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی‌ نباشد.

باقری‌اصل در پایان گفت: براساس این مصوبه دیگر کد کارگاه‌ها برای شرکت‌های فناوری اطلاعات نیازمند کدپستی یکتا نیست، کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند به‌سادگی بدون نیاز به آدرس واحد کد کارگاه دریافت کنند و کسب‌وکارهای اینترنتی که در دفاتر مشترک فعالیت می‌کنند، می‌توانند به‌ازای هر کسب‌وکار یک شرکت در همان آدرس کدکارگاه دریافت کنند.