مناقصه‌ معدن انگوران با اتکاء به دانش و پیمانکار بومی ‌به بار نشست

مناقصه‌ معدن انگوران با اتکاء به دانش و پیمانکار بومی ‌به بار نشست محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت:‌ طرح تجهیز و بهره‌برداری از بخش زیرزمینی انگوران توسط ایمیدرو و قرارگاه خاتم بدون اتکاء به خارجی‌ها اجراء شد. خداداد غریب‌پور در آیین افتتاح معدن زیرزمینی سرب و روی انگوران در جمع خبرنگاران، با اشاره […]

مناقصه‌ معدن انگوران با اتکاء به دانش و پیمانکار بومی ‌به بار نشست

محمد قره‌داغلی – رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو گفت:‌ طرح تجهیز و بهره‌برداری از بخش زیرزمینی انگوران توسط ایمیدرو و قرارگاه خاتم بدون اتکاء به خارجی‌ها اجراء شد.

خداداد غریب‌پور در آیین افتتاح معدن زیرزمینی سرب و روی انگوران در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه فعال‌سازی بخش زیرزمینی معدن انگوران، یکی از پروژه‌های فناورانه و با دانش فنی ایرانی است، افزود: یکی از نقاط قوت اجرای پروژه، راه‌اندازی آن پیش از موعد مقرر بوده است و در حالی که پیشبینی می‌شد طرح در مدت دو سال به اتمام برسد در مدت سه ماه بعد از تجهیز تولید در معدن آغاز شد.

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت و زیربناهای بخش معدن و صنایع‌معدنی در کشور از اولویت‌های این سازمان می‌باشد، افزود: اعتبار زیربناها در ایمیدرو از سال ۹۷ تاکنون ۵۰ برابر رشد یافته و از ۱۵میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه راه‌های ریلی در بخش معدن و و همکاری با شرکت‌های بزرگ در زمینه زیربناهای ریلی یادآور شد: ۸۰ درصد از ۵۰ میلیون تن باری که سالانه در بخش حمل‌ونقل ریلی جابه‌جا می‌شود مربوط به مواد معدنی است.

غریب‌پور با بیان اینکه محصول تولید، شغل بوده و بهترین راه برای ایجاد عدالت اجتماعی ایجاد شغل می‌باشد، بیان داشت: با اشتغالزایی هر نفر در بخش معدن، ۱۷ شغل غیرمستقیم نیز ایجاد می‌شود.

غریب‌پور با اشاره به اینکه معدن زیرزمینی سولفوره انگوران نیز ۵۰۰ نفر اشتغالزایی دارد، تصریح کرد: این معدن یکی از پروژه‌های فناورانه استخراج در زیرزمین مربوط به ایمیدور است که بدون اتکاء به نیروهای خارجی با پیمانکار بومی ‌و دانش فنی بومی ‌در یک معدن کهن با سابقه تاریخی با حدود یک قرن قدمت اجراء می‌شود.

رئیس هیأت عامل ایمیدور به فعالیت‌های تولیدی معدنی غیر از آهن کشور اشاره کرد و افزود: سرب، روی، طلا، نقره، مس و آلومینیم از جمله این معادن است که از نظر ارزش ریالی به میزان ۴۳۵ میلیارد دلار و برابر با جی‌دی‌پی (تولید ناخالص داخلی) کشور است.

وی میزان تولید دنیا در این بخش را ۸۰ هزار میلیارد دلار ذکرکرد و گفت: چین به تنهایی ۱۱۹ میلیارد دلار از غیرآهنی‌های دنیا را تولید می‌کند.

غریب‌پور سهم ایران از تولید آلومینیم را از ۶۲ میلیون تن دنیا حدود ۷۷۸هزار تن، در مس از ۲۴ میلیون تن دنیا ۲۵۰ هزار تن کاتد مس و در طلا هشت تن از چهار هزار تن دنیا ذکرکرد و افزود: معدن زرشوران یکی از این معادن است که حدود یک تن تولید طلا دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سرب ۱۹۸ هزار و در روی ۲۰۸ هزار تن تولید داریم که این میزان در روی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت و در سرب نیز کمتر از ظرفیت نصب شده است.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت با تأکید بر اینکه باید رویکرد ما به فلزات غیرآهنی جدی‌تر و توسعه‌ای باشد، گفت: در این راستا در مس امسال افزایس سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی و طرح‌های توسعه‌ای خواهیم داشت.

رئیس هیأت‌عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران با اشاره به اینکه طرح توسعه طلا و معدن واگذار شده است، بیان کرد: در خراسان‌جنوبی رویکرد توسعه در مواد غیرآهنی و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در دستور کار قرار دارد، به طوری که از ۱۶۰ نفر فرد آموزش‌دیده همگی شاغل شدند و این رویکرد اشتغال‌ و درآمدزاست.

وی در ادامه با اشاره به ورود شرکت‌های دولتی به بورس، اظهار کرد: چند شرکت زیرمجموعه ایمیدرو در حال آماده‌سازی برای واردن شدن به بورس است.

غریب‌پور با اشاره به اینکه در بخش معدن اعتقاد به توسعه پایدار هستیم، این در حالی است که همه بخش‌های استان زنجان به اهمیت معدن پی برده و رویکرد همه نسبت به معدن، اقتصادی است، تصریح کرد: ۲۰ درصد کانی سنگ تولیدی معدن انگوران در استان زنجان استفاده و ۸۰ درصد سنگ‌های استخراج شده توسط معدن انگوران به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

معاون وزیر صمت در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده از عایدات معدن انگوران در توسعه منطقه ماه‌نشان، عنوان کرد: این موضوع جزء درخواست‌های مسؤولان استان زنجان نیز بود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از درآمدهای معدنی به حوزه‌های زیرساختی به‌ویژه راه تخصیص می‌یابد که در این زمینه با وزارت راه‌وشهرسازی همکاری داریم.

وی در پاسخ به درخواست استاندار زنجان نسبت به، به‌روزرسانی اعتبارات متناسب با افزایش قیمت برای احداث راه زنجان‌ – دندی، افزود: اعتبارات کار این جاده متناسب با شرایط، اختصاص داده می‌شود.

این مسؤول با بیان اینکه طی روزهای گذشته شرکت هپکو زمین‌گیر شده بود، ادامه داد: پنج شرکت بزرگ، تفاهم‌نامه با هپکو امضاء کردند تا این شرکت بزرگ خدمات ارائه‌ کرده و به چرخه فعالیت برگردد.

گفتنی است که بومی‌سازی تجهیزات در این معدن ۸۰ درصد بوده ، اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم پس از بهره‌برداری از پروژه حداقل به ۲۰۰۰ نفر می‌رسد. همچنین ارزش سرمایهگذاری ریالی صورت گرفته در این پروژه ۱۲۵۰ میلیارد ریال و میزان سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته یکمیلیون و ۲۰۰ هزار یورو است.

انجام عملیات تکمیل آماده‌سازی، تجهیز، استخراج و تحویل سالانه حداقل ۱۲۰ هزار تن کانسنگ استخراجی از بخش زیرزمینی معدن سرب و روی انگوران در دست انجام است که در حال‌حاضر تجهیز به اتمام رسیده و تولید به ظرفیت قراردادی رسیده است.

مزایای استخراج از معدن زیرزمینی سولفوره انگوران شامل دسترسی سریعتر به ماده معدنی و افزایش درآمد، استخراج با هزینه کمتر نسبت به روش روباز (با توجه به حجم بالای باطله‌برداری و شرایط فنی و پایداری دیواره‌های معدن روباز)، تأمین نیاز خوراک کارخانه‌های فرآوری استان زنجان، جلوگیری از خروج ارز و محرومیتزدایی و همچنین به‌کارگیری نیروی بومی‌منطقه است.

با بهره‌برداری از معدن زیرزمینی انگوران، سالانه ۱۲۰ هزار تن کانسنگ استخراجی سولفوره، مخلوط سولفوره-اکسیده و اکسیده با عیار ۲۵ درصد روی و دو درصد سرب تولید خواهد شد.

استخراج بخش سولفوره انگوران به روش زیرزمینی از اواخر دهه ۶۰ مطرح شد و علت اصلی آن نیز دسترسی سریعتر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ بوده است. در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه آن از جانب شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به یک شرکت محول و پس از تهیه طرح پایه، طرح تفصیلی تونل‌های بازکننده آماده و از سال ۱۳۸۵ حفاری تونل‌های بازکننده آغاز شد. طول تقریبی تونل‌های بازکننده هر کدام یک کیلومتر است که تا سال ۱۳۸۸ انجام پذیرفت. پس از آن به منظور ادامه آماده‌سازی و اجرای طرح استخراج زیرزمینی، با برگزاری مناقصه‌های جداگانه‌ای در سال ۱۳۸۹، شرکت معدن زمین به عنوان مشاور و ناظر و قرارگاه سازندگی خاتم- هلدینگ تخصصی صنعت‌ومعدن – به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

معدن سرب و روی انگوران در استان زنجان، شهرستان ماه‌نشان واقع شده است.