گزارش بانک‌مرکزی از قدرت‌نمایی بهاره بازارسرمایه

گزارش بانک‌مرکزی از قدرت‌نمایی بهاره بازارسرمایه گروه بانک، بیمه، بورس- برای کسانی که تازه امسال تصمیم به ورود در بورس گرفتن، سال ۹۹ تا به اینجا سالی رویایی بوده است. رشد بازارسرمایه به حدی بوده که چشم‌ها را به خود خیره کرده و حتی موجب افزایش قیمت دیگر بازارها همچون مسکن شده است! بانک‌مرکزی در […]

گزارش بانک‌مرکزی از قدرت‌نمایی بهاره بازارسرمایه

گروه بانک، بیمه، بورس- برای کسانی که تازه امسال تصمیم به ورود در بورس گرفتن، سال ۹۹ تا به اینجا سالی رویایی بوده است. رشد بازارسرمایه به حدی بوده که چشم‌ها را به خود خیره کرده و حتی موجب افزایش قیمت دیگر بازارها همچون مسکن شده است! بانک‌مرکزی در گزارشی اعلام کرده بازارسرمایه تنها در بهار سال۹۹ توانسته بیشترین رشد را در بین بازارهای موازی داشته باشد و این امر حتی در بازاری همچون مسکن نیز رخ داده است. طبق اعلام بانک‌مرکزی از وضعیت بورس در بهار سال‌جاری، در این مدت ۴۸۸٫۷ میلیارد سهم معامله شده که ۹۱٫۸ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است.

رشد ۴۳۲٫۸ درصدی ارزش بازار سهام

همچنین، ارزش بازار سهام در سه ماهه ابتدایی امسال معادل ۴۷هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بوده که رشد ۴۳۲٫۸درصدی را تجربه کرده است. شاخص کل بورس در سه ماهه اول امسال معادل یک‌میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۲۷ واحد بوده که در مقایسه با بهار سال قبل به میزان ۴۴۱درصد رشد کرده و شاخص بازار اولیه بورس نیز در این مدت ۹۵۷ هزار و ۱۰ واحد شده که معادل ۴۴۸٫۴ درصد رشد نسبت به بهار پارسال داشته است. همچنین، شاخص بازار ثانویه بورس نیز در بهار امسال معادل دو میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۱۷ واحد بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۴۳۳ درصد رشد یافته است.

وضعیت ارزش معاملات سهام در بهار امسال

طبق آنچه که بانک‌مرکزی از وضعیت بورس در بهار امسال منتشر کرده، کل ارزش معاملات در سه ماهه اول سال‌جاری به میزان پنج‌هزار و ۴۹ میلیارد تومان رسیده که با رشد ۶۴۷٫۸درصدی مواجه شده و سهم بازار اولیه از این میزان معادل دوهزار و ۶۳۹ میلیارد تومان و سهم بازار ثانویه نیز به میزان دوهزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده است. بنابراین، سهم ارزش معاملات سهام در بازارهای اولیه و ثانویه در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل به ترتیب ۵۴۴ و ۸۰۷ درصد رشد داشته و بازار اولیه دارای بیشترین سهم از کل ارزش معاملات سهام بوده است. میزان سهام معامله در سه ماهه اول بورس امسال

علاوه براین، در بازار سرمایه در بهار امسال معادل ۴۸۸٫۷ میلیارد سهم معامله شده که در مقایسه با بهار پارسال ۹۱٫۸ درصد رشد داشته که سهم بازار اولیه و ثانویه بورس از این میزان سهم معامله شده در این مدت به ترتیب ۲۹۸٫۶ و ۱۹۰٫۱ میلیارد بوده است که نسبت به بهار پارسال به ترتیب تعداد سهام معامله شده در این بازارها ۶۴٫۲ و ۱۶۰٫۴ درصد رشد داشته‌اند. همچنین، ارزش بازار سهام در سه ماهه اول امسال معادل ۴۷هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بوده که در مقایسه مدت مشابه سال قبل ۴۳۲٫۸ درصد رشد داشته است.

بازار مسکن مقهور تک‌تازی۳۲ ماهه بورس

قیمت مسکن شهر تهران در ادامه روند روبه رشد هفت ماه اخیر خود به میانگین ۲۱میلیون تومان در هر مترمربع رسید که انتظار می‌رفت بازار با کاهش معاملات مواجه شود اما خرید و فروش نسبت به ماه قبل ۳۰درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد افزایش یافت. با اینکه مهم‌ترین عامل رشد بازار مسکن، تأثیرپذیری از نوسانات بازارهای ارز و طلا عنوان می‌شود به نظر می‌رسد این بخش توسط بورس در حال شارژ مالی است.

رشد بورس نسبت به دیگر بازارها

با این حال در همین بازه‌زمانی یعنی آذرماه ۱۳۹۶ تا تیرماه ۱۳۹۹ قیمت دلار از حدود ۴۰۰۰ تومان به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده که افزایش ۴۰۰درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بازار سکه از ابتدای آبان‌ماه ۱۳۹۶ که قیمت سکه امامی‌ یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بوده تا روز هفتم تیرماه ۱۳۹۹ که به ۱۱میلیون و ۹۳۹ هزار تومان رسیده، رشد ۷۴۹ درصد را به ثبت رسانده است. اما بازار بورس در همین بازه‌زمانی افزایش عجیب و غریبی را نشان داده و از شاخص حدود ۱۰۰ هزار واحد به حدود دومیلیون واحد رسیده که از رشد ۱۹۰۰ درصد حکایت دارد. بازار بورس از آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ تا تیرماه ۱۳۹۹ رشد ۲٫۵ برابری نسبت به بازار سکه، رشد ۴٫۶ برابری نسبت به بازار ارز و رشد ۵٫۶ برابری نسبت به بازار مسکن داشته است.