خطر، کنکور در کمین است!

خطر، کنکور در کمین است! مسعود طاهری- قبولی در دانشگاه‌های ملی و رسیدن به دروازه‌های علم برای خیلی‌ها از نان شب واجب‌تر است، اما اگر تا دیروز قبول نشدن در کنکور باعث خودکشی و افسردگی دواطلبان می‌شد، امروز ویروس کرونا در انتظارشان است. با نزدیک شدن به زمان برگزاری مهم‌ترین امتحان زندگی داوطلبان، خیلی از […]

خطر، کنکور در کمین است!

مسعود طاهری- قبولی در دانشگاه‌های ملی و رسیدن به دروازه‌های علم برای خیلی‌ها از نان شب واجب‌تر است، اما اگر تا دیروز قبول نشدن در کنکور باعث خودکشی و افسردگی دواطلبان می‌شد، امروز ویروس کرونا در انتظارشان است. با نزدیک شدن به زمان برگزاری مهم‌ترین امتحان زندگی داوطلبان، خیلی از آنان علاوه‌بر استرس قبولی در آن، چالش جدیدی را نیز باید پشت سر بگذارند. چالشی که تاکنون برای میلیون‌ها نفر در جهان و ده‌ها هزار نفر را در کشور، مشکل آفریده است. خیلی‌ها مخالف برگزاری کنکور هستند حتی برخی از اعضای ستاد! اما خیلی‌ها هم هستند که می‌گویند، عدم برگزاری آن مشکلات بیشتری را در آینده به‌دنبال خواهد داشت. اول باید پرسید که چرا از سال ۱۳۸۶ که بحث حذف کنکور مطرح شده بود تاکنون این آزمون حذف نشده است؟ بسیاری درآمدهای نجومی ‌و شیتیل‌های زیرمیزی مؤسسات آموزشی را دلیل اصلی عدم حذف کنکور می‌دانند؛ زمانی که به‌طور متوسط هر داوطلب باید شش میلیون تومان برای ورود به کنکور هزینه کند و این رقم را اگر در تعداد داوطلبان ضرب کنید، مهم‌ترین و منطقی‌ترین دلیل عدم حذف کنکور به دست می‌آید! حال اگر از این موضوع به اجبار بگذریم(از سال ۸۶ تاکنون کسی حریف آنان نشده است!)، به ویروس کرونا می‌رسیم، ویروسی که داوطلب و غیرداوطلب سرش نمی‌شود و بدتر از همه آن که بسیاری از مردم همین حالا هم تکلیفشان معلوم نیست که آیا این ویروس را دارند یا خیر. در چنین شرایطی باید شاهد حضور هزاران داوطلب در مراکز امتحان باشیم. مراکزی سربسته که احتمال انتقال ویروس را به‌شدت افزایش می‌دهند. بدتر از همه آن است که بعد از امتحان نیز اگر داوطلبان مبتلا به این ویروس شوند، خانواده خود را نیز مبتلا می‌کنند و این چرخه با شدت بیشتری در جامعه ادامه پیدا خواهد کرد. حال سؤال این است که چه راهکارهایی برای برگزاری کنکور وجود دارد؟ از برگزاری در محیط‌های سرباز بگیر تا کم کردن تعداد داوطلبان در یک اتاق و حتی تعویق برگزاری کنکور، همه و همه از جمله راهکارهایی است که این روزها مطرح می‌شود. اما هستند کسانی که همچنان اعتقاد به اجرای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا دارند و می‌گویند پروتکل‌ها می‌توانند ویروس کرونا را نیز زمین‌گیر کرده و کنار داوطلبان بنشانند!

هر کسی اظهارنظر می‌کند!

یکی از این افراد ابراهیم خدایی؛ رئیس سازمان سنجش کشور است. وی با رد تعویق کنکور و اظهارنظر دلسوزانه مردم و کارشناسان چنین می‌گوید: متأسفانه وضعیت به‌گونه‌ای شده که تمامی ‌افراد مرتبط، غیرمرتبط، مسؤول و غیرمسؤول درخصوص آزمون‌ها اظهارنظر می‌کنند و حتی برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با مصوبات این ستاد مخالفت می‌کنند. خدایی به تشریح نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری پرداخت و گفت: در آزمون امروز، یک‌سری پروتکل‌هایی از سوی سازمان سنجش تعیین شده بود، که به داوطلبان ابلاغ شد و یکی از مباحث مهم رعایت فاصله فیزیکی داوطلبان و حوزه‌های آمتحانی آزمون بود که بر این اساس ما افزایش ۴۰درصدی حوزه‌ها را داشتیم و عوامل اجرایی نیز ۴۰ درصد افزایش یافت. ضمن اینکه زمان ورود داوطلبین در جلسه آزمون از یک به دو ساعت افزایش یافت و بازرسی بدنی نیز به طور مطلق حذف شد، هیچ حوزه‌ای از داوطلبان اثرانگشت نگرفت و صرفاً به امضای داوطلب اکتفاء شد. به حوزه‌ها تأکید کردیم که اگر احیاناً داوطلبی ماسکی همراه ندارد این ماسک به طور رایگان در اختیار آنها قرار بگیرد. ضمن اینکه تمهیداتی را برای آزمون بیماران مبتلا به کرونا اندیشیده‌ایم. بر این اساس آنها بتوانند در بیمارستان‌ها و محل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت آزمون خود را بدهند. مجموعاً در کل کشور ۵۴ داوطلب به کرونا مبتلا هستند و حوزه امتحانی داوطلبان کرونایی در تهران «بیمارستان طالقانی» تعیین شده و حدود ۳۱ داوطلب نیز در این بیمارستان آزمون خود را برگزار می‌کنند و یک نفر از داوطلبان نیز در بیمارستانی در شهر همدان در جلسه آزمون شرکت می‌کند.

حال باید منتظر ماند و دید در شرایطی که در اوج و پیک مبتلایان به کرونا هستیم، آیا ویروس‌کرونا نیز به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا احترام می‌گذارد یا اینکه حضور صدها دواطلب در یک فضای سربسته باعث این بحران جدیدی از دل کنکور می‌شود؟!