پی‌جویی بیش از ۹۵۰ هزار کیلومترمربع از محدوده‌های امیدبخش معدنی

رئیس سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد پی‌جویی بیش از ۹۵۰ هزار کیلومترمربع از محدوده‌های امیدبخش معدنی گروه زمین‌ومعدن – معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت در ایستگاه هشتم پویش ملی «تولید، تداوم امید» گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان نخستین حلقه از چرخه معدنکاری یعنی اکتشاف، وظیفه اکتشافات موادمعدنی به‌ویژه سنگ‌آهن به عنوان خوراک اولیه شرکت‌های فولادی […]

رئیس سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد

پی‌جویی بیش از ۹۵۰ هزار کیلومترمربع از محدوده‌های امیدبخش معدنی

گروه زمین‌ومعدن – معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت در ایستگاه هشتم پویش ملی «تولید، تداوم امید» گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان نخستین حلقه از چرخه معدنکاری یعنی اکتشاف، وظیفه اکتشافات موادمعدنی به‌ویژه سنگ‌آهن به عنوان خوراک اولیه شرکت‌های فولادی را به‌عهده دارد و در حال‌حاضر مساحتی بالغ بر ۹۵۰ هزار کیلومترمربع از کشور را مورد شناسایی و پی‌جویی قرار داده که منجر به شناسایی محدوده‌های امیدبخش در کشور شده است.

علیرضا شهیدی؛ معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت در آیین افتتاح فاز دوم شرکت فولاد روهینا جنوب در دزفول که به‌صورت ویدیوکنفرانس در ارتباط با رئیسجمهور برگزار شد، اظهار کرد: فاز دوم شرکت فولاد روهینا با محصولات شمش فولاد و سازه کربنی به ظرفیت ۴۵۰ تن و تولید ۴۵۰ تن میلگرد آژدار به‌صورت کلاف و شاخه‌ای در سال به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰ میلیون دلار به صورت ارزی و ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی در این مجتمع سرمایه‌گذاری شده، افزود: اعتبارات توسط بانک‌های عامل صنعت‌ومعدن و صادرات واگذار شده و ماشین‌آلات به‌کار رفته نیز جزء بهترین دستگاه‌ها در نوع خود است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه مجتمع فولاد روهینا جنوب دزفول در زمینی به مساحت ۳۶۱ و ۸۰۱ مترمربع تأسیس شده، گفت: زیربنای این مجتمع حدود ۳۲هزار و ۱۴۰ مترمربع با توان برق ۶۵ مگاوات و میزان آب مصرفی حدود ۸۰۰هزار مترمکعب است که در مرحله توسعه برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود دوهزار نفر بطور غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت درباره وضعیت تولیدات میلگرد در کشور، افزود: تعداد ۱۴۲ واحد تولید میلگرد فولادی در کشور وجود دارد که با احتساب مجتمع فولاد روهینا جنوب دزفول به ظرفیت اسمی‌حدود ۲۱٫۷ میلیون تن خواهیم رسید.

شهیدی در ادامه اضافه کرد: همچنین ۸۴ واحد بزرگ تولید شمش فولادی در کشور وجود دارد که افتتاح طرح مذکور مجموع تولیدات به۳۸ میلیون تن خواهد رسید.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود در بخش تولید شمش فولادی تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۲ طرح به ظرفیت اسمی‌سالانه حدود ۷٫۶ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد و اشتغالزایی برای ۶۱۰۰ نفر در کشور به وجود آید.

غلامرضا شریعتی؛ استاندار خوزستان در ادامه این آیین، اظهار کرد: فاز اول کارخانه فولاد روهینا که در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید با وارد کردن شمش فولاد به‌صورت آماده به تولید میلگرد و نورد می‌پرداخت که خوشبختانه با افتتاح فاز دوم با وارد کردن آن شمش فولاد هم در این کارخانه تولید می‌شود.

وی افزود: این تکنولوژی تا به‌حال در خاورمیانه فعال نبوده و به‌ علت آنکه با نوردگرم آهن قراضه به سمت تولید مستقیم میلگرد می‌رود، ۳۰درصد انرژی کمتر صرف می‌کند که صنعت سبز به‌شمار می‌آید.

استاندار خوزستان گفت:۳۰ میلیون یورو ۱۰۰ میلیارد تومان در فاز اول، ۱۲۰ میلیون یورو و ۳۰۰ میلیارد تومان در فاز۲ هزینه شده که در مجموع دو فاز به‌صورت مسقیم برای ۹۰۰ نفر، به‌صورت مستقیم حدود پنج هزار نفر اشتغالزایی شد.

وی ادامه داد: هر سرمایه‌گذاری که بتواند شغل و سرمایه ایجاد کند، قطعاً از او تا به ثمر نشستن پروژه حمایت خواهیم کرد، همچنین طرح‌های فولادی دیگری همچون طرح زمزم۳ خوزستان، یکمیلیون تنی فولاد اندیمشک، طرح یک‌ونیم میلیون تنی خرمشهر و طرح توسعه شادگان در دست اقدام هستند و برخی از آن‌ها امسال افتتاح خواهند شد.

طرح بزرگ و مهم مجتمع فولاد روهینا جنوب با تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن محصولات طویل و مفتول فولادی در شهرستان دزفول بهره‌برداری شد. فاز دوم فولادسازی روهینا به طور مستقیم برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.