سیناژن؛ نخستین دانش‌بنیان زیست‌فناوری در ایران

معرفی دانش‌بنیان‌های برتر سیناژن؛ نخستین دانش‌بنیان زیست‌فناوری در ایران محمدرضا عیوضی براساس مقررات تعیین نوع شرکت‌ها و مؤسسه‌ها، به عبارتی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسه‌های شخصی یا تعاونی محسوب می‌شوند که جهت پیشرفت علم و افزایش دارایی، افزایش و گسترش منابع اقتصادی براساس اطلاعات و دستیابی به خط‌مشی‌های دانش و اقتصاد در حوزه پیشرفت اختراعات و خلاقیت […]

معرفی دانش‌بنیان‌های برتر

سیناژن؛ نخستین دانش‌بنیان زیست‌فناوری در ایران

محمدرضا عیوضی

براساس مقررات تعیین نوع شرکت‌ها و مؤسسه‌ها، به عبارتی شرکت‌های دانش‌بنیان، مؤسسه‌های شخصی یا تعاونی محسوب می‌شوند که جهت پیشرفت علم و افزایش دارایی، افزایش و گسترش منابع اقتصادی براساس اطلاعات و دستیابی به خط‌مشی‌های دانش و اقتصاد در حوزه پیشرفت اختراعات و خلاقیت و در آخر تجاری نمودن دست‌یافته‌ها و گسترش (طراحی و ساخت محصولات و ارائه خدمات) در زمینه تکنولوژی‌های نوین و با ارزش‌افزوده بسیار (به‌خصوص در ساخت برنامه‌های مرتبط) ایجاد می‌شوند.

در حقیقت این شرکت‌ها زنجیره متصل بین ایده و فناوری به‌حساب می‌آیند که موفق شده‌اند راهنمای ایده‌ها در راه رسیدن به فناوری باشند و برخی اوقات خود این مؤسسات نیز ایده خود را به فناوری تبدیل می‌نمایند.

در همین راستا روزنامه مناقصه‌مزایده در جهت کمک به اعتلای دانش بومی ‌از این پس معرفی شرکت‌های موفق دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده و در ادامه به معرفی شرکت «سیناژن» خواهیم پرداخت.

زمینه بیوتکنولوژی یا تکنولوژی‌زیستی، جزء زمینه‌هایی است که موفق شده دارای بیشترین طرح برای اجراء باشد و به شکل قابل‌توجه‌ای، امور خود را از ۳۰ سال گذشته شروع کرده است. نتایج عملکرد ۳۰ ساله پژوهشگران این حوزه، تجاری سازی کالاهای دانش‌بنیان در ۱۵ سال گذشته بوده است.

نخستین و بزرگ‌ترین مؤسسه دانش‌بنیان زمینه زیست‌فناوری در کشور شرکت دانش‌بنیان سیناژن می‌باشد که ۲۴ سال از فعالیتش می‌گذرد و توانسته بیش از ۹ فرآورده دارویی با ترکیب جدید در بازار عرضه کند.

تاریخچه سیناژن

شرکت سیناژن در سال ۱۳۷۳ با هدف تولید محصولات بیوتکنولوژی نوین، تأسیس گردید. حرکتی که از همت و ایده چهار متخصص کوشا آغاز گردید، به تولد بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات بیوتکنولوژی پزشکی در منطقه منجر شد. فعالیت بر تحقیق و توسعه در حوزه بیوتکنولوژی به منظور تأمین نیاز بازار منطقه‌ای اولویت اصلی سیناژن بود. آنزیم‌ها، معرف‌های بیولوژی مولکولی، کیت‌های تشخیصی PCR، اولین محصولات سیناژن بوده و بهره‌مندی از زیرساخت‌های تخصصی تکنولوژیک، شرکت سیناژن را بر آن داشت تا اقدام به تولید آنتی‌بادی‌های مونوکلونال تشخیصی گروه‌های خونی بنماید.

استراتژی

امروز سیناژن به توانایی‌ها و مهارت‌های نوآورانه خود در مواجهه با چالش‌های روزانه می‌بالد. تلاش‌های ما با تمرکز بر توسعه محصولات بیوسیمیلار در زمینه بیماری‌های خود ایمنی، ام‌اس، ناباروری، اختلالات هورمونی مانند کمبود هورمون رشد، دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های کلیوی و سرطان، و همچنین ارائه خدمات تحقیق و توسعه است. این شرکت در حال‌حاضر ۲۰% از حجم کل گردش مالی خود را به فعالیت‌های تحقیق و توسعه اختصاص داده است.

استراتژی سیناژن تبدیل شدن و حفظ خود به عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی پیشرو در منطقه است. هدف ما استفاده از تخصص خود و شناسایی و کسب محصولات انتخاب شده از طریق استراتژی‌های مشارکتی در جهت ترویج توسعه پایدار سلامت انسان قرار گرفته است.

محصولات

در حال‌حاضر سیناژن تولید محصولات بیوتکنولوژی دارویی خاص شامل سینووکس (در حوزه بیماری ام-اس)، رسیژن (در حوزه بیماری ام- اس)، سینومر (در حوزه بیماری ام- اس)، سینوتک (در حوزه بیماری ام- اس)، سینال-‌اف (در حوزه بیماری ناباروری)، سینافکت (در حوزه بیماری ناباروری)، سینوپار (در حوزه بیماری پوکی استخوان)، پگاژن (در حوزه بیماری سرطان)، سیناپوئیتین (درحوزه بیماری‌های کلیوی)، سینورا (در حوزه درمان بیماری‌های خود ایمنی) ، سیناتروپین (در حوزه درمان بیماری کمبود هورمون رشد) و ملیتاید (در حوزه درمان بیماری دیابت نوع دو) را سبد محصولات خود داشته و در سال ۹۷ از خروج یکمیلیارد دلار ارز از کشور به منظور خرید نمونه خارجی این داروها جلوگیری نموده که کمک شایانی به اقتصاد کشور و قدرت خرید بیماران داخلی می‌باشد که کسب تندیس و گواهینامه رعایت از حقوق مصرف‌کنندگان از وزارت صنعت،معدن‌وتجارت ایران، طی سال‌های گذشته مؤید این نکته است.

ارزآوری

از طرفی صادرات سیناژن به ارزآوری در طی سال‌های ۹۰ تا ۹۷ منجر شده است که کسب تقدیرنامه صادرکننده نمونه کشور از سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت، نشانگر تلاش سیناژن در زمینه بهبود صادرات غیر نفتی می‌باشد.

اعتماد به خودباوری و دانش نیروی انسانی جوان و مجرب، به سیناژن فرصت ورود به بازارهای دارویی بینالمللی با امید به‌بنا نهادن فردایی روشن‌تر و سالم‌تر برای آینده بیماران را فراهم آورده است.

افتخارات

در کنار این موارد توجه به نوآوری و کیفیت سیناژن را در زمره شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری و نوآوری و همچنین کیفیت در سطح کشور قرار داده است که کسب نشان شایستگی یک ستاره طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ از جایزه ملی فناوری و نوآوری ایران همچنین تقدیرنامه اشتهار به کیفیت از چهارمین و پنجمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران سندی بر پیشگامی‌سیناژن در زمینه نوآوری و کیفیت است.

سیناژن در حال‌حاضر دارای پنج سایت تولیدی تحت عنوان «شرکت تحقیقاتی تولیدی سیناژن» بوده که تمامی‌آنها دارای گواهینامه GMP از اتحادیه اروپا می‌باشند. سایت‌های تولیدی در شهرک صنعتی سیمین دشت و دفتر مرکزی این شرکت نیز در تهران ، شهرک غرب واقع می‌باشد. در این پنج سایت بیش از ۷۰۰ نفر مشغول به کار می‌باشند.

همچنین مدیرعامل شرکت سیناژن، دکتر حامدی‌فر علاوه بر افتخارات سازمانی ذکر شده در بالا، دارای تقدیرنامه‌های مدیر جهادگر نمونه، کارآفرین برتر استان، تنها مدیرعامل خانم دریافتکننده تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در کشور بوده و بیش از ۱۳ اختراع به نام ایشان ثبت شده است.