الاکلنگ بورس برای گذر از شاخص ۲ میلیون واحدی

الاکلنگ بورس برای گذر از شاخص ۲ میلیون واحدی گروه بانک، بیمه، بورس- یکشنبه‌ای که گذشت روزی تاریخی برای بورس بود و شاخص کل بازارسرمایه در این روز از مرز دومیلیون واحد گذر کرد. در همان روز کارشناسان بازارسرمایه پیش‌بینی افت مقطعی شاخص و یا به قول بورسی‌ها مقاومت شاخص را می‌کردند. روز دوشنبه گذشته […]

الاکلنگ بورس برای گذر از شاخص ۲ میلیون واحدی

گروه بانک، بیمه، بورس- یکشنبه‌ای که گذشت روزی تاریخی برای بورس بود و شاخص کل بازارسرمایه در این روز از مرز دومیلیون واحد گذر کرد. در همان روز کارشناسان بازارسرمایه پیش‌بینی افت مقطعی شاخص و یا به قول بورسی‌ها مقاومت شاخص را می‌کردند. روز دوشنبه گذشته شاخص کل مجدداً با افت مواجه شد و به کانال یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی برگشت و دیروز(سه‌شنبه) نیز با کاهش مواجه شد و نتوانست از قله دو میلیون واحدی گذر کند. کارشناسان بازارسرمایه پیش‌بینی می‌کنند که امروز(چهارشنبه) نیز شاخص با مقاومت مواجه شود اما از ابتدای هفته آینده شاهد شکستن مقاومت شاخص و گذر قطعی از دومیلیون واحد خواهیم بود.

حرکت مارپیچ شاخص

به هر ترتیب، شاخص کل بورس دیروز(سه‌شنبه) در ساعات ابتدایی معاملات به مرز یک‌میلیون و ۹۹۳ هزار واحد رسید ناگهان تا رقم یک‌میلیون و ۹۸۶ هزار واحد سقوط کرد، اما در ادامه معاملات باز هم روند صعودی به خود گرفت و به یک‌میلیون و ۹۹۴ هزار واحد رسید و در نهایت با کمی‌کاهش در رقم یک‌میلیون و ۹۹۱ هزار واحد ایستاد. در معاملات این روز بازارسرمایه شاخص کل با ۱۸۳۵ واحد کاهش رقم یک‌میلیون و ۹۹۱ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۶۰۸ واحد صعود و رقم ۵۲۷ هزار و ۴۸۷ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار دومیلیون معامله به ارزش ۲۲۴ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس، س. نفت‌وگاز و پتروشیمیتأمین و گسترش نفت‌وگاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو و سایپا نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند. همچنین سرمایه‌‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک صادرات، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران نمادهای پربیننده بورس بودند.

ورود فرابورس به کانال ۲۱ هزار واحد

در آن سوی بازارسرمایه شاخص کل فرابورس با ۴۴ واحد رشد رقم ۲۱ هزار و ۵۹ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۷۳۲ هزار معامله به ارزش ۹۲هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ‌آهن گوهرزمین، سهامی‌ ذوب‌آهن اصفهان و پتروشیمی‌تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل پتروشیمی ‌مارون، سرمایه‌‌گذاری صباتأمین، هلدینگ صنایع‌معدنی خاورمیانه و بانک‌دی نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. نمادهای پربیننده این بازار از بانک‌دی، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی‌تندگویان، گروه سرمایه‌‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع ماشین‌های اداری ایران، س‌. توسعه و عمران استان کرمان و گروه کارخانجات صنعتی تبرک تشکیل شده است.